Argumenten
1.1 Met de aanleg van het P+R terrein bij het station Grou-Jirnsum wordt het knelpunt parkeren bij sta
tion Grou-Jirnsum opgelost.
Het bestaande parkeerterrein tussen de A32 en de spoorlijn is te klein om aan voldoende parkeerruim
te voor de treinreizigers en carpoolers te voldoen. Met de aanleg ontstaat er parkeerruimte voor 76
auto's terwijl het huidige parkeerterrein als uitwijkplaats kan dienen als het P+R terrein vol is. Bo
vendien zullen de personen die zijn uitgeweken naar Akkrum, wegens gebrek aan parkeerruimte, mo
gelijk weer terugkeren naar het P+R terrein Grou.
1.2 De aanleg van het P+R terrein wordt mogelijk gemaakt door Rijk, NS Poort en Provincie.
De aanleg wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van het Rijk, NS Poort, terwijl de provincie het ge
meentelijk deel voor haar rekening neemt. Het belang van de gemeente is vooral dat er een goede
P+R voorziening is bij het station, opdat het parkeren zich niet verder gaat verplaatsen naar de par
keerplaatsen in de straten van Grou en Akkrum zoals nu al het geval is.
2.1 Om tot uitvoering van de aanleg over te kunnen gaan is een bedrag nodig van 280.500.
De totale aanleg van het P+R terrein is geraamd op 373.000 waarvan NSVastgoed
93.000 voor haar rekening neemt. De overige 280.500 wordt gefinancierd in de vorm van een sub-
sidiebijdrage van het Rijk, 133.000 en provincie, 147.500.
3,1 Voor de realisatie en het in standhouden van de voorziening heeft NSVastgoed een overeenkomst op
gesteld.
Voor de exploitatie van deze openbare parkeervoorziening is een jaarlijkse bijdrage van de gemeente
gewenst. De gemeente krijgt een openbare parkeervoorziening nabij het station Grou-Jirnsum en
draagt bij in de kosten van verlichting, onderhoud groenvoorziening, bestrating en hetstroien in de
winter van de open afrit naar het P+R terrein.
4.1 De gemeentelijke bijdrage bestaat uit een jaarlijks bedrag voor de kosten van energie voor openbare
verlichting en het beheer en onderhoud van het terrein.
Zodra de gemeente de "Overeenkomst realisatie, beheer en onderhoud van onbetaalde P+R voorzie
ningen nabij station Grou-Jirnsum" heeft ondertekend zal worden overgegaan tot de aanleg van het
P+R terrein bij station Grou-Jirnsum De kosten van deze jaarlijkse bijdrage kunnen worden gedekt uit
de voorziening spoorwegovergangen.
Kanttekeningen
NSV brengt over de door de gemeente te betalen subsidiebijdrage BTW in rekening. Er is echter op lande
lijk niveau discussie of deze BTW terecht in rekening wordt gebracht, dan wel of de gemeente deze BTW
mag declareren bij het BTW compensatiefonds. Het ministerie van Financiën, op beleidsniveau verant
woordelijk voor de BTW-wetgeving, is op dit moment nog niet in de gelegenheid om hierover een eens
luidend standpunt in te nemen. Voor onze gemeente zou dat kunnen betekenen dat de BTW een kosten
post wordt die niet wordt gedekt door subsidies van Provincie en Rijk. Deze budgetuitzetting zal in dat
geval hoogst waarschijnlijk niet de goedkeuring krijgen van de inspecteur.
Het ministerie heeft zich in dit geval, na ons verzoek voor een oplossing, op het standpunt gesteld dat de
uitvoering van deze investering niet mag worden belemmerd door de artikel 12 beknelling en onduide
lijkheid over de toepassing van BTW en BCF in het geval van "prestaties" van NSVastgoed.
Door de gemeentelijk adviseur voor BTW aangelegenheden is met de belastingdienst afgesproken dat de
gemeente de btw alleen voor dit specifieke geval van het P+R terrein de in rekening gebrachte BTW mag
declareren bij het BCF.
Er is overleg gevoerd met
NS Vastgoed, Rijk, Provincie en Ministerie van Financien/Belastingdienst
Pagina 2
3 04 raadsvoorstel aanleg P+R terrein station Jirnsum Grou.doc/2
2/6