Pagina 3 Toetsing conform beslisboom (argumentatie) UITGAVEN: Wettelijke verplichting? Nee Contractuele verplichting? Ja, een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de kosten van onderhoud groenvoorziening, verlichting, straatwerk en het in de winter strooien van de op- en afritten. Deze kosten kunnen gedekt worden uit het budget spoorwegovergangen. Onuitstelbaar? Ja, de capaciteit van het huidige terrein is meer dan onvoldoende, men wijkt uit naar Akkrum waar dit ook parkeeroverlast geeft. Bovendien neemt de provincie het gemeentelijk deel voor haar rekening, zodat dit in combinatie met de bijdrage van het rijk, dit de gemeente geen geld kost. Onvermijdelijk? Ja, door de grote parkeerdruk bij zowel het station Grou-Jirnsum als Akkrum is het noodzakelijk hier maatre gelen voor te treffen. Bovendien neemt het aantal personen dat met de trein naar de eindbestemming reist nog steeds toe, hetgeen problemen geeft bij de huidige parkeervoorzieningen in Grou en Akkrum. Maatschappelijk onaanvaardbaar? Ja, het huidige P+R terrein bij het station Grou-Jirnum voldoet niet aan de huidige normen en is bij slecht weer bijna onbereikbaar en is veel te klein waardoor voor een deel uitgeweken wordt naar station Akkrum. Dit heeft overlast in de omgeving van het station Akkrum tot gevolg. Zowel in Grou als in Akkrum heeft dit ge volgen voor zowel bewoners rond de stations als voor de gebruikers van de parkeerterreinen. INKOMSTEN: Geoormerkt? Ja, rijk levert een bijdrage van 133.000,- in het kader van groei op het spoor, NS Poort levert een bijdrage van maximaal 93.000,- en de provincie neemt het gemeentelijk deel 147.500,- voor haar rekening. Inzet onuitstelbaar? Ja, met een minimale inzet van menskracht een maximaal effect t.a.v. de parkeervoorzieningen bij het sta tion Grou - Jirnsum, wat ook een ontlasting van de parkeerdruk bij het station Akkrum tot gevolg zal hebben. Inzet onvermijdelijk? Ja, de inzet van de gemeente beperkt zich tot het betalen van de rekeningen aan de aannemer en er voor te zorgen dat de bijdragen van rijk en provincie bij de gemeente binnen komen en de BTW word gecompenseerd via het BCF. Maatschappelijk onaanvaardbaar? Nee, met de aanleg van het P+R terrein wordt voorzien in een goed geoutilleerde parkeervoorziening tegen, voor de gemeente, minimale kosten. Bovendien zal het P+R terrein een positieve bijdrage leveren aan het aanzien van de gemeente t.o.v. de huidige situatie. CONSTATERING BESLISBOOM De realisatie van het P+R terrein bij het station Grou - Jirnum levert een positieve bijdrage aan de mobiliteit via het spoor en lost een groot parkeerprobleem op tegen minimale kosten Wettelijke/contractuele verplichting Ja, een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de kosten van onderhoud groenvoorziening, verlichting, straatwerk en het in de winter strooien van de op- en afritten. Deze kosten kunnen gedekt worden uit het budget spoorwegovergangen binnen het product wegen.. 3 04 raadsvoorstel aanleg P+R terrein station Jirnsum Grou.doc/3 3/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 49