in de openbare ruimte waar ze zich bevinden tijdens hun vrijetijdsbesteding. Dit kan zijn op bijvoorbeeld
hangplekken of bij jeugdsozen. Voor het contact tussen de jongerenwerker en de jongeren wordt met name
gebruik gemaakt van de informatie van de politie. Er zal dan ook een intensieve samenwerking plaatsvinden
tussen de jongerenwerker van VNN en de wijkagenten. Hiertoe wordt vanuit de politie een overzicht actueel
gehouden van dié plaatsen waar jongeren zich bevinden (hangplekken). De jongerenwerker wordt daar inge
zet waar op dat moment de problematiek en de overlast het grootst is. Dat het jongerenwerk via VNN wordt
afgenomen heeft ook als voordeel dat bij gesignaleerde verslavingsproblematiek ook doorverwijzing naar de
hulpverlening van VNN kan plaatsvinden.
1.2 Als start wordt een inzet van 8 uur per week af genomen van VNN.
De financiering van het jongerenwerk moet gezocht worden binnen de bestaande middelen van de gemeente
Boarnsterhim. Dit gelet op het financiële toezicht waar de gemeente onder staat en het gegeven dat de inzet
van jongerenwerk geen wettelijke verplichting betreft. Om deze reden wordt dan ook in eerste instantie 8 uur
per week afgenomen. Zie hiervoor ook de offerte van VNN (opgenomen in de bijlage). Basislocatie van de jon
gerenwerker is het kantoor van VNN in Leeuwarden. De jongerenwerker zal echter meestal te vinden zijn op
locaties in Boarnsterhim (hangplekken, jeugdsozen, politiebureau) afhankelijk van waar zich problemen voor
doen. De inzet van de jongerenwerker vindt voorlopig plaatst tot het moment waarop de herindeling plaats
vindt 1 januari 2014.
2.1 Gezonde school en genotmiddelen is integrale en bewezen effectieve interventie.
Vanuit Programma 2 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zijn gemeenten verantwoordelijk voor het
realiseren van preventief jeugdbeleid. De interventie Gezonde School en Genotmiddelen is in dit kader een
preventieprogramma over alcohol, roken en drugs. Het programma maakt deel uit van lessen binnen groep 7
en 8 van het basisonderwijs. Binnen de gemeenten Leeuwarden en Heerenveen wordt het programma al een
aantal jaren uitgevoerd. Ook binnen Boarnsterhim is deze interventie een aantal jaren geleden met succes
uitgevoerd. Dit is destijds stopgezet omdat hiervoor geen middelen meer beschikbaar waren. Het betreft een
integrale aanpak waarbij zowel leerlingen, docenten als ouders bereikt worden. Daarnaast ligt er een link met
de partners in het kader van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Zie voor een beschrijving van de interventie
de bijlage "Gezonde School en Genotmiddelen voor het basisonderwijs" en de bijlage met de offerte van VNN.
Het Programma Gezonde School en Genotmiddelen loopt op grond van dit voorstel - een jaar langer dan de in
zet van de jongerenwerker - namelijk tot 31 december 2014. Reden hiervoor ligt in het gegeven dat de invoe
ring van het programma een zodanig intensieve voorbereiding en uitvoering vergt dat vanuit effectiviteitsoog
punt het programma een looptijd van minimaal 2 jaar aan te bevelen is.
2.2 In het kader van preventie is het van belang om kinderen op jonge leeftijd bewust te maken van risico's.
De gezonde school en genotmiddelen is een preventief lesprogramma dat kinderen op jonge leeftijd bewust
maakt van de risico's van alcohol- en drugsgebruik. Voorlopig wordt - gelet op de beperkte financiële midde
len van de gemeente- gestart met het lesprogramma op 5 basisscholen. Werving en inschrijving van de scholen
vindt plaats vanaf september 2012 via VNN. Als zich meerdere scholen inschrijven voor het lesprogramma,
wordt in eerste instantie de keuze gemaakt voor de scholen in die dorpen waar zich de afgelopen jaren de
meeste problemen hebben voorgedaan (of voordoen). Ervaring bij onder andere de gemeente Heerenveen
leert echter dat niet alle scholen bereid zijn om deze interventie op te nemen in het lespakket. Belangrijkste
reden hiervoor is dat prioriteit gegeven wordt aan gerichte onderwijskundige lesprogramma's.
2.3 Gelet op het beschikbare budget wordt een start gemaakt met 5 basisscholen.
Gelet op de financiële positie van de gemeente Boarnsterhim en het gegeven dat de aanpak van alcohol- en
drugsproblematiek onder jeugdigen geen wettelijke verplichting is, moet financiering gevonden worden bin
nen de bestaande begrotingsbudgetten. Dit betekent dat de interventie niet automatisch aan alle 17 basis
scholen in de gemeente aangeboden kan worden. Er wordt dan als start ook geworven bij de scholen en af
hankelijk van de behoefte een keuze gemaakt voor scholen in die dorpen waar zich de grootste problemen
voordoen.
3.1 Omdat de middelen hiervoor zijn bedoeld.
Voorgesteld wordt om het incidentele totaalbedrag van 56.848,50 voor de periode september 2012 tot en
met december 2014 te dekken uit de budgetten uitvoering WMO algemeen, Jeugd- en Jongerenwerk en het
Centrum Jeugd en Gezin. Binnen deze middelen is er de ruimte om keuzes te maken. Wij achten dit probleem
(overlast en (de gevolgen van) drugsgebruik) zo van belang dat het gerechtvaardigd is om deze budgetten
hiervoor te besteden. Tenslotte is het doel van prestatieveld 2 van de WMO preventie gerichte ondersteuning
van jeugdigen met opgroeiproblemen en van ouders met problemen bij het opvoeden. In het WMO plan 2012-
2013 is de aanpak voor druggerelateerde overlast van jongeren via repressieve maatregelen en preventieve
ondersteuning als actiepunt aangegeven. In het kader daarvan is de voormalige brede doeluitkering Centrum
2/5
Pagina 2
2 02 collegevoorstel aanpak alcohol en drugsproblematiek jeugd def.doc/2