Jeugd en Gezin voortgekomen. In 2012 heeft elke gemeente een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), een be langrijke partner bij (wijkgerichte) gezondheidsbevordering. Een CJG is een herkenbaar en laagdrempelig in- looppunt in de buurt voor (aanstaande) ouders en jeugdigen (kinderen en jongeren tot 23 jaar) voor vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden. Een CJG heeft ook een preventieve taak. Het gaat hierbij om vroeg tijdige signalering en het voorkomen van problemen op het gebied van gezondheid, ontwikkeling, opgroeien en opvoeden. In het jaarplan Integrale Veiligheid 2012 is de aanpak van het alcohol- en drugsprobleem onder jeugd als prioriteit nummer één aangegeven. De raad heeft nadrukkelijk om extra aandacht gevraagd. Ook door de politie is er verhoogde aandacht voor alcohol en drugs. Er is overleg gevoerd met H. Tanja (OOV), A. van der Zee (Fin), L. Haanstra (wijkagent), M. Groot (wijkagent), CJG-partners, VNN Wettelijke/contractuele verplichting Nee, het betreft formeel geen wettelijke dan wel contractuele verplichting. Wel heeft de gemeente een aan tal verantwoordelijkheden in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (vormgeven preventief jeugdbeleid) en Veiligheid. Bovenstaande interventies maken deel uit van een aantal maatregelen die in dit kader genomen worden. Financiële consequenties Voor de periode september 2012 tot en met december 2014 is incidenteel een totaalbedrag benodigd van 56.848,50 voor de aanpak van alcohol- en drugsproblematiek. Dekking (budgettair neutraal) kan worden ge vonden binnen onderstaande beleidsproducten. Beleidsproduct 2012 2013 Uitvoering WMO 15.000 11.000 Jeugd- en Jongerenwerk 4.000 12.848,50 Centrum Jeugd en Gezin 14.000 Totaal per jaar €33.000 €23.848,50 Totaal 56.848,50 Voor de duidelijkheid moet bij bovenstaande nogmaals vermeld worden dat het Programma Gezonde School en Genotmiddelen qua uitvoering doorloopt in 2014 maar dat in 2012 en 2013 de financiering reeds heeft plaatsgevonden. Na afloop van de werkzaamheden van de jongerenwerker en het lesprogramma zal geëvalu eerd worden en opnieuw beoordeeld worden of (financiële) inzet op dit gebied noodzakelijk is. Binnen deze beleidsproducten is er ruimte om keuzes te maken. Met betrekking tot de uitvoering WMO zijn er middelen om afhankelijk van de behoefte en noodzaak op dat moment problemen aan te pakken. Bij jeugd- en jongerenwerk wordt er in 2013 minder ingezet op trainingen BHV, Sociale Hygiëne en Iva. Dit kan nu omdat de meeste bestuursleden van jeugdhonken deze opleiding inmiddels hebben gevolgd. Het budget bij Centrum Jeugd en Gezin in juist bedoeld voor dergelijke activiteiten als preventie. Het gaat om een 'incidenteel project' en het zijn geen middelen die jaarlijks over zijn. De bovengenoemde budgetten kunnen dus niet meegenomen worden in de ruimtebesparende maatregelen. Inzet onuitstelbaar? Ja. Als we nu niets doen zullen de problemen en de gevolgen van drugs alleen maar groter en groter worden. Drugsgebruik onder jongeren is een groeiend probleem. De drang om te experimenteren wordt steeds groter bij de jongere generaties. Ook hebben deze "nieuwe jongeren" meer geld te besteden dan zeg pakweg 25 jaar geleden. Veel ouders maken zich zorgen over het drugsgebruik van hun kinderen. Zo'n 3% van de 14/15 jarige heeft wel eens drugs gebruikt. Bij 18 jarige is dit aantal gestegen tot bijna 40%. Van deze 18 jarige gebruikt 20% regelmatig.1 Harddrugs wordt door 3% van de 18 jarige jongeren gebruikt (alcohol niet meegerekend). Hier zijn meerdere oorzaken voor aan te duiden. De meest voorkomende oorzaken zijn groepsdruk, experi menteren of een trauma. Het gebruiken van drugs kan meerdere gevolgen hebben. Deze gevolgen kunnen zo wel positief als negatief zijn. Over de effecten op (de lange) termijn van middelen die jongeren vaak gebrui ken, zoals cannabis en ecstasy, is het volgende bekend: Cannabis verhoogt de kans op het ontwikkelen van psychotische episodes bij jongeren die daar gene tisch gevoelig voor zijn. 1 Bron: www.mens-en-samenleving.infonu.nl 2 02 collegevoorstel aanpak alcohol en drugsproblematiek jeugd def.doc/3 3/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 15