4 £35%* Ml 'Banematé'ij Probeerik a'j!,ff vermijten. D niet, mijn ervaring, f J,ot die kinderen toch het beste als je ze kennis en sociale vaardigheden meegeeft Ik besteed aandacht aan de positieve én de negatieve effecten van genotmiddelenEn ik hoop dat ik ze wat over groepsdruk kan meegeven. Je IZtMiid je eigen keuze blijven maken, vertel ik ze dan. Dat zul je later in het nnp genoeg moeten doen op allerlei terreinen. Lesgeven over genotmid- Ifan is heel 'enk. Je krijgt een veel persoonlijker contact met je leerlingen. - indacht voor genotmiddelen? nsjef genotmiddelen Lesgeven een doorlopende Ouderparticipatie FT PROGRAMMA i voor- Waarom verantwoorde manier voorlichting Veel scholen wi"e gn_ Mgt |êssen bereiden ze hun leerlingen geven over genotr™ m {e experimenteren of niet. En ze ontwikke- voorop een keuze middelengebruik te voorkomen, len beleid om riskant g nP gezonde school en genotmiddelen bestaat Het prograrnnia uit vier onderdelen- Qver genotmiddelen via een les- 1 voorlichting a wwW.rokendrinkendrugs.nl; sensene. en Quders en het betrekken van ouders bij 2 voorlichting djpg van leer|ingen; lichting en u e dg schoo| wj, omgaan met middelen- 3 beleid maken oreg|emeni daarover gebruik en -n opstenen; |eiden van leerlingen met problematisch |ft van de scholen in Nederland doet mee met De Meer dan de he tmiddclen Dat gebeurt steeds onder be- gezonde school e of een instelling voor verslavingszorg. Het geleiding van de preventieprogramma's waarvan onderzoek de we.' het wpiw 1 perlineen krijgen gemiddeld oinl !CH'- is een van de w °t Jiet werkt Leerlingen krijgen gemiddeld heeft aan®et00ndeve'bQdding tegenover genotmiddelen. Ook een minder pos' 1 winschoenen te staan om 'nee' te kunn »«»erKe/'®S«R. -j_ - kunnen denken ze sier*e( pilch beter bewust van de invloed van zeggen. En iong®^^bruik. anderen op Eiuh anueic»wk 'n een doorlopende leerlijn voor de De voorlichting5 ^pjè^b^ëpbouw zijn lespak. onderbouw. O0* schikbaar. Een kennisgemaakt, verschillende g£ voordat de leerl'rv. teren. Zo zijn de roken drinken beschikbaar; in*® hand van filmpJe Een chatfunctie reageren. Aan lespakketten be- heëft zelfs op de basisschool al school en genotmiddelen. De orden behandeld in het leerjaar algemeen mee gaan ëxperimen- |st effectief. Voor de lessen over t-sboekjes en digitale lesmodules tjeVV-Vj^Sjtes waarop leerlingen aan de gni^t'ës informatie en opdrachten kri en opdrachten krijgen, j®ijkheid op: groepsgenoten te Tggs kunnen leerlingen (als beloning voor het afronden van de opdrachten) de vormge ving van hun site aanpassen of een spelletje spelen. Zowel het digitale lesmateriaal als de lesboekjes gaan uit van een persoonsgerichte benadering. Dit betekent aandacht voor kennis, houding én gedrag. Leerlingen leren een mening te vormen, hun eigenwaarde te vergroten, keuzes te maken en weerstand te bie den aan groepsdruk. Jongeren vinden dit erg boeiend en zeggen er veel van op te steken.- Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 96 procent van de ouders het goed vindt dat de school lesgeeft over roken, alcohol en blowen, in De gezonde school en genotmiddelen spelen ouders een belangrijke rol. De lessen prikkelen leerlingen om thuis te praten over verantwoord omgaan met genotmiddelen. Door ouders actief bij het programma te betrekken, is de kans groter dat jongeren met hun ouders hierover echt in contact komen. ■Goede lessen ever genotmiddelen en een duidelijk •i^cti^lreglëmeh^Da^rhsbben wè bljonspp schèp!'échl;0: werk van gemaakt Maar het belangrijkste van De gezonde school en genotmiddelen is denk ik toch de samenhang tussen al die activiteiten: Er zijn zó veèt mensen bij betrokken, Als je het niet goed vastlegt in je schoolbeleid, programma ook altijd uitgebreid op de agenda van onze medezeggenschapsraad. Dan weet iedereen waar vrij als school voor staan als het óm genotmiddelen gaat' een.directeur W*

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 19