4 £35%*
Ml
'Banematé'ij Probeerik a'j!,ff vermijten. D niet, mijn ervaring,
f J,ot die kinderen toch het beste als je ze kennis en sociale vaardigheden
meegeeft Ik besteed aandacht aan de positieve én de negatieve effecten van
genotmiddelenEn ik hoop dat ik ze wat over groepsdruk kan meegeven. Je
IZtMiid je eigen keuze blijven maken, vertel ik ze dan. Dat zul je later in het
nnp genoeg moeten doen op allerlei terreinen. Lesgeven over genotmid-
Ifan is heel 'enk. Je krijgt een veel persoonlijker contact met je leerlingen.
-
indacht voor genotmiddelen?
nsjef genotmiddelen
Lesgeven een doorlopende
Ouderparticipatie
FT PROGRAMMA
i
voor-
Waarom verantwoorde manier voorlichting
Veel scholen wi"e gn_ Mgt |êssen bereiden ze hun leerlingen
geven over genotr™ m {e experimenteren of niet. En ze ontwikke-
voorop een keuze middelengebruik te voorkomen,
len beleid om riskant g
nP gezonde school en genotmiddelen bestaat
Het prograrnnia
uit vier onderdelen- Qver genotmiddelen via een les-
1 voorlichting a wwW.rokendrinkendrugs.nl;
sensene. en Quders en het betrekken van ouders bij
2 voorlichting djpg van leer|ingen;
lichting en u e dg schoo| wj, omgaan met middelen-
3 beleid maken oreg|emeni daarover
gebruik en -n
opstenen; |eiden van leerlingen met problematisch
|ft van de scholen in Nederland doet mee met De
Meer dan de he tmiddclen Dat gebeurt steeds onder be-
gezonde school e
of een instelling voor verslavingszorg. Het
geleiding van de preventieprogramma's waarvan onderzoek
de we.' het wpiw 1 perlineen krijgen gemiddeld
oinl !CH'-
is een van de w °t Jiet werkt Leerlingen krijgen gemiddeld
heeft aan®et00ndeve'bQdding tegenover genotmiddelen. Ook
een minder pos' 1 winschoenen te staan om 'nee' te kunn
»«»erKe/'®S«R. -j_
- kunnen
denken ze sier*e( pilch beter bewust van de invloed van
zeggen. En iong®^^bruik.
anderen op Eiuh
anueic»wk
'n een doorlopende leerlijn voor de
De voorlichting5 ^pjè^b^ëpbouw zijn lespak.
onderbouw. O0*
schikbaar. Een
kennisgemaakt,
verschillende g£
voordat de leerl'rv.
teren. Zo zijn de
roken drinken
beschikbaar; in*®
hand van filmpJe
Een chatfunctie
reageren. Aan
lespakketten be-
heëft zelfs op de basisschool al
school en genotmiddelen. De
orden behandeld in het leerjaar
algemeen mee gaan ëxperimen-
|st effectief. Voor de lessen over
t-sboekjes en digitale lesmodules
tjeVV-Vj^Sjtes waarop leerlingen aan de
gni^t'ës informatie en opdrachten kri
en opdrachten krijgen,
j®ijkheid op: groepsgenoten te
Tggs kunnen leerlingen
(als beloning voor het afronden van de opdrachten) de vormge
ving van hun site aanpassen of een spelletje spelen.
Zowel het digitale lesmateriaal als de lesboekjes gaan uit van een
persoonsgerichte benadering. Dit betekent aandacht voor kennis,
houding én gedrag. Leerlingen leren een mening te vormen, hun
eigenwaarde te vergroten, keuzes te maken en weerstand te bie
den aan groepsdruk. Jongeren vinden dit erg boeiend en zeggen
er veel van op te steken.-
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 96 procent van de ouders het
goed vindt dat de school lesgeeft over roken, alcohol en blowen,
in De gezonde school en genotmiddelen spelen ouders een
belangrijke rol. De lessen prikkelen leerlingen om thuis te praten
over verantwoord omgaan met genotmiddelen. Door ouders actief
bij het programma te betrekken, is de kans groter dat jongeren
met hun ouders hierover echt in contact komen.
■Goede lessen ever genotmiddelen en een duidelijk
•i^cti^lreglëmeh^Da^rhsbben wè bljonspp schèp!'échl;0:
werk van gemaakt Maar het belangrijkste van De gezonde
school en genotmiddelen is denk ik toch de samenhang
tussen al die activiteiten: Er zijn zó veèt mensen bij
betrokken, Als je het niet goed vastlegt in je schoolbeleid,
programma ook altijd uitgebreid op de agenda van onze
medezeggenschapsraad. Dan weet iedereen waar vrij als
school voor staan als het óm genotmiddelen gaat'
een.directeur W*