Schoolregels over genotmiddelen
Signaleren en Begeleiden bij problemen
Begeleiding door professionals
^SSSü
Regels scheppen duidelijkheid en geven grenzen aan. De meeste
scholen hebben tegenwoordig een genotrniddelenreglement.
vaak met speciale afspraken over werkweken of schoolfeesten.
Daarmee geven scholen ook betekenis aan de voorbeeldrol van
docenten.
Regels zijn natuurlijk geen garantie dat er nooit meer iets mis
gaat. Het is belangrijk dat iedereen op schooi met elkaar Over
genotmiddelen blijft praten. Docenten, personeel, ouders én
leerlingen. Elke school zet voor dit onderdeel de werkgroep
Regels op met relevante betrokkenen in :en rond de school.
Samen maken zij de regels, en bedenken hce ze die gaan com
municeren en handhaven.
Véei scholen betrekken hier ook leerlingen actief bij. Jongeren
van nu nemen niet meer zomaar aan wat een ander zegt. Leerlin
gen zullen zich eerder houden aan regels die ze zeif hebben mee
bedacht
Als een school lesgeeft over genotmiddelen, vertellen leerlingen
soms over hun problemen
daarmee: Cok ziet een docent wel eens dat ;ët iets mis gaat met
een leerling. In De gezonde school en genotmiddelen is daarom
ook aandacht voor het signaleren en begeleiden van leerlingen
met problemen. De school maakt één protocol over hoe om
te gaan met leerlingen die problematisch middelen gebruiken.
Hierna voigt de training Signaleren en Begeleiden. Deze is
fcecpeid voor docenten, leerlingbegeleiders en bijvoorbeeld de
zorgcoordmatoren van de school. In de training geeft de preven
tiewerker praktische,informatie om leerlingen goed te kunnen
ondersteunen en advies ever hoe het protocol te gebruiken is in
de praktijk.
in Öe gezonde school én genotmiddelen wordt elke schooi
begeleid door professionals van de GGD of de regionale instel
ling voor verslavingszorg. Uw school kan daar vee! voordeel uit
halen. De preventiewerkers weten vee! over genotmiddelen. Ze
zijn goed thuis in onderwerpen als experimenteergedrag, praten
:ov:er genotmiddelen of lastige opvoedingssituaties. Ook kennen
ze de sociale kaart, eh het aanbod voor opvoedingscursussen jen
verslavingshulpverlening.
'Als leerlingbegeleiders en mentoren hebben we veel aandacht
voor dit thema. Je moe! de zaken op schóól goed op orde heb
ben, zodat docenten die problemen signaleren altijd bij ons
terecht kunnen. Wij hebben bovendien uitstekende contacten
met deskundigen van buiten de school. De schoolarts,, natuurlijk,
maar ook de preventiewerker van de verslavingszorginstelling.'
.een leerlingbegeleider
'Lesgeven over genotmiddelen, betekent dat je ook wat bij.
'ie leerlingen kunt losmaken'. Sommige kinderen kloppen
na de lessen bij ons aan omdat ze problemen hebben
'imet hun middelengebruik. En er zijn er ooft altijd bij met
iemand inde fémiïie die te vee/ drinkt'
De gezonde school en genotmiddelen is een (icorlopeno pro
gramma. Het programma voorziet ten minste één keer per. jaar in
een gesprek tussen schooi en preventiewerker. Samen met hem
of haar evalueert u de resultaten op uw schooi, en bepaalt u de
doelen voer het komende jaap. Dit gebeurt aan cc hand van een
checklist.. Met.de preventiewerker bekijkt u welke onderdelen (ex
tra) aandacht vergen. Speciale katernen beschrijven hoe u deze
verschillende onderdelen van het programma kutit uitwerken. Do
gekozen aanpak wordt- vastgelegd in een samenwerkingsovereen
komst tussen de school en de begeleidende instelling.