Schoolregels over genotmiddelen Signaleren en Begeleiden bij problemen Begeleiding door professionals ^SSSü Regels scheppen duidelijkheid en geven grenzen aan. De meeste scholen hebben tegenwoordig een genotrniddelenreglement. vaak met speciale afspraken over werkweken of schoolfeesten. Daarmee geven scholen ook betekenis aan de voorbeeldrol van docenten. Regels zijn natuurlijk geen garantie dat er nooit meer iets mis gaat. Het is belangrijk dat iedereen op schooi met elkaar Over genotmiddelen blijft praten. Docenten, personeel, ouders én leerlingen. Elke school zet voor dit onderdeel de werkgroep Regels op met relevante betrokkenen in :en rond de school. Samen maken zij de regels, en bedenken hce ze die gaan com municeren en handhaven. Véei scholen betrekken hier ook leerlingen actief bij. Jongeren van nu nemen niet meer zomaar aan wat een ander zegt. Leerlin gen zullen zich eerder houden aan regels die ze zeif hebben mee bedacht Als een school lesgeeft over genotmiddelen, vertellen leerlingen soms over hun problemen daarmee: Cok ziet een docent wel eens dat ;ët iets mis gaat met een leerling. In De gezonde school en genotmiddelen is daarom ook aandacht voor het signaleren en begeleiden van leerlingen met problemen. De school maakt één protocol over hoe om te gaan met leerlingen die problematisch middelen gebruiken. Hierna voigt de training Signaleren en Begeleiden. Deze is fcecpeid voor docenten, leerlingbegeleiders en bijvoorbeeld de zorgcoordmatoren van de school. In de training geeft de preven tiewerker praktische,informatie om leerlingen goed te kunnen ondersteunen en advies ever hoe het protocol te gebruiken is in de praktijk. in Öe gezonde school én genotmiddelen wordt elke schooi begeleid door professionals van de GGD of de regionale instel ling voor verslavingszorg. Uw school kan daar vee! voordeel uit halen. De preventiewerkers weten vee! over genotmiddelen. Ze zijn goed thuis in onderwerpen als experimenteergedrag, praten :ov:er genotmiddelen of lastige opvoedingssituaties. Ook kennen ze de sociale kaart, eh het aanbod voor opvoedingscursussen jen verslavingshulpverlening. 'Als leerlingbegeleiders en mentoren hebben we veel aandacht voor dit thema. Je moe! de zaken op schóól goed op orde heb ben, zodat docenten die problemen signaleren altijd bij ons terecht kunnen. Wij hebben bovendien uitstekende contacten met deskundigen van buiten de school. De schoolarts,, natuurlijk, maar ook de preventiewerker van de verslavingszorginstelling.' .een leerlingbegeleider 'Lesgeven over genotmiddelen, betekent dat je ook wat bij. 'ie leerlingen kunt losmaken'. Sommige kinderen kloppen na de lessen bij ons aan omdat ze problemen hebben 'imet hun middelengebruik. En er zijn er ooft altijd bij met iemand inde fémiïie die te vee/ drinkt' De gezonde school en genotmiddelen is een (icorlopeno pro gramma. Het programma voorziet ten minste één keer per. jaar in een gesprek tussen schooi en preventiewerker. Samen met hem of haar evalueert u de resultaten op uw schooi, en bepaalt u de doelen voer het komende jaap. Dit gebeurt aan cc hand van een checklist.. Met.de preventiewerker bekijkt u welke onderdelen (ex tra) aandacht vergen. Speciale katernen beschrijven hoe u deze verschillende onderdelen van het programma kutit uitwerken. Do gekozen aanpak wordt- vastgelegd in een samenwerkingsovereen komst tussen de school en de begeleidende instelling.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 20