2. Samen werken aan veiligheid in Noord-Nederland Met de vorming van de nationale politie en de herziening van de gerechtelijke kaart is ook de komst van de regionale eenheid Noord-Nederland aanstaande. De betrokken burgemeesters en de hoofdofficier van justitie bepalen gezamenlijk het beleid van de regionale eenheid en de verdeling van de politiesterkte over de onderdelen van de regionale eenheid. Als waarborg voor een goede balans in de taakuitvoering door de politie is het regionaal beleidsplan in het wetsvoorstel Politiewet ingebouwd (artikel 39, eerste lid). Conform de afspraak in het transitieakkoord, is dit het eerste regionale beleidsplan voor Noord-Nederland; het gezamenlijke kader van de 62 gemeenten, het OM en de politie. Het concept van dit plan is, voorafgaand aan de vaststelling, door de burgemeesters ter consultatie aan de gemeenteraden voorgelegd. Wat willen we bereiken? Gezamenlijke ambitie We willen dat Noord-Nederland een veilige omgeving is voor inwoners en bezoekers. Dat kan alleen als we als veiligheidspartners het vertrouwen genieten van onze omgeving. Om dit vertrouwen te vergroten, zoeken we verbinding met burgers en bedrijven door midden in de samenleving te staan en door zoveel mogelijk aan te sluiten op hun behoeften. We geven gezamenlijk invulling aan de integrale aanpak van veiligheidsproblemen. Onze ambities zijn hoog. Meer veiligheid, meer betrokkenheid en meer vertrouwen. Onveiligheid trekt zich echter weinig aan van gemeentegrenzen. Veel lokale problemen strekken zich ook uit tot (ver) buiten de gemeente. Afhankelijk van de problematiek vraagt dit naast een lokale aanpak ook om districtelijke, noordelijke of landelijke samenwerking. Samenwerking dus als resultante van de stapeling van lokale problemen en als aanvulling op de plaatselijke inspanningen van gemeenten, OM en politie. Om onze ambities te realiseren, zijn we van elkaar afhankelijk. Gemeenten, OM en politie werken intensief samen met burgers, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en verenigingen aan de aanpak van onveiligheid en overlast in de eigen leefomgeving. Hierbij heeft de gemeente de regie op de probleemgerichte aanpak en zijn het lokale gezag van burgemeester en de positie van de gemeenteraad leidend. Dus ook het gemeentelijke Integrale Veiligheidsplan is en blijft leidend. Binnen de nieuwe politie basisteams is de basisteamchef gemandateerd om onder het gezag van de driehoek de capaciteit van het basisteam aan te wenden voor geprioriteerde veiligheidsproblemen. Informatie Centraal in de ontwikkeling van een adequaat integraal veiligheidsbeleid staat de opbouw van een goede informatiepositie. De gemeente heeft in de integrale veiligheidszorg de taak om informatiestromen uit verschillende hoeken te regisseren en te bundelen. Afstemming en structurering van de informatievoorziening is de basis voor het maken van de juiste keuzes in de gemeenschappelijke aanpak van problemen. Deze keuzes zijn de basis voor een efficiënte inzet van capaciteit en middelen; informatiegestuurde veiligheidszorg. Hiervoor zijn objectieve informatie gecombineerd met subjectieve informatie van belang. Veiligheidspartners beschikken elk over specifieke informatie en hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De komende jaren wordt meer geïnvesteerd in het inwinnen van informatie: welke problemen spelen er, welke informatie is nodig, etc. Informatieproducten zijn de basis voor besluitvorming (prioriteiten) op noordelijk, districtelijk en lokaal niveau. Versterken regierol gemeenten De natuurlijke gezagspositie van de burgemeester wordt versterkt met de aanpassing van de Gemeentewet. Daarmee krijgt de regierol van gemeenten een stevige positie en kunnen lokale veiligheidsdoelen beter worden gerealiseerd. Ook bij alle gemeentesecretarissen staat veiligheid periodiek op de agenda (o.a. door de komst van de Veiligheidsregio). Daarmee is een situatie gecreëerd dat niet alleen de burgemeester maar ook de gemeentesecretaris/ algemeen manager sturing geven aan de inzet op het terrein van (integrale) veiligheid. Deze bestuurlijke verankering vormt een belangrijke basis voor het realiseren van de ambities. 6 Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 2013-2014 conceptversie 3.2 (5-09-2012)

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 36