4Strategische uitgangspunten Om onze ambities op de gezamenlijke prioriteiten te bereiken en de effectiviteit van de aanpak te vergroten kiezen we voor een vijftal strategische uitgangspunten. Deze geven vooral weer hoe en vanuit welk perspectief we veiligheidsvraagstukken ter hand nemen. Ook in de strategie formuleren we ambities die ons helpen om de focus vast te houden en uiteindelijk te komen tot het realiseren van de gewenste doelen. 4.1 Smeden van een brede veiligheidscoalitie Er is vrijwel geen veiligheidsprobleem dat zich slechts in één gemeente voordoet, laat staan door slechts één partij opgelost kan worden. Afstemming op boven-lokaal niveau tussen de veiligheidspartners is dan vaak ook noodzakelijk, om op lokaal niveau goed veiligheidsbeleid te kunnen ontwikkelen en in de uitvoering resultaten te kunnen boeken. Ambitie Om meer veiligheid en vertrouwen te kunnen realiseren zullen gemeenten, politie en OM in Noord-Nederland in de aanpak geen kans onbenut laten om de samenwerking te vergroten. Zowel de samenwerking met elkaar als met bewoners en maatschappelijke organisaties. ZSM: zo selectief, snel, slim, simpel, en samen mogelijk afhandelen van verdachten Politie en OM willen de bureaucratie in de rechtshandhaving verminderen en de slagkracht verhogen, zodat slachtoffers, verdachten en de samenleving sneller weten waar ze aan toe zijn. ZSM moet een einde maken aan te lange doorlooptijden bij de afhandeling van strafzaken, zodat criminaliteit doelmatiger en effectiever wordt aangepakt. Niet alleen vindt versnelling plaats, ook dringt de ZSM werkwijze de administratieve last sterk terug en wordt het strafrecht waar nodig selectief ingezet. Als er andere, betere oplossingen zijn dan het strafrecht kunnen politie, OM en ketenpartners daar in een vroeg stadium voor kiezen. De kracht van ZSM zit in het feit dat de ketenpartners alle relevante informatie die nodig is voor een afdoeningbeslissing zo spoedig mogelijk beschikbaar stellen en dat op basis daarvan snel en zichtbaar een effectieve sanctie wordt opgelegd. Het draaiboek ZSM wordt gebruikt als leidraad voor de te nemen stappen bij de implementatie van ZSM. Veiligheidshuizen De regie op de veiligheidshuizen ligt per 1 januari 2013 bij de gemeenten. De aanpak in de veiligheidshuizen verbindt de justitiële, civiel- en bestuursrechtelijke aanpak en de zorg- en hulpverlening en richt zich vooral op de aanpak van jeugdigen die met politie en justitie in contact komen, huiselijk geweldplegers, veelplegers en de nazorg aan ex-gedetineerden. We willen een efficiënte samenwerking tussen de veiligheidshuizen in Groningen, Fryslan en Drenthe, met respect voor de lokale cq provinciale aanpak. Voorbeeld hiervan is de uitwerking van een privacyprotocol voor veiligheidshuizen en ketenpartners in Noord- Nederland. Ook inspelen op lokale veiligheidsproblemen is van belang. Via zogenoemde 'veldtafels' zal expertise lokaal worden 'ingevlogen' om bij vastgestelde, complexe, lokale veiligheidsproblemen een bijdrage te leveren aan de aanpak en oplossing daarvan, samen met lokale partners. We gaan de werkwijzen van ZSM en de veiligheidshuizen zoveel mogelijk integreren zodat de werkprocessen elkaar versterken. Regionaal Informatie en Expertise Centrum Noord (RIEC-N) Het RIEC-N is een samenwerkingsverband dat informatie-uitwisseling en samenwerking faciliteert tussen gemeenten, politie, OM, belastingdienst en bijzondere opsporingsdiensten. Het doel van het RIEC-N is voorkomen dat criminelen door de overheid worden gefaciliteerd en dat er een vermenging ontstaat tussen de boven- en de onderwereld, rond thema's als mensenhandel, hennepteelt, vastgoedfraude, witwassen en overige financieel-economische criminaliteit. Het RIEC-N kan op verzoek van een burgemeester of convenantpartner samen Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 2013-2014 conceptversie 3.2 (5-09-2012) 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 44