4Strategische uitgangspunten
Om onze ambities op de gezamenlijke prioriteiten te bereiken en de effectiviteit van de
aanpak te vergroten kiezen we voor een vijftal strategische uitgangspunten. Deze geven
vooral weer hoe en vanuit welk perspectief we veiligheidsvraagstukken ter hand nemen. Ook
in de strategie formuleren we ambities die ons helpen om de focus vast te houden en
uiteindelijk te komen tot het realiseren van de gewenste doelen.
4.1 Smeden van een brede veiligheidscoalitie
Er is vrijwel geen veiligheidsprobleem dat zich slechts in één gemeente voordoet, laat staan
door slechts één partij opgelost kan worden. Afstemming op boven-lokaal niveau tussen de
veiligheidspartners is dan vaak ook noodzakelijk, om op lokaal niveau goed veiligheidsbeleid
te kunnen ontwikkelen en in de uitvoering resultaten te kunnen boeken.
Ambitie
Om meer veiligheid en vertrouwen te kunnen realiseren zullen gemeenten, politie en OM
in Noord-Nederland in de aanpak geen kans onbenut laten om de samenwerking te
vergroten. Zowel de samenwerking met elkaar als met bewoners en maatschappelijke
organisaties.
ZSM: zo selectief, snel, slim, simpel, en samen mogelijk afhandelen van verdachten
Politie en OM willen de bureaucratie in de rechtshandhaving verminderen en de slagkracht
verhogen, zodat slachtoffers, verdachten en de samenleving sneller weten waar ze aan toe
zijn. ZSM moet een einde maken aan te lange doorlooptijden bij de afhandeling van
strafzaken, zodat criminaliteit doelmatiger en effectiever wordt aangepakt. Niet alleen vindt
versnelling plaats, ook dringt de ZSM werkwijze de administratieve last sterk terug en wordt
het strafrecht waar nodig selectief ingezet. Als er andere, betere oplossingen zijn dan het
strafrecht kunnen politie, OM en ketenpartners daar in een vroeg stadium voor kiezen.
De kracht van ZSM zit in het feit dat de ketenpartners alle relevante informatie die nodig is
voor een afdoeningbeslissing zo spoedig mogelijk beschikbaar stellen en dat op basis
daarvan snel en zichtbaar een effectieve sanctie wordt opgelegd.
Het draaiboek ZSM wordt gebruikt als leidraad voor de te nemen stappen bij de
implementatie van ZSM.
Veiligheidshuizen
De regie op de veiligheidshuizen ligt per 1 januari 2013 bij de gemeenten. De aanpak in de
veiligheidshuizen verbindt de justitiële, civiel- en bestuursrechtelijke aanpak en de zorg- en
hulpverlening en richt zich vooral op de aanpak van jeugdigen die met politie en justitie in
contact komen, huiselijk geweldplegers, veelplegers en de nazorg aan ex-gedetineerden. We
willen een efficiënte samenwerking tussen de veiligheidshuizen in Groningen, Fryslan en
Drenthe, met respect voor de lokale cq provinciale aanpak. Voorbeeld hiervan is de
uitwerking van een privacyprotocol voor veiligheidshuizen en ketenpartners in Noord-
Nederland. Ook inspelen op lokale veiligheidsproblemen is van belang. Via zogenoemde
'veldtafels' zal expertise lokaal worden 'ingevlogen' om bij vastgestelde, complexe, lokale
veiligheidsproblemen een bijdrage te leveren aan de aanpak en oplossing daarvan, samen
met lokale partners. We gaan de werkwijzen van ZSM en de veiligheidshuizen zoveel
mogelijk integreren zodat de werkprocessen elkaar versterken.
Regionaal Informatie en Expertise Centrum Noord (RIEC-N)
Het RIEC-N is een samenwerkingsverband dat informatie-uitwisseling en samenwerking
faciliteert tussen gemeenten, politie, OM, belastingdienst en bijzondere opsporingsdiensten.
Het doel van het RIEC-N is voorkomen dat criminelen door de overheid worden gefaciliteerd
en dat er een vermenging ontstaat tussen de boven- en de onderwereld, rond thema's als
mensenhandel, hennepteelt, vastgoedfraude, witwassen en overige financieel-economische
criminaliteit. Het RIEC-N kan op verzoek van een burgemeester of convenantpartner samen
Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 2013-2014 conceptversie 3.2 (5-09-2012)
14