met convenantpartners informatie bundelen en voorzien van een advies over de aanpak en wie daarin een leidende rol moet krijgen. De komende periode zet het RIEC-N in op vergroting en verbetering van: De bestuurlijke bekendheid met de aanwezigheid van georganiseerde criminaliteit; De (eigen) informatiepositie van gemeenten en intensivering van de informatie uitwisseling tussen bestuursorganen en opsporings- en handhavingdiensten; De kennis en kunde over de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit. Samenwerking met de veiligheidsregio binnen Noord-Nederland Sociale veiligheid (criminaliteit en overlast) en fysieke veiligheid (rampen en crises) beïnvloeden elkaar en grijpen in toenemende mate in elkaar. Dit wordt concreet bij het maken van een gezamenlijke evenementenkalender, maar ook bij het schrijven van draaiboeken om bij sociale problemen of crises maatschappelijke onrust te voorkomen. De vorming bij de politie van de eenheid Noord-Nederland komt daar bij. Er is straks één politie voor drie veiligheidsregio's (Groningen, Fryslan en Drenthe). De vraag is niet óf we meer en scherper samenwerken, maar vooral hoe. Deze nieuwe samenwerking zullen we verder vormgeven. Samenwerking op het water In het project zomerwatertoezicht streven partners er naar de veiligheid en leefbaarheid op het water te bevorderen. In de zomermaanden is het op de Noordelijke meren en kanalen bijzonder druk, omdat naast de beroepsvaart er veel watertoerisme is, maar ook vanwege de vele evenementen op en aan het water. Deze drukte zorgt voor extra overlast, onveiligheid en criminaliteit. Hierdoor is verscherpt toezicht nodig. Gedurende de periode van juli tot en met september wordt daarom intensief samengewerkt. Integrale preventiemaatregelen, voorlichting en gezamenlijk toezicht leiden tot een afname van overlast en diefstal en een toename van de veiligheid. In de samenwerking wordt optimaal gebruik gemaakt van eikaars kennis en expertise. 4.2 Lokale contextgedreven veiligheidsaanpak De veiligheidsaanpak is met lokaal maatwerk het meest effectief. Niet alleen het veiligheidsprobleem zelf, maar ook de context waarbinnen het zich manifesteert is bepalend voor de integrale aanpak. Zo komt de verbinding met de omgeving het best tot zijn recht. Op lokaal niveau heeft de gemeente de regie op de aanpak van onveiligheid en vervult ook de wijkagent een centrale rol. Ambitie We hebben de ambitie te bereiken dat gemeenteraden in Noord-Nederland de komende jaren goed in positie komen om hun rol te vervullen in de veiligheidsaanpak. Door input van de gemeenteraden mede te laten gelden als basis voor de gezamenlijke regionale veiligheidsstrategie kunnen de gemeenteraden de benoeming van de regionale prioriteiten beïnvloeden. De regionale veiligheidsstrategie borgt de inzet voor de gezamenlijke prioriteiten en versterkt hierdoor het lokale veiligheidsbeleid. Om invloed te kunnen uitoefenen op de regionale veiligheidsstrategie moeten gemeenten de lokale veiligheidsaanpak op orde te hebben. Dat betekent beleidsvoering door middel van een integraal meerjarenplan aangevuld met een jaarlijks uitvoeringsplan gesynchroniseerd met de beleidscycli van partnerorganisaties. Het beleid wordt ondersteund door een nauwkeurige veiligheidsanalyse zodat de gemeenteraad haar besluiten gefundeerd kan nemen. Belangrijk is dat iedere gemeente een enigszins afgestemde werkwijze hanteert. Hiervoor is allereerst een uniforme gemeenschappelijke informatievoorziening nodig, waar het gaat om de regionale en lokale veiligheidsontwikkeling. Gebiedsgebonden Politie Zorg (GGPZ) Een van de belangrijke pijlers binnen de politietaak is de Gebiedsgebonden politiezorg. 1 T~ 1 _i Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 2013-2014 conceptversie 3.2 (5-09-2012) 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 45