Wijkagenten zijn het gezicht zijn van deze aanpak. Samengevat kan gesteld worden dat
middels een integraal proces (gemeente, politie, OM en ketenpartners) problemen in de wijk
worden aangepakt. Door gebiedsgericht werken ondersteunt de politie de lokale context
gedreven veiligheidsaanpak. De wijkagent heeft daarin een belangrijke rol.
Aanpak
Alle Gemeenten in Noord-Nederland hebben in 2013 een door de gemeenteraad
vastgesteld meerjaren integraal veiligheidsplan.
Jaarlijks worden gemeenteraden geïnformeerd over de behaalde resultaten van het
integrale veiligheidsplan.
De beleidscycli van de lokale en regionale veiligheidspartners worden verder op elkaar
afgestemd.
Politiegegevens zijn eind 2013 voor gemeenten ontsloten in de systematiek van het VNG-
model. Gemeenten bundelen dit met gegevens uit interne en externe informatiebronnen
voor een lokaal veiligheidsbeeld.
Gemeenteraden worden geconsulteerd voordat een nieuw regionaal meerjarenplan wordt
vastgesteld.
4.3 Meer publiek vertrouwen
Publiek vertrouwen en het belang hiervan wordt door de Raad voor het Openbaar Bestuur
beschreven als: 'het fundament onder iedere relatie, zo ook onder de relatie tussen overheid
en burger'. Vertrouwen gaat over het geloof van burgers in de betrouwbaarheid van de
overheid, het vertrouwen dat de overheid het goede doet. Er is een wisselwerking tussen
vertrouwen en veiligheid. Want de mate waarin burgers zich veilig voelen, wordt voor een
belangrijk deel bepaald door de functie die de overheid in de zorg voor veiligheid vervult. En
de wijze waarop de overheid functioneert, is weer van invloed op de mate waarin burgers hun
overheid vertrouwen.
Ambitie
In onze dienstverlening staat de burger centraal en wordt op een juiste manier bejegend.
In essentie gaat het er om dat zij op een professionele en kwalitatief goede manier
geholpen worden. We gaan:
Open en eerlijk communiceren
Aansluiten op thema's die bewoners en ondernemers belangrijk vinden
'Zeggen wat we doen en doen wat we zeggen'
SsS^'*
Aanpak
Een van de ambities van de Nationale Politie is het vergroten en meer eenduidig maken van
de dienstverlening naar de burgers toe. Dit betreft o.a het verruimen van de mogelijkheden tot
het doen van aangifte als ook het informeren van burgers die aangifte gedaan hebben dan
wel zaken bij de politie gemeld hebben. Dit wordt nader uitgewerkt in een zogenaamd
Dienstverleningsconcept dat de komende jaren gefaseerd ingevoerd zal gaan worden binnen
de Nationale politie.
We richten ons op proactief en transparant communiceren, met als doel dat de bewoners
en ondernemers weten wat er speelt en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren. We
gaan meer gebruik maken van social media. Niet alleen om behoeften eerder te
signaleren, maar ook om er direct op te reageren en anticiperen.
We gaan meer vraaggericht werken. Initiatieven van bewoners en ondernemers gaan we
zo goed mogelijk ondersteunen. De gemeenteraden spelen lokaal en regionaal een
sleutelrol in het vaststellen van de prioriteiten.
We willen als veiligheidspartners duidelijker zijn over wat bewoners en ondernemers van
ons aan veiligheidszorg kunnen verwachten, maar ook wat zij niet kunnen verwachten.
.V
;A
Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 2013-2014 conceptversie 3.2 (5-09-2012)
16