Actuele financiële informatie:
Uitkomst programmabegroting 2013
De programmabegroting 2013 en de meerjarenbegroting 2014-2016 laat een structureel sluitende
begroting zien, afgezien van het becijferde relevante tekort. De structurele component sluit in 2013
positief met 915.000; de incidentele component sluit positief met 41.000.
Gelet op de afspraken in het kader van het artikel 12-traject en de aanstaande herindeling geldt
voor de gemeente dat de jaarschijf 2015 en verdere jaren sluitend moeten zijn.
We zijn verheugd dat we u een meerjarig sluitende begroting kunnen presenteren. De nu voorlig
gende programmabegroting 2013 laat zien wat het resultaat is van de in 2009 in gang gezette route
tot financieel herstel; de begroting 2013 en de meerjarenbegroting laat een structureel overschot
zien.
Daarbij dient wel te worden aangetekend dat er een aantal onzekerheden zijn, waar elke gemeente
overigens mee te maken heeft: omstandigheden op de woningmarkt, de ontwikkelingen met betrek
king tot de WWB en de gevolgen van de rijksbezuinigingen op de Algemene Uitkering en/of doeluit
keringen.
Relevant tekort
De gemeente ontvangt van het rijk gedurende de jaren 2010 tot en met 2014 een bijdrage van ruim
3,1 miljoen per jaar. Deze bijdrage is bedoeld voor de sanering van de algemene reserve, voor
achterstallig onderhoud wegen, gebouwen en baggeren. Deze aanvullende bijdrage van het rijk op
de uitkering gemeentefonds is als bijdrage opgenomen in de begroting. Om te voorkomen dat de
gemeente daarmee een structureel sluitende begroting presenteert, terwijl formeel het Rijk het
begrotingstekort voor 2013 nog niet heeft vastgesteld, is deze bijdrage geëlimineerd en gepresen
teerd als 'relevant tekort'. Hiermee wordt ook voorkomen dat het incidentele begrotingsresultaat
wordt vervuild met dit tekort.
Programmabegroting 2013 in cijfers (x 1.000
Relevant tekort
-3.154
Incidenteel
41
Structureel
915
Totaal
- 2.198
Verklaring wijzigingen programmabegroting 2013 versus voorjaarsnota 2012
Geconcludeerd kan worden dat het meerjarig perspectief zoals opgenomen in de voorjaarsnota 2012
fors positief moet worden bijgesteld.
Belangrijkste mutaties:
Tarieven OZB. Met ingang van 2013 moet de gemeente minimaal voldoen aan de artikel 12-
norm van 0,1540 voor 2013 en aan het bijzondere voorschrift dat het gemiddeld ozb-tarief
minimaal gelijk is aan het gemiddeld ozb-tarief van de fusiepartners. Het voldoen aan deze
normen is begroot op een toename van de belastingopbrengst van 425.000 ten opzichte
van de begroting 2012, waarin de tarieven niet-woningen stijgen met 39%. Het tarief wonin
gen blijft ongewijzigd. Overigens voorziet het voorgaande tarief in een gematigde groei naar
een tariefstelling 2014 van Leeuwarden en Heerenveen. Bij de berekening van het benodigde
OZB-tarief is op dit moment uitgegaan van de tarieven 2012. Deze tarieven zullen zo goed
als zeker ook omhoog gaan in 2013, alleen al om de dalende WOZ-waarden op te vangen. Zo
als gebruikelijk komen we in december middels separaat voorstel op de tariefstelling terug.
In de najaarsnota 2012 is een extra opbrengst van 150.000 meegenomen ten gevolge van
o.a. niet geraamde OZB opbrengsten op nieuwbouw. Een stijging van de WOZ-waarde heeft
3 03 raadsvoorstel begroting 2013 1 .doc/odcv/2