een negatief effect op de uitkering gemeentefonds. Na verrekening levert de extra op
brengst een structureel voordeel op van 110.000.
Lagere rentelasten. De laatste jaren is in de begrotingen steeds uitgegaan van een investe
ringsniveau van 10 miljoen en een daaruit voortvloeiende jaarlijkse rentelast van
500.000. Op verzoek van de inspecteur wordt een rentepercentage van 4 gehanteerd, dit
geeft een lagere rentelast. Ervan uitgaande dat de uitbetaling van de artikel 12 bijdragen
regelmatig gespreid zal plaatsvinden gedurende 2013, levert dit een structureel voordeel op
van 100.000 aan lagere rentelasten.
Bespaarde rente. De Algemene Reserve staat negatief, hierdoor kan geen bespaarde rente
aan de exploitatie worden toegerekend, dit geeft een nadeel van 264.000. Er wordt regel
matig afgelost op de langlopende leningen en bovendien is een lening omgezet voor een la
ger rentepercentage, waardoor de rentelasten 120.000 lager zijn. Per saldo vallen alle
rente voor- en nadelen aardig tegen elkaar weg.
Algemene uitkering. De juni-circulaire 2012 uitkering gemeentefonds is leidend geweest voor
het bepalen van de uitkering uit het gemeentefonds. De effecten van het Lente-akkoord zijn
hierin verwerkt. Veruit het grootste bedrag zit in lastenverzwaring voor de burgers en dat
leidt niet tot 'samen de trap af' voor gemeenten. Op grond van voren aangehaalde circulaire
jaarschijf 2013 hebben we de uitkering uit het gemeentefonds neerwaarts bijgesteld met
466.128. Het jaar 2014 springt er positief uit. De rijksoverheid zal als de planning doorgaat
in 2014 veel investeren in infrastructuur. Dat leidt tot een hoge compensatie in het gemeen
tefonds door 'samen de trap op'. De jaarschijf 2015 laat een dramatische dip zien; ten op
zichte van de jaarschijf 2014 daalt de algemene uitkering met afgerond 500.000.
Ruimte scheppende maatregelen. Intern is een onderzoek gedaan naar maatregelen die
ruimte scheppen in de begroting. De afgelopen jaren hebben we op diverse onderdelen in
spanningen moeten verrichten om de bedrijfsvoering op orde te krijgen. De inhaalslag is in
middels voor het grootste deel gedaan en we werken efficiënter. We verwachten minder de
hulp nodig te hebben van externen (externe advisering). Op verschillende onderdelen heb
ben we afgesproken om zuiniger met de middelen om te gaan. Het drukwerk besteden we
bijvoorbeeld niet meer uit. Bij werving en selectie van (tijdelijke) medewerkers zoeken we
naar andere, goedkopere kanalen dan voorheen. De huidige arbeidsmarkt maakt dat haal
baar waardoor een structurele taakstelling op een dergelijk budget reëel is. Per saldo leve
ren de maatregelen een voordeel op van ruim 140.000.
Pensioenen wethouders. Bij herrekening van de pensioenen voor wethouders bleken de las
ten te hoog begroot, dit resulteert in een structurele meevaller van 45.000.
Bouwleges. De inkomsten bij leges voor bouwvergunningen en burgerzaken dalen, dit resul
teert in een structurele tegenvaller van 50.000.
Gebundelde uitkering. Volgens informatie van het Ministerie gaat de rijksbijdrage WWB van
af 2013 landelijk toenemen, voor onze gemeente is deze hogere bijdrage geschat op
370.000. Dit is een gevolg van de zogenaamde T-2 systematiek. De rijksbijdrage wordt ge
baseerd op het tweede jaar voorliggend aan het feitelijke begrotingsjaar. De rijks financie
ring 2013 wordt dus gebaseerd op ontwikkelingen in 2011. Dat is het eerste jaar waarin lan
delijk de werkloosheid flink begon op te lopen. Daardoor reden voor een hogere rijksbijdra
ge.
Er is in de begroting 2013 uitgegaan van een gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden van
280. Volgens bestendige gemeentelijke gedragslijn is in het meerjarenperspectief steeds een
daling van 10 uitkeringsgerechtigden per jaar verwerkt. De in 2013 verwachte hogere bijdra
ge is in de prognose constant gehouden. Uiteraard kan ook volgend jaar het aantal werklozen
verder oplopen dan door ons geraamd, waardoor eerst hogere uitgaven optreden, waarna 2
jaar later een hogere bijdrage wellicht volgt. In diezelfde lijn zijn bij de uitkeringen
IOAW/IOAZ en de bijzondere bijstand meer uitgaven begroot.
Overhead. In de begroting 2013 zijn de overheadkosten verlaagd ten opzichte van 2012 met
300.000. Dit heeft o.a. plaatsgevonden bij twee componenten: de materiele lasten voor
huisvesting (afschrijvingslasten gemeentehuis) en iet (minder software) zijn lager en de per
sonele lasten zijn lager door minder formatie. Dit laatste effect is bereikt doordat er geen
3 03 raadsvoorstel begroting 201 3 1 .doc/odcv/3