Tevens voorziet de verordening voor wat betreft de aanvraag voor het enkel wijzigen van de tenaamstelling
in een eenvoudiger procedure. Volstaan kan worden met een brief aan het college van burgemeester en wet
houders, met het verzoek de vergunning op naam van de koper/nieuwe eigenaar te steiien, met daarbij een
kopie van de koop/leveringsakte (artikel 8.2).
Op het moment dat er sprake is van een wijziging anders dan enkel de tenaamstelling is onder andere artikel
7, waarin de weigering van de ligplaatsvergunning en vergunningsvoorwaarden zijn opgenomen, wel van toe
passing.
Aanpassing visie
Artikel 6, lid 3 oud is uit de verordening gehaald.
2. Indien gebruik wordt gemaakt van artikel 5.2 (wijzigingen ligplaatsenkaart) wil eigenaar een vervangende
ligplaats met land in eigendom krijgen en eventuele financiële compensatie.
Reactie
Het gaat er in deze niet om dat het college zondermeer ligplaatsen kan wijzigen zoals indiener doet vermoe
den. Ligplaatsen moeten tegenwoordig worden opgenomen in de BAG (zie hoofdstuk 4 Visie) en daardoor is
het niet meer nodig om een ligplaatsenkaart op te stellen. Tevens worden ligplaatsen planologisch mogelijk
gemaakt in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is een bindend plan voor zowel overheid als burgers.
Op het moment dat er in de looptijd (10 jaar) van het bestemmingsplan een wijziging op treedt met betrek
king tot een of meerdere ligplaatsen om wat voor reden dan ook dan dient het bestemmingsplan aangepast
te worden. Hiervoor dient een planologische procedure (met alle bijbehorende rechtsmiddelen) doorlopen te
worden. Op het moment dat het bestemmingsplan vastgesteld is en daarmee bindend is voor zowel overheid
als burger kan het college de BAG in overeenstemming brengen met dit vastgestelde bestemmingsplan. Voor
noemd artikel voorziet derhalve in het achteraf wijzigen naar de juridisch juiste situatie van dat moment.
3. De maten van een woonschip en de bijgebouwen moeten afhankelijk zijn van de locatie en situatie. Daar
kan geen standaard voor worden aangegeven.
Reactie
De gegeven afmetingen voor woonschepen zijn voor de gehele gemeente Boarnsterhim van toepassing. Een
maximale afmeting is juist een richtlijn. Een woonschip mag aan de maximale afmetingen voldoen maar het
is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan
den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne
derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er in
specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd,
van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures.
Indiener 4. (S.J. Riemersma)
1Er zijn volgens indiener geen klachten over woonschepen van niet woonschipbewoners binnen de gemeen
te. Ook kan indiener zich niet voorstellen dat woonschipbewoners zelf klachten hebben over de betrekke
lijke vrijheid die ze nu nog hebben. Als er dan toch een visie moet komen, dan zo beknopt mogelijk.
Reactie
Op dit moment komen er bij de gemeente inderdaad weinig klachten binnen met betrekking tot de woon
schepen. Het probleem is echter dat er geen eenduidige regelingen zijn voor de woonschepen. Dit gaat soms
zo ver dat sommige woonschepen niet in bestemd zijn, of geen uitbreidingsmogelijkheden hebben, terwijl
vergelijkbare woonschepen deze uitbreidingsmogelijkheden wel hebben. Daarnaast komt het voor dat er geen
regelingen zijn opgenomen voor bepaalde woonschepen, waardoor de gemeente bij aanvragen voor verbou
wing/vervanging geen toetsingskader heeft. Met de woonschepenvisie wordt hier een eind aan gemaakt. Op
die manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en heeft iedere woonschipeigenaarbewoner dezelfde rech
ten en plichten.
2. De maximale afmetingen van de woonschepen zouden af moeten hangen van de locatie.
Reactie
De gegeven afmetingen voor woonschepen zijn voor de gehele gemeente Boarnsterhim van toepassing. Een
maximale afmeting is juist een richtlijn. Een woonschip mag aan de maximale afmetingen voldoen maar het
Reactienota inspraak
4/31