Tevens voorziet de verordening voor wat betreft de aanvraag voor het enkel wijzigen van de tenaamstelling in een eenvoudiger procedure. Volstaan kan worden met een brief aan het college van burgemeester en wet houders, met het verzoek de vergunning op naam van de koper/nieuwe eigenaar te steiien, met daarbij een kopie van de koop/leveringsakte (artikel 8.2). Op het moment dat er sprake is van een wijziging anders dan enkel de tenaamstelling is onder andere artikel 7, waarin de weigering van de ligplaatsvergunning en vergunningsvoorwaarden zijn opgenomen, wel van toe passing. Aanpassing visie Artikel 6, lid 3 oud is uit de verordening gehaald. 2. Indien gebruik wordt gemaakt van artikel 5.2 (wijzigingen ligplaatsenkaart) wil eigenaar een vervangende ligplaats met land in eigendom krijgen en eventuele financiële compensatie. Reactie Het gaat er in deze niet om dat het college zondermeer ligplaatsen kan wijzigen zoals indiener doet vermoe den. Ligplaatsen moeten tegenwoordig worden opgenomen in de BAG (zie hoofdstuk 4 Visie) en daardoor is het niet meer nodig om een ligplaatsenkaart op te stellen. Tevens worden ligplaatsen planologisch mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is een bindend plan voor zowel overheid als burgers. Op het moment dat er in de looptijd (10 jaar) van het bestemmingsplan een wijziging op treedt met betrek king tot een of meerdere ligplaatsen om wat voor reden dan ook dan dient het bestemmingsplan aangepast te worden. Hiervoor dient een planologische procedure (met alle bijbehorende rechtsmiddelen) doorlopen te worden. Op het moment dat het bestemmingsplan vastgesteld is en daarmee bindend is voor zowel overheid als burger kan het college de BAG in overeenstemming brengen met dit vastgestelde bestemmingsplan. Voor noemd artikel voorziet derhalve in het achteraf wijzigen naar de juridisch juiste situatie van dat moment. 3. De maten van een woonschip en de bijgebouwen moeten afhankelijk zijn van de locatie en situatie. Daar kan geen standaard voor worden aangegeven. Reactie De gegeven afmetingen voor woonschepen zijn voor de gehele gemeente Boarnsterhim van toepassing. Een maximale afmeting is juist een richtlijn. Een woonschip mag aan de maximale afmetingen voldoen maar het is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er in specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd, van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures. Indiener 4. (S.J. Riemersma) 1Er zijn volgens indiener geen klachten over woonschepen van niet woonschipbewoners binnen de gemeen te. Ook kan indiener zich niet voorstellen dat woonschipbewoners zelf klachten hebben over de betrekke lijke vrijheid die ze nu nog hebben. Als er dan toch een visie moet komen, dan zo beknopt mogelijk. Reactie Op dit moment komen er bij de gemeente inderdaad weinig klachten binnen met betrekking tot de woon schepen. Het probleem is echter dat er geen eenduidige regelingen zijn voor de woonschepen. Dit gaat soms zo ver dat sommige woonschepen niet in bestemd zijn, of geen uitbreidingsmogelijkheden hebben, terwijl vergelijkbare woonschepen deze uitbreidingsmogelijkheden wel hebben. Daarnaast komt het voor dat er geen regelingen zijn opgenomen voor bepaalde woonschepen, waardoor de gemeente bij aanvragen voor verbou wing/vervanging geen toetsingskader heeft. Met de woonschepenvisie wordt hier een eind aan gemaakt. Op die manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en heeft iedere woonschipeigenaarbewoner dezelfde rech ten en plichten. 2. De maximale afmetingen van de woonschepen zouden af moeten hangen van de locatie. Reactie De gegeven afmetingen voor woonschepen zijn voor de gehele gemeente Boarnsterhim van toepassing. Een maximale afmeting is juist een richtlijn. Een woonschip mag aan de maximale afmetingen voldoen maar het Reactienota inspraak 4/31

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 15