is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan
den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne
derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er in
specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd,
van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures.
3. De maximale maten van de bijgebouwen moeten gelijk zijn als de afmetingen voor bijgebouwen bij
grondgebonden woningen.
Reactie
Het is correct dat het planologisch beleid van de gemeente ruimere afmetingen kent voor bijgebouwen bij
grondgebonden woningen. Dit komt voort uit het gegeven dat bij grondgebonden woningen de bijgebouwen
achter de woning gesitueerd moeten worden en niet aan de straatzijde. Bij woonschepen is het vrijwel overal
alleen mogelijk om aan de straatzijde te bouwen, wat voor grondgebonden woningen juist niet toegestaan is.
Bijgebouwen hebben vaak gesloten wanden, waardoor teveel bijgebouwen aan de straatzijde zorgen voor een
gesloten beeld. Dit is niet wenselijk met betrekking tot de leefbaarheid. In de visie zijn bijgebouwen toege
staan tot 18 m2 in en aan rand van de dorpskommen en 10 m2 in het open landschap. Omdat sommige woon
schepen, aan de rand van dorpskommen, een groot perceel grond aan de oever in gebruik hebben, moet het
op bepaalde plaatsen mogelijk zijn om hier tot 50 m2 bijgebouwen te plaatsen. Omdat het niet gewenst is dit
bij recht toe te staan wordt een ontheffing voor het vergroten van bijgebouwen tot 50 m2 opgenomen en
kan, indien inpasbaar, maatwerk geleverd worden. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het bui
tengebied wordt hier een ontheffing opgenomen tot 25 m2. Bij de beoordeling wordt onder andere gekeken
naar de ruimtelijke en landschappelijke inpasbaarheid, de kwetsbaarheid van het gebied, de gebruiksmoge
lijkheden van de aangrenzende gronden en de verkeersveiligheid.
Aanpassing visie
Er wordt voor woonschepen in en aan de rand van de dorpskommen een ontheffing opgenomen om bijgebou
wen te realiseren tot 50 m2. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het buitengebied wordt hier
een ontheffing opgenomen tot 25 m2.
4. In tegenstelling tot wat in de visie staat, vindt indiener dat in een waterrijke gemeente als Boarnsterhim
juist wel uitbreiding van het aantal ligplaatsen mogelijk moet zijn.
Reactie
In de visie is uitgegaan van de bestaande ligplaatsen. Bij nieuwe plannen binnen de gemeente wordt wel ge
keken naar mogelijke uitbreidingen van het aantal ligplaatsen. Dit heeft inderdaad te maken met het aanwe
zige water in de gemeente, waar woonschepen onlosmakelijk mee verbonden zijn. Er wordt op voorhand geen
ruimte geboden voor uitbreidingen. Bij eventuele verzoeken wordt maatwerk geleverd en waar nodige de
bijbehorende procedures doorlopen.
5. Indiener geeft aan dat betuttelende regeltjes zoals kleurstelling niet in de visie thuishoren.
Reactie
Gemeenten zijn sinds 1 juli 2004 wettelijk verplicht welstandeisen vast te stellen voor bebouwing welke on
der de werkingssfeer van de Woningwet/Wabo valt. Dit betreft eisen aan het gebouw en zijn omgeving. Het
vaststellen van welstandsbeleid voor "wonen op het water" is echter niet wettelijk voorgeschreven, dit ter
wijl de bebouwing en het gebruik van het water - inclusief de bijbehorende oever - van grote invloed is op de
belevingswaarde van het water danwel de omliggende openbare ruimte. Aangezien de gemeente Boarnster
him veel woonschepen kent, is het de gemeente van mening dat er ook welstandscriteria voor woonschepen
dienen te worden opgesteld om het aanzien van de gemeente Boarnsterhim beter te kunnen reguleren.
Een belangrijk uitgangspunt van de visie is dat woonschepen als gelijkwaardige vorm van wonen worden be
schouwd. Een volwaardige woonvorm houdt in dat wonen op het water als woonvorm waar mogelijk gelijk
wordt gesteld aan wonen op de vaste wal en waarmee uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening rekening
dient te worden gehouden. Omdat woonschepen net als bebouwing op de wal onderdeel uitmaken van het
aanzicht van de gemeente, is het gerechtvaardigd om ook voor woonschepen welstandscriteria te nemen. Dat
wordt ook voor de overige gebieden en/of gebouwen gedaan binnen de gemeente. Woonschepen zijn vaak
nadrukkelijk aanwezig en zijn veelal vanaf zowel de weg als het water zichtbaar. Het is gewenst het beeld
van deze woonschepen te kunnen vastleggen zodat een bepaalde mate van kwaliteit gewaarborgd is. Waar in
het ontwerp de criteria nog onderdeel uit maakte van de visie zijn de welstandscriteria nu opgenomen in de
welstandsnota Woonschepen 2012.
Reactienota inspraak
5/31