6. De bestaande rechten moeten worden gerespecteerd.
Reactie
De verordening voorziet in een overgangsbepaling (artikel 22). Hierin is onder lid 1 opgenomen, dat afgege
ven vergunningen op grond van de woonschepenverordening Boarnsterhim 1994, op het tijdstip van inwerkin-
treding van de verordening permanente woonschepenen 2012, geacht worden te zijn verleend op grond van
deze verordening. Middels deze overgangsbepaling zijn bestaande rechten gerespecteerd.
Indiener 5. (T.Bouma)
1In de visie is opgenomen dat het liggeld kostendekkend moet zijn. Indiener vraagt zich af welke kosten de
gemeente maakt aangezien de oever, inclusief walbeschoeiing, in particulier eigendom is.
Reactie
Er is verschil in huurprijzen tussen de verschillende huurders. Dit verschil wordt veroorzaakt door de opper
vlakte van de gehuurde ligplaats en het tarief dat hierbij van toepassing is. Inmiddels is de gemeente bezig
om de huurprijzen te actualiseren. De woonschepenvisie heeft echter geen relatie met huurprijzen of liggel
den. De opmerking met betrekking tot de liggelden wordt dan ook uit de visie gehaald.
Aanpassing visie
De opmerking over het liggeld wordt uit de visie verwijderd.
2. De punten betreffende beeldkwaliteit zijn erg betuttelend, bij woningbouw is dat ook niet het geval.
Reactie
Gemeenten zijn sinds 1 juli 2004 wettelijk verplicht welstandeisen vast te stellen voor bebouwing welke on
der de werkingssfeer van de Woningwet/Wabo valt. Dit betreft eisen aan het gebouw en zijn omgeving. Het
vaststellen van welstandsbeleid voor "wonen op het water" is echter niet wettelijk voorgeschreven, dit ter
wijl de bebouwing en het gebruik van het water - inclusief de bijbehorende oever - van grote invloed is op de
belevingswaarde van het water danwel de omliggende openbare ruimte. Aangezien de gemeente Boarnster
him veel woonschepen kent, is het de gemeente van mening dat er ook welstandscriteria voor woonschepen
dienen te worden opgesteld om het aanzien van de gemeente Boarnsterhim beter te kunnen reguleren.
Een belangrijk uitgangspunt van de visie is dat woonschepen als gelijkwaardige vorm van wonen worden be
schouwd. Een volwaardige woonvorm houdt in dat wonen op het water als woonvorm waar mogelijk gelijk
wordt gesteld aan wonen op de vaste wal en waarmee uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening rekening
dient te worden gehouden. Omdat woonschepen net als bebouwing op de wal onderdeel uitmaken van het
aanzicht van de gemeente, is het gerechtvaardigd om ook voor woonschepen welstandscriteria te nemen. Dat
wordt ook voor de overige gebieden ent of gebouwen gedaan binnen de gemeente. Woonschepen zijn vaak
nadrukkelijk aanwezig en zijn veelal vanaf zowel de weg als het water zichtbaar. Het is gewenst het beeld
van deze woonschepen te kunnen vastleggen zodat een bepaalde mate van kwaliteit gewaarborgd is. Waar in
het ontwerp de criteria nog onderdeel uit maakte van de visie zijn de welstandscriteria nu opgenomen in de
welstandsnota Woonschepen 2012.
3. De genoemde erfafscheiding van 1 meter is onvoldoende. Is het misschien mogelijk om deels een hogere
hoogte toe te staan in verband met privacy?
Reactie
Aangezien de buitenruimte van een woonschip vrijwel altijd aan de weg kant ligt is het niet gewenst hier
standaard erfafscheidingen van 2 meter toe te staan. Hiermee wordt voorkomen dat er een gesloten schut-
tingwand aan de straatzijde ontstaat. Het is in bepaalde gevallen wel mogelijk om deels een hogere erfaf
scheiding toe te staan. Dit zou bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn tot een x-aantal meter vanaf het woon
schip. Per situatie moet gekeken worden wat mogelijk is en maatwerk geleverd worden.
Aanpassing visie
De visie wordt op dit onderdeel aangepasterfafscheidingen zijn zonder meer tot 1 meter mogelijk. Waar
ruimtelijk mogelijk, wordt een hoogte van 2 meter toegestaan. Dit moet per geval beoordeeld worden,
waarbij de landschappelijke kwaliteit, stedenbouwkundige invulling en verkeersveiligheid als toetsingskader
geldt. In het op te stellen bestemmingsplan zal deze bepaling opgenomen worden.
Reactienota inspraak
6/31