him veel woonschepen kent, is de gemeente van mening dat er ook welstandscriteria voor woonschepen die
nen te worden opgesteld om het aanzien van de gemeente Boarnsterhim beter te kunnen reguleren.
De gemeente Boarnsterhim kent woonschepen waarin permanent kan worden gewoond en daarnaast zijn er
woonschepen die uitsluitend bestemd zijn voor recreatief gebruik.
Voorts kent de gemeente Boarnsterhim woonschepen die als een bouwwerk in de zin van de Woningwet moe
ten worden aangemerkt, maar zijn er ook woonschepen die niet als een bouwwerk worden aangemerkt en
niet onder de werking van de Woningwet vallen. Voor woonschepen die onder de werking van de Woningwet
vallen geldt dat voor deze woonschepen verplichte welstandseisen gelden. Het uiterlijk en de plaatsing van
een bouwwerk mogen niet in strijd zijn met de redelijke eisen van welstand. Voor woonschepen die niet on
der de werking van de Woningwet vallen, geldt dat deze woonschepen ook niet gebonden zijn aan de ver
plichte welstandcriteria. Op basis van de Woningwet kunnen dan ook geen welstandseisen worden opgesteld
voor deze schepen. Om rechtsongelijkheid te voorkomen, is het college van mening dat ook voor de woon
schepen die niet onder de werkingssfeer van de Woningwet vallen, dezelfde welstandseisen dienen te gel
den.
Zowel artikel 7.1 aanhef en onder f van de Verordening permanent bewoonde woonschepen 2012 als artikel
5.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009 bieden de gemeente Boarnsterhim de mogelijkheid om
regels vast te stellen die het belang van het aanzien van de gemeente beschermen bij onder meer het inne
men van ligplaatsen door woonschepen. Deze regels zijn dan de zogenaamde welstandscriteria en zijn opge
nomen in de Welstandsnota voor woonschepen 2012
Deze welstandsnota bevat de binnen de gemeente Boarnsterhim geldende welstandscriteria voor woonsche
pen. Voor alle woonschepen binnen de gemeente Boarnsterhim zijn dezelfde beeldkwaliteitscriteria van toe
passing. Het doel is om hiermee een bijdrage te leveren aan het aanzien van Boarnsterhim. Tevens geeft dit
beleid betrokkenen in een vroeg stadium richtinggevende informatie over de criteria die bij de aanvraag voor
bouw of de verbouw een rol spelen.
Welstand is en blijft een subjectief begrip. Juist daarom is het aan te bevelen welstandcriteria zoveel moge
lijk te objectiveren om rechtsongelijkheid te voorkomen bij de toetsing van aanvragen om ligplaatsvergun
ningen. Bij het opstellen van de beeldkwaliteitscriteria voor de woonschepen is onderscheid gemaakt in twee
gebiedsdelen, te weten:
A. Woonschepen in het open landschap;
B. Woonschepen in of aan de rand van de dorpskernen.
Op het moment dat er sprake is van het uitsluitend wijzigen van de tenaamstelling geldt als uitgangspunt dat
verder niet wordt getoetst, of het betreffende woonschip aan overige eisen van de verordening voldoet. In
dergelijke gevallen is artikel 7.1 lid f nieuw niet van overeenkomstige toepassing. Op het moment dat er een
wijziging op treedt anders dan enkel de wijziging van de tenaamstelling is artikel 7.1 lid f nieuw van toepas
sing en dient het woonschip aan de eisen te voldoen.
In de visie en verordening wordt verwezen naar welstandscriteria en beleidsregel welstand waarin criteria
worden gegeven, die bij de beoordeling worden betrokken. Na vaststelling gelden de eisen in elke situatie.
Voor een ieder is het dan duidelijk aan welke toetsingscriteria woonschepen moeten voldoen.
14. Artikel 6 lid 3e (artikel 7.1 lid g nieuw): Eisen van veiligheid en gezondheid. Welke eisen worden hier be
doeld?
Reactie
In de verordening is artikel 11 "Veiligheids- en inrichtingseisen" toegevoegd welke ingaat op de verschillende
eisen opgenomen.
Aanpassing visie
In de verordening is artikel 11 "Veiligheids- en inrichtingseisen" toegevoegd welke ingaat op de verschillende
eisen opgenomen.
15. Artikel 15 (artikel 20 nieuw). Bevoegd tot binnentreden zonder toestemming etc. Wordt hier bedoeld
hulpdiensten zoals politie en brandweer? Of ook ambtenaren van de gemeente. De laatste categorie is
niet spoedeisend en kunnen wel gewoon aanbellen.
Reactie
Reactienota inspraak
11/31