is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan
den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne
derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er ;n
specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd,
van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures.
4. De grote van de bijgebouwen moeten afhankelijk zijn van het oppervlak van de kavel en de situatie.
Reactie
Bij woonschepen is het vrijwel overal alleen mogelijk om aan de straatzijde te bouwen, wat voor grondge
bonden woningen juist niet toegestaan is. Bijgebouwen hebben vaak gesloten wanden, waardoor teveel bij
gebouwen aan de straatzijde zorgen voor een gesloten beeld. Dit is niet wenselijk met betrekking tot de
leefbaarheid. In de concept visie woonschepen zijn bijgebouwen toegestaan tot 18 m2, in en aan rand van de
dorpskommen en 10 m2 in het open landschap. Omdat sommige woonschepen, aan de rand van dorpskommen,
een groot perceel grond aan de oever in gebruik hebben, moet het op bepaalde plaatsen mogelijk zijn om
hier tot 50 m2 bijgebouwen te plaatsen. Omdat het niet gewenst is dit bij recht toe te staan wordt een ont
heffing voor het vergroten van bijgebouwen tot 50 m2 opgenomen en kan, indien inpasbaar, maatwerk gele
verd worden. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het buitengebied wordt hier een ontheffing
opgenomen tot 25 m2. Bij de beoordeling wordt onder andere gekeken naar de ruimtelijke en landschappelij
ke inpasbaarheid, de kwetsbaarheid van het gebied, de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden
en de verkeersveiligheid.
Aanpassing visie
Er wordt voor woonschepen in en aan de rand van de dorpskommen een ontheffing opgenomen om bijgebou
wen te realiseren tot 50 m2. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het buitengebied wordt hier
een ontheffing opgenomen tot 25 m2.
5. Indiener wil graag ook reageren op de woonschepenverordening voordat deze vastgesteld wordt.
Reactie
Een gemeentelijke verordening is een op gemeentelijk niveau vastgesteld algemeen verbindend voorschrift.
Het is een wetgevende regeling op gemeentelijk niveau. De woonschepenverordening is in tegenstelling tot
de woonschepenvisie niet formeel ter visie gelegd. Tijdens de inspraakperiode voor de woonschepenvisie
hebben veel indieners tevens een reactie gegeven op de verordening ondanks het gegeven dat deze niet ter
inzage lag. Er is besloten deze opmerkingen van een reactie te voorzien en waar nodig de verordening aan te
passen. De woonschepenvisie als de -verordening worden niet nogmaals ter inzage gelegd.
Indiener 8. (Rotshuizen Geense Advocaten namens K. Lantermans)
1Indiener wenst een ligplaatsvergunning welke in overeenstemming is met de onlangs afgegeven bouwver
gunning en vrijstelling.
Reactie
Alle afgegeven ligplaatsvergunningen blijven in beginsel van kracht. Op het moment dat u van mening bent
dat uw ligplaatsvergunning gewijzigd moet worden kunt u hiervoor overeenkomstig de woonschepenverorde
ning een verzoek indienen. Alle bestaande vergunningen blijven van kracht en zullen vallen onder het over
gangsrecht. Hierin is opgenomen dat afgegeven vergunningen op grond van de woonschepenverordening
Boarnsterhim 1994 worden op het tijdstip van inwerkintreding van de verordening geacht te zijn verleend op
grond van deze verordening.
2. Ook het bijgebouw waarvoor onlangs een bouwvergunning is afgegeven, moet worden opgenomen in
het toekomstig bestemmingsplan.
Reactie
De gemeente is momenteel bezig met de voorbereidingen van de actualisatie van de bestemmingsplannen in
Grou. Hoe dit bestemmingsplan er uit komt te zien is nu nog niet aan de orde. Bestaande rechten worden ge
respecteerd en bestaande (vergunde) bijgebouwen worden in bestemd.
3. Indiener ontvangt graag een bevestiging dat hij aan de Garde Jagerswei voldoet aan de regelgeving van
het BPR en de Vaarwegenverordening Fryslan.