is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er ;n specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd, van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures. 4. De grote van de bijgebouwen moeten afhankelijk zijn van het oppervlak van de kavel en de situatie. Reactie Bij woonschepen is het vrijwel overal alleen mogelijk om aan de straatzijde te bouwen, wat voor grondge bonden woningen juist niet toegestaan is. Bijgebouwen hebben vaak gesloten wanden, waardoor teveel bij gebouwen aan de straatzijde zorgen voor een gesloten beeld. Dit is niet wenselijk met betrekking tot de leefbaarheid. In de concept visie woonschepen zijn bijgebouwen toegestaan tot 18 m2, in en aan rand van de dorpskommen en 10 m2 in het open landschap. Omdat sommige woonschepen, aan de rand van dorpskommen, een groot perceel grond aan de oever in gebruik hebben, moet het op bepaalde plaatsen mogelijk zijn om hier tot 50 m2 bijgebouwen te plaatsen. Omdat het niet gewenst is dit bij recht toe te staan wordt een ont heffing voor het vergroten van bijgebouwen tot 50 m2 opgenomen en kan, indien inpasbaar, maatwerk gele verd worden. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het buitengebied wordt hier een ontheffing opgenomen tot 25 m2. Bij de beoordeling wordt onder andere gekeken naar de ruimtelijke en landschappelij ke inpasbaarheid, de kwetsbaarheid van het gebied, de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en de verkeersveiligheid. Aanpassing visie Er wordt voor woonschepen in en aan de rand van de dorpskommen een ontheffing opgenomen om bijgebou wen te realiseren tot 50 m2. Vanwege de kwetsbaarheid van de open ruimte in het buitengebied wordt hier een ontheffing opgenomen tot 25 m2. 5. Indiener wil graag ook reageren op de woonschepenverordening voordat deze vastgesteld wordt. Reactie Een gemeentelijke verordening is een op gemeentelijk niveau vastgesteld algemeen verbindend voorschrift. Het is een wetgevende regeling op gemeentelijk niveau. De woonschepenverordening is in tegenstelling tot de woonschepenvisie niet formeel ter visie gelegd. Tijdens de inspraakperiode voor de woonschepenvisie hebben veel indieners tevens een reactie gegeven op de verordening ondanks het gegeven dat deze niet ter inzage lag. Er is besloten deze opmerkingen van een reactie te voorzien en waar nodig de verordening aan te passen. De woonschepenvisie als de -verordening worden niet nogmaals ter inzage gelegd. Indiener 8. (Rotshuizen Geense Advocaten namens K. Lantermans) 1Indiener wenst een ligplaatsvergunning welke in overeenstemming is met de onlangs afgegeven bouwver gunning en vrijstelling. Reactie Alle afgegeven ligplaatsvergunningen blijven in beginsel van kracht. Op het moment dat u van mening bent dat uw ligplaatsvergunning gewijzigd moet worden kunt u hiervoor overeenkomstig de woonschepenverorde ning een verzoek indienen. Alle bestaande vergunningen blijven van kracht en zullen vallen onder het over gangsrecht. Hierin is opgenomen dat afgegeven vergunningen op grond van de woonschepenverordening Boarnsterhim 1994 worden op het tijdstip van inwerkintreding van de verordening geacht te zijn verleend op grond van deze verordening. 2. Ook het bijgebouw waarvoor onlangs een bouwvergunning is afgegeven, moet worden opgenomen in het toekomstig bestemmingsplan. Reactie De gemeente is momenteel bezig met de voorbereidingen van de actualisatie van de bestemmingsplannen in Grou. Hoe dit bestemmingsplan er uit komt te zien is nu nog niet aan de orde. Bestaande rechten worden ge respecteerd en bestaande (vergunde) bijgebouwen worden in bestemd. 3. Indiener ontvangt graag een bevestiging dat hij aan de Garde Jagerswei voldoet aan de regelgeving van het BPR en de Vaarwegenverordening Fryslan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 24