12. Onder artikel 9, sub f (artikel 12 nieuw) is opgenomen dat een ligplaatsvergunning ingetrokken kan wor den wanneer een woonschip langer dan 12 weken buiten de gemeente verblijft. Een bepaling die volgens indiener niet terecht is, aangezien zijn schip kan varen. Reactie In het artikel staat opgenomen dat het college over kan gaan tot het onttrekken van de ligplaatsvergunning als een woonschip langer dan 12 weken ononderbroken niet op de ligplaats ligt, zonder dat daarvoor toe stemming is gegeven. Aangewezen ligplaatsen zijn schaars en de belangstelling daarvoor is doorgaans groot. Voorkomen moet worden dat een vergunninghouder zonder genoegzame reden 'leegstand' van zijn ligplaats veroorzaakt, doordat hij met zijn woonschip langdurig elders ligplaats inneemt. Indien daartoe wel een ac ceptabele aanleiding bestaat (nieuwbouw, langdurige vakantie, of reparatie of bijvoorbeeld herbouw na een calamiteit) kan de vergunninghouder het college schriftelijk om toestemming voor een langduriger niet- gebruik van de aangewezen ligplaats verzoeken. Het artikel wordt aangepast dat voor een afwezigheidperiode van 12 tot 26 weken kan worden volstaan met een melding aan het college. Voor een afwezigheidperiode van meer dan 26 weken dient het college toe stemming te verlenen. Een 'leegstand' korter dan 12 weken valt niet onder het bereik van deze bepaling. Aanpassing visie Artikel 12 intrekking ligplaatsvergunning wordt aangepast/uitgebreid dat voor een afwezigheidperiode van 12 tot 26 weken kan worden volstaan met een melding aan het college en dat het college voor een afwezig heidperiode van meer dan 26 weken toestemming dient te verlenen. 13. Indiener kan zich niet vinden in de artikelen 10 en 11 (artikel 16 lid 2 en 3 nieuw) van de woonschepen verordening. Aangezien zijn schip niet aan de in deze artikelen gestelde eisen voldoet, ontvangt hij graag een vrijstelling van deze artikelen. Reactie Indiener en gemeente zijn bij de verplaatsing van het woonschip overeengekomen dat het woonschip aange sloten wordt op nutsvoorzieningen (drinkwater en riolering). Hiermee voldoet indiener aan hetgeen is ge steld en is een vrijstelling ons inziens niet van toepassing. 14. De concept woonschepenverordening is op bepaalde punten te vaag (aanwijzing college en afbreuk doen aan aanzien van de gemeente) en omvat onvoldoende criteria wat betreft de rechten van de gemeente. Reactie Deze bepaling voorziet in de mogelijkheid voor het college om aanwijzingen te geven met betrekking tot het innemen, veranderen of gebruik van een ligplaats in het belang van de openbare orde, volksgezondheid, vei ligheid, de milieuhygiëne en het aanzien van de gemeente. De aanwijzingsbevoegdheid ziet primair op inci dentele maatregelen. Men denkt bijvoorbeeld aan het geval dat bij een ligplaats door derden werkzaamhe den moeten worden uitgevoerd en het woonschip in verband daarmee tijdelijk moet worden verlegd. Een aanwijzing kan gegeven worden aan een rechthebbende op een woonschip en dient door betrokkene te wor den opgevolgd. Het artikel wordt anders dan bij het vergunningenregime voor ligplaatsen aangepast in die zin dat in plaats van 'eigenaar' het begrip 'rechthebbende' wordt toegepast. Het rechthebbendenbegrip is ruimer. Behalve aan de eigenaar van een woonschip kunnen aanwijzingen ook gegeven worden aan anderen die als rechtheb bend kunnen worden aangemerkt, zoals huurders. Gemeenten zijn sinds 1 juli 2004 wettelijk verplicht welstandeisen vast te stellen voor bebouwing welke on der de werkingssfeer van de Woningwet/Y/abo valt. Dit betreft eisen aan het gebouw en zijn omgeving. Het vaststellen van welstandsbeleid voor "wonen op het water" is echter niet wettelijk voorgeschreven, dit ter wijl de bebouwing en het gebruik van het water - inclusief de bijbehorende oever - van grote invloed is op de belevingswaarde van het water danwel de omliggende openbare ruimte. Aangezien de gemeente Boarnster- him veel woonschepen kent, is de gemeente van mening dat er ook welstandscriteria voor woonschepen die nen te worden opgesteld om het aanzien van de gemeente Boarnsterhim beter te kunnen reguleren. De gemeente Boarnsterhim kent woonschepen waarin permanent kan worden gewoond en daarnaast zijn er woonschepen die uitsluitend bestemd zijn voor recreatief gebruik. Reactienota inspraak 16/31

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 27