De gemaakte opmerking over de variëteit en individualiteit van de woonschepen wordt onderstreept. De wel standcriteria zijn op een dusdanige manier opgesteld dat variëteit en individualiteit in woonschepen moge lijk is. 5. Om de buitenzijde van het woonschip te onderhouden is een veilige en praktische omloop noodzakelijk. Reactie Bij de gegeven afmetingen wordt gerekend met de omvang van het woonschip, inclusief omloop, terrassen, etc. Het is aan de eigenaar hoe deze met de afmetingen om wil gaan. De afmetingen zijn voldoende om een voldoende brede omloop te realiseren. 6. Bij verlies, vervanging en/of overdracht moet tenminste eenzelfde object of groter mogelijk zijn. Reactie In eerste instantie moet onderscheid worden gemaakt tussen de verkoop van een woonschip (hetgeen een zaak van de eigenaar is) en het verlenen van ligplaatsvergunningen door het college; bij de verkoop van een schip heeft de gemeente enkel betrokkenheid bij de overdracht van de ligplaatsvergunning. Deze betrokken heid is onder meer van belang in verband met eventuele handhavingsituaties; een correcte naamstelling van woonschepen is hierbij essentieel. Zogenaamde 'bestandsvervuiling' als gevolg van tussentijdse vervreemding van woonschepen moet dan ook zo veel mogelijk worden voorkomen. Dat wordt verzekerd door de tussen komst van het gemeentebestuur ingeval een woonschip een andere eigenaar krijgt. In de verordening is bepaald dat een ligplaatsvergunning persoons-, ligplaats- en woonschipgebonden is. De wijziging tenaamstelling is geregeld in artikel 8. Bij het uitsluitend wijzigen van de tenaamstelling geldt als uitgangspunt van de woonschepenverordening dat verder niet wordt getoetst, of het betreffende woonschip aan overige eisen van de verordening voldoet. De bepaling waarin gesteld werd dat het woonschip bij de wij ziging tenaamstelling ook aan andere voorwaarden moest voldoen is uit de verordening gehaald. Op het mo ment dat er sprake is van het enkel overdragen van de ligplaatsvergunning met het daaraan gekoppelde woonschip aan een rechtverkrijgende blijft de bestaande situatie van kracht en is deze overdraagbaar voor de locatie en het woonschip waar de ligplaatsvergunning in voorziet. Op het moment dat er sprake is van vervanging van een woonschip is er sprake van een wijziging van de lig plaatsvergunning en is artikel 9 van overeenkomstige toepassing. Bij een wijziging moet voldaan worden aan de regels gesteld in de visie woonschepen. Dit kan inhouden dat er bij vervanging een andere maatvoering gehanteerd moet worden. Ligplaatsen worden planologisch mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is een bin dend plan voor zowel overheid als burgers. In een bestemmingsplan is onder het overgangsrecht een 'catami- teitenregeling opgenomen'. Deze regeling houdt in hoofdlijnen in dat een bouwwerk, mits deze naar aard en omvang niet wordt vergroot, na het teniet gaan ten gevolge van een calamiteit geheel mag worden ver nieuwd of veranderd, mits de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen wordt gedaan binnen twee jaar na de dag waarop het bouwwerk teniet is gegaan. 7. In de visie is opgenomen dat de liggelden kostendekkend dienen te zijn. Er is echter geen zicht op de gemaakte kosten door de gemeente. Reactie Er is verschil in huurprijzen tussen de verschillende huurders. Dit verschil wordt veroorzaakt door de opper vlakte van de gehuurde ligplaats en het tarief dat hierbij van toepassing is. Inmiddels is de gemeente bezig om de huurprijzen te actualiseren. De woonschepenvisie heeft echter geen relatie met huurprijzen of liggel den. De opmerking met betrekking tot de liggelden wordt dan ook uit de visie gehaald. Aanpassing visie De opmerking over het liggeld wordt uit de visie verwijderd. 8. Voorschrijven van uiterlijkheden beperkt innovatie in ontwerp, gebruik van materialen en inpassing. Daarnaast is het handig om een arkenbouwer te betrekken bij de verbouwing/vervanging van woonsche pen. Reactie De welstandscriteria zijn op een dusdanige wijze opgesteld dat er ruimte blijft voor innovatie in ontwerp, gebruik van materialen en inpassing. Het is aan de welstandscommissie om dan te oordelen of de verbou- Reactienota inspraak 26/31

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 37