wing!vervanging voldoet aan de gestelde criteria. Daarbij is het altijd mogelijk om een arkenbouwer het ontwerp toe te laten lichten. 9. Woningen vlak aan het water bestaan uit drie verdiepingen, terwijl woonschepen veel minder hoog mo gen. Waarom is dit? Reactie Grondgebonden woningen en woonschepen zijn twee verschillende woonvormen, met elk hun eigen karakte ristiek en mogelijkheden. Wanneer een woonschip uit drie verdiepingen zou bestaan, klopt de verhouding tussen oppervlakte en hoogte niet meer, waardoor er een vreemde (onstabiele) vorm ontstaat. Een nieuwe vorm van wonen op het water zijn zogenoemde waterwoningen. Deze drijvende woningen hebben over het algemeen grotere afmetingen en andere vormen dan traditionele woonschepen en woonschepen. Door de hoogte en het oppervlak van de woonschepen veel groter te maken, verandert het karakteristieke beeld van de woonschepen langzamerhand in drijvende woningen. Iets wat op vrijwel de meeste huidige ligplaatsen niet gewenst is. 10. Artikel 5 lid 2 verordening. De kaart en de locatie kan altijd worden aangepast mits het totaal aantal plaatsen wordt gehandhaafd. Dit aantal is al minimum voor een waterrijke gemeente als Boarnsterhim. Reactie Het gaat er in deze niet om dat het college zondermeer ligplaatsen kan wijzigen zoals indiener doet vermoe den. Ligplaatsen moeten tegenwoordig worden opgenomen in de BAG (zie hoofdstuk 4 Visie) en daardoor is het niet meer nodig om een ligplaatsenkaart op te stellen. Tevens worden ligplaatsen planologisch mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is een bindend plan voor zowel overheid als burgers. Op het moment dat er in de looptijd (10 jaar) van het bestemmingsplan een wijziging op treedt met betrek king tot een of meerdere ligplaatsen om wat voor reden dan ook dan dient het bestemmingsplan aangepast te worden. Hiervoor dient een planologische procedure (met alle bijbehorende rechtsmiddelen) doorlopen te worden. Op het moment dat het bestemmingsplan vastgesteld is en daarmee bindend is voor zowel overheid als burger kan het college de BAG in overeenstemming brengen met dit vastgestelde bestemmingsplan. Voor noemd artikel voorziet derhalve in het achteraf wijzigen naar de juridisch juiste situatie van dat moment. In de visie is uitgegaan van de bestaande ligplaatsen. Bij nieuwe plannen binnen de gemeente wordt wel ge keken naar mogelijke uitbreidingen van het aantal ligplaatsen. Dit heeft inderdaad te maken met het aanwe zige water in de gemeente, waar woonschepen onlosmakelijk mee verbonden zijn. Er wordt op voorhand geen ruimte geboden voor uitbreidingen. Bij eventuele verzoeken wordt maatwerk geleverd en waar nodige de bijbehorende procedures doorlopen. 11. Indiener wil aan het artikel 6.3 lid b verordening 2009 (artikel 7.1 lid d nieuw) toegevoegd zien "zoals specifiek aangegeven voor de betreffende ligplaats op de ligplaatsenkaart". Reactie De woonschepenvisie voorziet niet in specifieke maatvoeringen per ligplaats maar kent criteria voor woon schepen in en aan de rand van dorpskommen, in het open landschap en voor historische woonschepen. Lig plaatsen moeten tegenwoordig worden opgenomen in de BAG (zie hoofdstuk 4 Visie) en daardoor is het niet meer nodig om een ligplaatsenkaart op te stellen. 12. Artikel 6.3 lid c (artikel 7.1 lid b nieuw). Wie bepaalt dat en wanneer. Stel dat er duwboten door de Boarn moeten, worden die dan geweigerd of worden de arken geruimd? Reactie Deze bepaling komt ook in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor. Het begrip "belemmeringen" moet in dit geval naar redelijkheid geïnterpreteerd worden (zoals met veel begrippen in regelgeving het ge val is) en ziet toe op stremming van het verkeer te water of op de wal als gevolg van de situering van het woonschip. Om verwarring te voorkomen en onduidelijkheid weg te nemen, komt het woord "kan" uit de oor spronkelijke bepaling te vervallen en wordt "of gevaarlijke situaties" aan de bepaling toegevoegd. Aanpassing visie Artikel komt te luiden: "het woonschip belemmeringen of gevaarlijke situaties veroorzaakt voor verkeer te water of op de wal". Reactienota inspraak 27/31

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 38