wijziging op treedt anders dan enkel de wijziging van de tenaamstelling is artikel 7.1 lid f nieuw van toepas
sing en dient het woonschip aan de eisen te voldoen.
In de visie en verordening wordt verwezen naar welstandscriteria en beleidsregel welstand waarin criteria
worden gegeven, die bij de beoordeling worden betrokken. Na vaststelling gelden de eisen in elke situatie.
Voor een ieder is het dan duidelijk aan welke toetsingscriteria woonschepen moeten voldoen.
14. Artikel 6 lid 3e (artikel 7.1 lid g nieuw): Eisen van veiligheid en gezondheid. Welke eisen worden hier be
doeld?
Reactie
In de verordening is artikel 11 "Veiligheids- en inrichtingseisen" toegevoegd welke ingaat op de verschillende
eisen opgenomen.
Aanpassing visie
In de verordening is artikel 11 "Veiligheids- en inrichtingseisen" toegevoegd welke ingaat op de verschillende
eisen opgenomen.
15. Artikel 15 (artikel 20 nieuw). Bevoegd tot binnentreden zonder toestemming etc. Wordt hier bedoeld
hulpdiensten zoals politie en brandweer? Of ook ambtenaren van de gemeente. De laatste categorie is
niet spoedeisend en kunnen wel gewoon aanbellen.
Reactie
Artikel 149a van de Gemeentewet geeft de gemeenteraad de bevoegdheid om bij verordening personen aan
te wijzen, die woningen mogen binnentreden zonder toestemming van de bewoner. Het moet dan gaan om
personen die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van de overtreding van bij verorde
ning gegeven voorschriften die strekken tot handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming
van het leven of de gezondheid van personen. In de verordening is gebruikgemaakt van deze bevoegdheid.
Overige bepalingen (onder meer met betrekking tot legitimatie, verlenen van een machtiging tot binnentre
den e.d.) zijn vervat in de Algemene wet op het binnentreden. Hiervoor wordt volledigheidshalve een twee
de lid aan het artikel toegevoegd.
Aanpassing visie
Aan het artikel wordt een lid b opgenomen met de tekst "Het binnentreden geschiedt met inachtneming van
de daartoe bij of krachtens de wet gestelde regels".
Indieners 17 en 18 (M.P. de Jongh en H. Smit)
(omdat de inspraakreacties overeenkomen, worden ze hieronder gezamenlijk behandeld)
1. Een vergunning kan geweigerd worden indien deze niet voldoet aan de woonschepenvisie. Hierdoor kan
een woonschip inclusief ligplaats onoverdraagbaar worden en flink in waarde dalen. De bestaande situa
tie dient dan ook geaccepteerd te blijven.
Reactie
In de verordening is bepaald dat een ligplaatsvergunning persoons-, ligplaats- en woonschipgebonden is. De
wijziging tenaamstelling is geregeld in artikel 8. Bij het uitsluitend wijzigen van de tenaamstelling geldt als
uitgangspunt van de woonschepenverordening dat verder niet wordt getoetst, of het betreffende woonschip
aan overige eisen van de verordening voldoet. De bepaling waarin gesteld werd dat het woonschip bij de wij
ziging tenaamstelling ook aan andere voorwaarden moest voldoen is uit de verordening gehaald. Op het mo
ment dat er sprake is van het enkel overdragen van de ligplaatsvergunning met het daaraan gekoppelde
woonschip aan een rechtverkrijgende blijft de bestaande situatie van kracht en is deze overdraagbaar voor
de locatie en het woonschip waar de ligplaatsvergunning in voorziet.
Tevens voorziet de verordening voor wat betreft de aanvraag voor het enkel wijzigen van de tenaamstelling
in een eenvoudiger procedure. Volstaan kan worden met een brief aan het college van burgemeester en wet
houders, met het verzoek de vergunning op naam van de koper/nieuwe eigenaar te stellen, met daarbij een
kopie van de koop/leveringsakte.
Reactienota inspraak
29/31