Reactie Er is veel verschil in huurprijzen tussen de verschillende huurders. De gemeente heeft alle kosten in beeld gebracht wat heeft geleid tot marktconforme huurprijzen welke kostendekkend zijn. De woonschepenveror dening en -visie staan los van de huurovereenkomsten die de gemeente is aangegaan met derden. Er is ook geen directe relatie tussen de woonschepenverordening en -visie en de huurovereenkomsten. We zullen de opmerking dan ook niet verder van en reactie voorzien. Indiener 20 (families Bok, Leertouwer en Popma) 1De visie geeft enerzijds huidige (en toekomstige) woonschipbewoners gewenste duidelijkheid wat betreft maatvoering etc maar anderzijds geeft de visie op landelijke inrichting een aantal hoogst arbitraire voor schriften op uiterlijk. Reactie Gemeenten zijn sinds 1 juli 2004 wettelijk verplicht welstandeisen vast te stellen voor bebouwing welke on der de werkingssfeer van de Woningwet/Wabo valt. Dit betreft eisen aan het gebouw en zijn omgeving. Het vaststellen van welstandsbeleid voor "wonen op het water" is echter niet wettelijk voorgeschreven, dit ter wijl de bebouwing en het gebruik van het water - inclusief de bijbehorende oever - van grote invloed is op de belevingswaarde van het water dan wel de omliggende openbare ruimte. Aangezien de gemeente Boarnster- him veel woonschepen kent, is het de gemeente van mening dat er ook welstandscriteria voor woonschepen dienen te worden opgesteld om het aanzien van de gemeente Boarnsterhim beter te kunnen reguleren. Een belangrijk uitgangspunt van de visie is dat woonschepen als gelijkwaardige vorm van wonen worden be schouwd. Een volwaardige woonvorm houdt in dat wonen op het water als woonvorm waar mogelijk gelijk wordt gesteld aan wonen op de vaste wal en waarmee uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening rekening dient te worden gehouden. Omdat woonschepen net als bebouwing op de wal onderdeel uitmaken van het aanzicht van de gemeente, is het gerechtvaardigd om ook voor woonschepen welstandscriteria te nemen. Dat wordt ook voor de overige gebieden en/of gebouwen gedaan binnen de gemeente. Woonschepen zijn vaak nadrukkelijk aanwezig en zijn veelal vanaf zowel de weg als het water zichtbaar. Het is gewenst het beeld van deze woonschepen te kunnen vastleggen zodat een bepaalde mate van kwaliteit gewaarborgd is. Waar in het ontwerp de criteria nog onderdeel uit maakte van de visie zijn de welstandscriteria nu opgenomen in de welstandsnota Woonschepen 2012. 2. Indieners geven met voorbeelden aan dat alles niet in eenduidige voorschriften te vangen is maar pleiten voor maatwerk per locatie. Reactie De gegeven afmetingen voor woonschepen zijn voor de gehele gemeente Boarnsterhim van toepassing. Een maximale afmeting is juist een richtlijn. Een woonschip mag aan de maximale afmetingen voldoen maar het is geen verplichting. De dominantie van woonschepen ten opzichte van de omgeving en het vormen van wan den aan de oevers hebben geleid tot de gestelde maatvoeringen. In andere woonschepenverordeningen in Ne derland komen dezelfde maatvoeringen voor. Het betreffen derhalve gangbare maatvoeringen. Mochten er in specifieke gevallen uitzonderingen nodig zijn dan kan er eventueel door het bestuursorgaan, gemotiveerd, van het beleid afgeweken worden met de daarbij behorende procedures. 3. De genoemde erfafscheiding van 1 meter is onvoldoende. Is het misschien mogelijk om deels een hogere hoogte toe te staan in verband met privacy? Reactie Aangezien de buitenruimte van een woonschip vrijwel altijd aan de weg kant ligt is het niet gewenst hier standaard erfafscheidingen van 2 meter toe te staan. Hiermee wordt voorkomen dat er een gesloten schut- tingwand aan de straatzijde ontstaat. Het is in bepaalde gevallen wel mogelijk om deels een hogere erfaf scheiding toe te staan. Dit zou bijvoorbeeld mogelijk kunnen zijn tot een x-aantal meter vanaf het woon schip. Per situatie moet gekeken worden wat mogelijk is. Aanpassing visie De visie wordt op dit onderdeel aangepast; erfafscheidingen zijn zonder meer tot 1 meter mogelijk. Waar ruimtelijk mogelijk, wordt een hoogte van 2 meter toegestaan. Dit moet per geval beoordeeld worden, waarbij de landschappelijke kwaliteit, stedenbouwkundige invulling en verkeersveiligheid als toetsingskader geldt. Reactienota inspraak 31/31

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 42