hë#' veiligheid en gezondheid. Het maakt in deze derhalve niet uit of een woonschip bouwvergunningsplichtig is of niet. Zowel in het toekomstige bestemmingsplan als in de verordening worden dezelfde uitgangspunten gehanteerd zodat een woonschip in beide gevallen aan dezelfde regels/voorwaarden dient te voldoen. Met betrekking tot het onderdeel dient een woonschip welke onder de werking van de Woningwet valt, net als een woningeen omgevingsvergunning te hebben en een woonschip welke niet onder de werking van de Wo ningwet valt dient een ligplaatsvergunning te hebben. Ligplaatsen zijn schaars in Nederland. Daarom is het van belang zorgvuldig met de aanwezige ligplaatsen om te gaan. De ligplaatsvergunning is gekoppeld aan de ligplaats en woonschip zodat de ligplaats voor u als woonschipbewoner ook gewaarborgd is. De vergunninghouder heeft formele toestemming om op die plek te liggen. Er kan op deze manier nooit discussie ontstaan wie gebruik kan maken van de ligplaats. Op deze ma nier kan er niet zomaar iemand een ligplaats innemen die om wat voor reden (onderhoud oid) even niet ge bruikt wordt. Tevens is het hebben van een ligplaatsvergunning veelal een voorwaarde bij het verkrijgen van een hypo theek voor een woonschip. Vóór het passeren van de hypotheekakte (bij de eigendomsoverdracht) wil de geldverstrekker meestal zekerheid over het op naam van de nieuwe eigenaar stellen van het ligplaatsge- bruik. Het is ook van belang om te kunnen bepalen wie belanghebbende is in het kader van eventuele toezicht en handhaving. Tot slot is het ook voor de woonschipbewonereigenaar zelf van belang om bij eventuele proce dures (bijvoorbeeld zienswijzen en beroep bestemmingsplan) aangemerkt te kunnen worden als belangheb bende. Vraag: In de verordening is in artikel 10.1 lid d bepaald dat de bouwhoogte maximaal 4,5 meter boven de waterlijn bedraagt. Volgens de woonschipbewoners zitten er aanpassingen in het bouwbesluit aan te komen voor deuren waardoor een maat van 5 meter meer voor de hand ligt. De vraag is of hierop alvast geanticipeerd kan wor den. Reactie: Op 1 april 2012 is het nieuwe bouwbesluit in werking getreden. Uit navraag blijkt dat er geen nieuwe herzie ning in de planning staat. De gekozen maximale bouwhoogte van 4,5 meter blijkt met het huidige bouwbe sluit afdoende te zijn. Mocht er in de toekomst een herziening komen met maatvoeringen welke een aanpas sing van de verordening vragen dan zal de gemeente deze aanpassingen doorvoeren. Vraag: Tijdens de raadsvergadering heeft de VVD fractie ter overweging meegegeven een maximale maat van 25 m2 voor bijgebouwen bij recht toe te staan zonder ontheffingsmogelijkheden. Op dat moment is voor een ieder helder wat er aan bijgebouwen gerealiseerd kan worden zonder dat er bij ontheffingsverzoeken een afweging moet plaatsvinden. Het college kan deze lijn van de VVD volgen en wit de raad voorstellen artikel 10 in die zin aan te passen dat elk woonschip 25 m2 aan bijgebouwen kan realiseren zonder de mogelijkheid tot ontheffing. Tijdens de discussie werd gevraagd of de gemeente wou heroverwegen om naast voornoemde maat van 25 m2 toch nog een ontheffingsmogelijkheid op te nemen tot 50 m2 zodat grote kavels, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, meer bijgebouwen kunnen realiseren. Reactie: Bij bovenstaande vraag 9 zijn wij ingegaan op de maatvoeringen van bijgebouwen. Hierin is aangegeven dat het college de raad wil voorstellen artikel 10 in die zin aan te passen dat elk woonschip 25 m2 aan bijgebou wen kan realiseren zonder de mogelijkheid tot ontheffing. Met betrekking tot de nu voorliggende vraag heeft het college geoordeeld dat het in sommige gevallen mogelijk moet zijn een groter oppervlak aan bijgebou wen te realiseren. Het college is wel van mening dat deze ontheffingsmogelijkheid, vanwege de kwetsbaar heid van het open landschap, enkel mogelijk is voor woonarken in en aan de rand van de dorpskommen. De oppervlakte voor bijgebouwen in het open landschap wordt reeds vergroot van 10 m2 naar 25 m2 en dat is even groot als de oorspronkelijke afwijkingsmogelijkheid. Hiermee krijgen alle woonarken een groter opper vlakte te realiseren bijgebouwen bij recht en de woonarken in de minder kwetsbare gebieden een onthef fingsmogelijkheid met voorwaarden. Pagina 9 3 02 Bylage AANGEPAST Reactie op vragen.doc/9 9/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 51