bieden een zwaardere zuiveringsvoorziening (IBA klasse 2) moet worden getroffen. In beginsel moeten de bewoners zelf een zuiveringsvoorziening plaatsen/aanleggen. Om te voorkomen dat bewoners in de kwetsba re en zeer kwetsbare gebieden onevenredig worden benadeeld door de zwaardere lozingseisen is een aantal jaren geleden binnen Friesland een project IBA's in Fryslan uitgevoerd. Binnen dit project werd vanuit de overheden provincie, waterschap en deelnemende gemeenten aan bewoners in kwetsbaar en zeer kwetsbaar gebied een IBA aangeboden tegen een beperkte eigen bijdrage. Kwetsbaar en zeer kwetsbaar gebied De Aide Feanen heeft echter vanwege de specifieke omstandigheden en technische beperkingen niet kunnen mee draaien in het aanvankelijk opgezette IBA-project. Er is/wordt derhalve voor de Aide Feanen een afzonder lijk IBA-project gestart. Kortom: in nationaal park De Aide Feanen wordt een IBA-project uitgevoerd in het verlengde van het uitge voerde project IBA's in Fryslan vanwege de zwaardere lozingseisen in dit gebied. Vraag: De eisen ten aanzien van aansluiting op water en electra kan niet. Zie betreffende wetgeving. Reactie: De verordening stelt geen eisen met betrekking op de aansluiting van electra. Met betrekking tot de eis tot aansluiting op water is aansluiting gezocht bij de verordeningen die in den lande van kracht zijn. In vrijwel elke verordeningen is deze bepaling opgenomen waardoor ons niet duidelijk is waar de strijdigheid zich be vindt. Het is onduidelijk op welke wetgeving mevrouw Koning doelt als ze zegt dat de eisen ten aanzien van aansluiting op water niet kunnen. Vraag: Volgens mevrouw Koning kunnen de veiligheids- en inrichtingseisen beter in een richtlijn worden neergelegd want deze eisen zouden niet handhaafbaar zijn aangezien de verordening ziet op ligplaatsen en de verorde ning kan ook op niets anders zien dan ligplaatsen. Reactie: De verordening ziet op het verstrekken van vergunningen voor ligplaatsen bestemd voor permanent bewoon de woonschepen. Aan het afgeven van zo'n vergunning mag je voorwaarden verbinden. Die voorwaarden dien je in de verordening zelf op te nemen dan wel dient de verordening de bevoegdheid te regelen dat een lager bestuursorgaan (bijvoorbeeld het college van b Ft. w) nadere regels kan stellen. In dit geval is er voor gekozen om de raad de voorwaarden te laten vaststellen. Ons inziens zijn deze voorwaarden prima handhaafbaar. Wie niet voldoet krijgt geen ligplaatsvergunning. Wie niet langer voldoet loopt kans dat zijn ligplaatsvergunning wordt ingetrokken. In beide gevallen zijn de door ons te nemen besluiten toetsbaar in bezwaar en beroep. Wij hebben geen enkele reden om aan te nemen dat onze verordening en de daarop gebaseerde besluiten niet in rechte stand zouden houden. Het is onduidelijk op welke grondrechten mevrouw Koning doelt als ze zegt dat onze Verordening permanent bewoonde woonschepen 2012 een inbreuk zou maken op grondrechten. Het klopt dat het bouwbesluit niet van toepassing is op woonschepen. Als het dat wel was dan hoefden we de veiligheids- en inrichtingseisen niet op te nemen in een aparte verordening. Nu in een hogere regeling daar omtrent dus niets is geregeld staat het de gemeenteraad vrij om dat in een verordening te regelen met in acht name van het volgende. Voor de gelding van een bepaling in een gemeentelijke verordening is van belang dat zij de onder- en boven grens respecteert. De bovengrens wordt overschreden wanneer de gemeentelijke verordening regels wil stel len op gebieden die niet aan de gemeentelijke regelgeving toekomen, omdat zij op landelijk of provinciaal niveau geregeld zijn of geregeld moeten worden. Zoals hiervoor reeds opgemerkt regelen hogere regelingen niets voor permanent bewoonde woonschepen noch is hier een taak voor hogere wetgevers weggelegd. De ondergrens wordt overschreden wanneer de gemeentelijke verordening regels wil stellen die niet het belang van de gemeente, maar de bijzondere belangen van individuele burgers raken. Een gemeentelijke verorde ning kan door de rechter buiten toepassing verklaard worden wanneer zij te zeer in de privésfeer van burgers ingrijpt, zonder een gemeentelijk belang te dienen. In de considerans van de Verordening permanent be woonde woonschepen 2012 wordt het gemeentelijk belang als volgt verwoord: "overwegende dat het wense lijk is om voor het gebruik van het al dan niet openbaar water binnen de gemeentegrenzen regels te stellen voor het ordelijk gebruik van de ligplaatsen voor woonschepen met een permanente woonbestemming, dit uit het oogpunt van, openbare orde, veiligheid, gezondheid en het aanzien van de gemeente". Ten aanzien van de in de verordening gestelde eisen met betrekking tot de veiligheids- en inrichtingseisen wordt zoveel mo gelijk aangesloten bij de eisen die het bouwbesluit stelt voor woningen. Van het bouwbesluit kan ook niet gesteld worden dat dit besluit te zeer in de privésfeer van burgers ingrijpt zonder dat daarmee een alge meen belang gediend is. Hetzelfde geldt voor de door ons gestelde veiligheids- en inrichtingseisen. De in- X Pagina 11 3 02 Bylage AANGEPAST Reactie op vragen.doc/11 11/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 53