bieden een zwaardere zuiveringsvoorziening (IBA klasse 2) moet worden getroffen. In beginsel moeten de
bewoners zelf een zuiveringsvoorziening plaatsen/aanleggen. Om te voorkomen dat bewoners in de kwetsba
re en zeer kwetsbare gebieden onevenredig worden benadeeld door de zwaardere lozingseisen is een aantal
jaren geleden binnen Friesland een project IBA's in Fryslan uitgevoerd. Binnen dit project werd vanuit de
overheden provincie, waterschap en deelnemende gemeenten aan bewoners in kwetsbaar en zeer kwetsbaar
gebied een IBA aangeboden tegen een beperkte eigen bijdrage. Kwetsbaar en zeer kwetsbaar gebied De Aide
Feanen heeft echter vanwege de specifieke omstandigheden en technische beperkingen niet kunnen mee
draaien in het aanvankelijk opgezette IBA-project. Er is/wordt derhalve voor de Aide Feanen een afzonder
lijk IBA-project gestart.
Kortom: in nationaal park De Aide Feanen wordt een IBA-project uitgevoerd in het verlengde van het uitge
voerde project IBA's in Fryslan vanwege de zwaardere lozingseisen in dit gebied.
Vraag:
De eisen ten aanzien van aansluiting op water en electra kan niet. Zie betreffende wetgeving.
Reactie:
De verordening stelt geen eisen met betrekking op de aansluiting van electra. Met betrekking tot de eis tot
aansluiting op water is aansluiting gezocht bij de verordeningen die in den lande van kracht zijn. In vrijwel
elke verordeningen is deze bepaling opgenomen waardoor ons niet duidelijk is waar de strijdigheid zich be
vindt. Het is onduidelijk op welke wetgeving mevrouw Koning doelt als ze zegt dat de eisen ten aanzien van
aansluiting op water niet kunnen.
Vraag:
Volgens mevrouw Koning kunnen de veiligheids- en inrichtingseisen beter in een richtlijn worden neergelegd
want deze eisen zouden niet handhaafbaar zijn aangezien de verordening ziet op ligplaatsen en de verorde
ning kan ook op niets anders zien dan ligplaatsen.
Reactie:
De verordening ziet op het verstrekken van vergunningen voor ligplaatsen bestemd voor permanent bewoon
de woonschepen. Aan het afgeven van zo'n vergunning mag je voorwaarden verbinden. Die voorwaarden dien
je in de verordening zelf op te nemen dan wel dient de verordening de bevoegdheid te regelen dat een lager
bestuursorgaan (bijvoorbeeld het college van b Ft. w) nadere regels kan stellen. In dit geval is er voor gekozen
om de raad de voorwaarden te laten vaststellen. Ons inziens zijn deze voorwaarden prima handhaafbaar. Wie
niet voldoet krijgt geen ligplaatsvergunning. Wie niet langer voldoet loopt kans dat zijn ligplaatsvergunning
wordt ingetrokken. In beide gevallen zijn de door ons te nemen besluiten toetsbaar in bezwaar en beroep.
Wij hebben geen enkele reden om aan te nemen dat onze verordening en de daarop gebaseerde besluiten
niet in rechte stand zouden houden. Het is onduidelijk op welke grondrechten mevrouw Koning doelt als ze
zegt dat onze Verordening permanent bewoonde woonschepen 2012 een inbreuk zou maken op grondrechten.
Het klopt dat het bouwbesluit niet van toepassing is op woonschepen. Als het dat wel was dan hoefden we de
veiligheids- en inrichtingseisen niet op te nemen in een aparte verordening. Nu in een hogere regeling daar
omtrent dus niets is geregeld staat het de gemeenteraad vrij om dat in een verordening te regelen met in
acht name van het volgende.
Voor de gelding van een bepaling in een gemeentelijke verordening is van belang dat zij de onder- en boven
grens respecteert. De bovengrens wordt overschreden wanneer de gemeentelijke verordening regels wil stel
len op gebieden die niet aan de gemeentelijke regelgeving toekomen, omdat zij op landelijk of provinciaal
niveau geregeld zijn of geregeld moeten worden. Zoals hiervoor reeds opgemerkt regelen hogere regelingen
niets voor permanent bewoonde woonschepen noch is hier een taak voor hogere wetgevers weggelegd. De
ondergrens wordt overschreden wanneer de gemeentelijke verordening regels wil stellen die niet het belang
van de gemeente, maar de bijzondere belangen van individuele burgers raken. Een gemeentelijke verorde
ning kan door de rechter buiten toepassing verklaard worden wanneer zij te zeer in de privésfeer van burgers
ingrijpt, zonder een gemeentelijk belang te dienen. In de considerans van de Verordening permanent be
woonde woonschepen 2012 wordt het gemeentelijk belang als volgt verwoord: "overwegende dat het wense
lijk is om voor het gebruik van het al dan niet openbaar water binnen de gemeentegrenzen regels te stellen
voor het ordelijk gebruik van de ligplaatsen voor woonschepen met een permanente woonbestemming, dit uit
het oogpunt van, openbare orde, veiligheid, gezondheid en het aanzien van de gemeente". Ten aanzien van
de in de verordening gestelde eisen met betrekking tot de veiligheids- en inrichtingseisen wordt zoveel mo
gelijk aangesloten bij de eisen die het bouwbesluit stelt voor woningen. Van het bouwbesluit kan ook niet
gesteld worden dat dit besluit te zeer in de privésfeer van burgers ingrijpt zonder dat daarmee een alge
meen belang gediend is. Hetzelfde geldt voor de door ons gestelde veiligheids- en inrichtingseisen. De in-
X
Pagina 11
3 02 Bylage AANGEPAST Reactie op vragen.doc/11
11/12