2. Welstandscriteria
De grondstag voor een gemeentelijke welstandsnota is neergelegd in de Woningwet (Artikel 12a, lid 1). Een
welstandsnota bevat beoordelingsaspecten op basis waarvan de ruimtelijke kwaliteit óf de aantasting daarvan
wordt bepaald. De gemeente heeft al een welstandsnota vastgesteld. Deze welstandsnota is van toepassing bij
de inhoudelijke toetsing van omgevingsvergunningaanvragen en richt zich met name op de activiteit bouwen.
Zoals al is aangegeven, geldt dit voor bouwwerken die vallen onder de werking van de Woningwet. In artikel
12, lid 1 van de Woningwet is opgenomen dat het uiterlijk en de plaatsing van deze bouwwerken niet in strijd
mag zijn met de redelijke eisen van welstand.
Voor woonschepen die onder de werking van de Woningwet vallen, is deze welstandsnota voor woonschepen
2012 bedoeld als een aanvulling op de reeds bestaande Welstandsnota.
Voor woonschepen die niet onder de werking van de Woningwet vallen, is de bestaande gemeentelijke wel
standsnota niet van toepassing. Voor deze woonschepen geldt de onderhavige welstandsnota voor woonsche
pen 2012, dit ter voorkoming van rechtsongelijkheid.
3. Stedenbouwkundige aspecten
De openbare ruimte (inclusief het water) is beeldbepalend voor de dorpen en het landschap en geeft herken
baarheid, oriëntatie, samenhang en identiteit. Daarnaast vormt het water de natuurlijke blauwe long die een
belangrijk ruimtelijk structurerend element vormt van de bebouwde en open ruimte. Uitgangspunt is om het
water en de oevers goed leefbaar te houden. Er dient te worden gestreefd de aanwezige waarden (natuur, re
creatie en cultuurhistorie) verder te ontwikkelen in afstemming met de wensen van de bewoners van de ge
meente Boarnsterhim, waaronder de bewoners van de woonschepen.
Het gebruik van de openbare ruimte op en langs waterlopen levert soms een conflict van belangen op. Dit is
bijvoorbeeld zichtbaar op plaatsen waar woonschepen zijn afgemeerd langs recreatieve routes. Het aanwezi
ge water is essentieel voor de beleving en gebruikswaarde voor de recreatie. De woonschepen liggen veelal
aaneengesloten langs de oever. Het grote aantal afgemeerde woonschepen en het privégebruik van oevers
door woonschipbewoners maakt een optimale beleving van de openbare ruimte soms onmogelijk. Dit terwijl
het aanwezige water juist essentieel is voor deze beleving en gebruikswaarde van de openbare ruimte en het
landschap.
Voor alle waterwegen geldt dat het water of het profiel waarneembaar aanwezig zou moeten zijn, zowel van
uit landschappelijk/stedenbouwkundig als vanuit een cultuurhistorisch oogpunt. Soms vormt de veelal kleine
onderlinge afstand tussen de woonschepen hiervoor een belemmering. Doorzicht op de achterliggende oever
of het water zelf is dan niet langer mogelijk.
Bij woonschepen moet worden gelet op de aanvaardbaarheid van het object op zich en in relatie tot het ka
rakter van de reeds aanwezige bebouwing, de openbare ruimte, het landschap dan wel stedenbouwkundige
context. Afhankelijk van waar een woonschip ligt (locatie), kunnen verschillende omgevingsaspecten van be
lang zijn, zoals:
a. de stedenbouwkundige, functionele of historische context
b. (zicht)lijnen vanuit het landschap of binnen het stedenbouwkundig plan
c. inrichting en gebruik openbare ruimte
d. breedte van het water
e. nautische functie van het water, gewenst doorvaartprofiel
f. profiel water - woonschepen - oever/kade - bebouwing
g. type oever/ kade
h. gebruik, inrichting en materiaal van de kade
i. manier van afmeren en afmeervoorzieningen
4. Oevergebruik
Bijna alle woonschipbewoners hebben een deel van de oever in gebruik. Het bouwen van een kleine berging is
met een omgevingsvergunning vrijwel overal toelaatbaar. In een aantal gevallen doet de bebouwing afbreuk
aan de ruimtelijke kwaliteit nabij het water (hoge schuttingen tot aan de weg). Het gebruik van de oever
(walkant) en het aanbrengen van loopsteigers, vlotten, hekken, schuttingen en andere erfafscheidingen ma
ken wezenlijk onderdeel uit van het wonen op water. De omvang van de steigers en de vormgeving van hek
ken, schuttingen en schuurtjes kan uitermate bepalend zijn voor het totaalbeeld van het gebied waarin de
Welstandsnota voor woonschepen 2012 2/7