Pagina 2
in:
Het rechtstreeks budgettair effect bedraagt 1.284 miljard in 2017. Het effect voor de gemeente Boarn-
sterhim bedraagt hierin 1%<>; is totaal in 2017 1.284.000.
Toelichtingen
Ad 1. Decentrale overheden; 'Samen de trap op, samen de trap af'
Er vallen in dit regeerakkoord wederom behoorlijk wat maatregelen in die uitzonderingscategorieën. Meer dan
verwacht. Daarnaast valt het tempo van de maatregelen mee door de beleidsintensiveringen die vroeg in de
meerjarenperiode worden doorgevoerd. Uiteindelijk is de uitname uit het gemeentefonds in de eindfase
slechts 324 miljoen.
Ad. 2. Verminderen politieke ambtsdragers
In het regeerakkoord is nu opgenomen dat het voornemen van kabinet Rutte 1 wegens vermindering van 25%
van het aantal politieke ambtsdragers (raadsleden, wethouders) met ingang van 2015 wordt teruggedraaid.
Daar komt wel wat voor in de plaats. Het voornemen is nu met ingang van hetzelfde jaar de vermindering te
laten doorgaan tot het niveau van voor de dualisering. Dat komt neer op 10%. De uitname zal dan 18 mil
joen bedragen. Ook hier zullen kostenverlagingen tegenover staan, zoals bij taakmutaties gebruikelijk is.
Ad. 3. Onderwijshuisvesting
Uitname uit het Gemeentefonds vindt plaats vanaf 2015 van niet uitgegeven middelen in het kader van on
derwijshuisvesting. De middelen worden volledig toegevoegd aan de lumpsumbekostiging van het fungerend
onderwijs.
Ad. 4. Lagere apparaatskosten gemeenten
Het overbrengen van een groot aantal taken van het Rijk naar gemeenten maakt meer maatwerk mogelijk en
vergroot de betrokkenheid van burgers. Gemeenten kunnen de uitvoering van de taken beter op elkaar af
stemmen en zo meer doen voor minder geld. Hiertoe biedt het Rijk hen ruime beleidsvrijheid. Een grote de
centralisatie van taken en bevoegdheden vergt in de visie van de coalitiepartners medeoverheden die op een
passende schaal zijn georganiseerd. Daartoe wordt een vergezicht geïntroduceerd van uitsluitend gemeenten
met minimaal 100.000 inwoners in 2025. De coalitie wil dat samen met de mede-overheden realiseren. Daar
bij worden provincies uitgenodigd om met gemeenten initiatieven gericht op schaalvergroting te bespreken.
De inwonersnorm kan worden aangepast aan de bevolkingsdichtheid in verschillende delen van het land. Er
gaat al met al nog niet zoveel dwang van uit, wel geeft het een richting aan.
Het eindperspectief voor gemeenten leidt tot besparingen die ontstaan door schaalvoordelen, verminderen
van toezicht, vereenvoudiging van regelgeving en minder dubbeling van taken. De besparing van 180 miljoen
in 2017 gaat uit van een daling van het aantal gemeenteambtenaren doordat gemeenten groter worden of met
elkaar gaan samenwerken.
Ad. 5. BCF
De btw-verhoging wordt gecompenseerd via de reguliere normeringssystematiek. Er vindt een structurele uit
name plaats uit het Gemeentefonds en Provinciefonds van per saldo van 200 min. met ingang van 2014. De au
tomatische compensatie die via het BCF voor de btw-verhoging plaatsvindt dient de sector zelfs te financie
ren. Het BCF-fonds wordt afgeschaft met ingang van 2015. Dit gaat gepaard met een structurele korting van
350 min., dit mede als gevolg van de hogere groei van het BCF de afgelopen jaren ten opzichte van de accres
percentages.
2013
2014
2015
2016
2017
Openbaar bestuur (in min)
53
-172
-884
-1.118
-1.284
1
Decentrale overheden
53
12
-44
-218
-324
2
Vermindering politieke ambtsdragers
Motie Van Hearsma Buma afromen
-18
-18
-18
3
gemeentefonds onderwijshuisvesting
-256
-256
-256
4
Lagere apparaatskosten gemeenten
-60
-120
-180
5
BTW-compensatiefonds
-184
-506
-506
-506
2013
2014
2015
2016
2017
53.000
-172.000
-884.000
-1.118.000
-1.284.000
2 01 Bylage memo ontwikkelingen gemeentefonds specifieke uitkeringen.doc/2
2/5