In de aanloop daarvan kunnen in 2014 geen vorderingen meer ontstaan bij het BCF. In 2015 wordt geld terug gestort in het gemeentefonds zoals dat destijds in 2004 is uitgenomen. In het huidige regeerakkoord staat dat per 2015 het btw-compensatiefonds verdwijnt uit de Rijksbegroting. Aangezien het btw-compensatiefonds de btw een jaar na betaling van de facturen uitbetaalt, betekent dit dat het laatste jaar van werking van het btw-compensatiefonds 2013 is. Dit kan betekenen dat de gemeenten een groot eenmalig nadeel te verwerken krijgen. Deze constructie zou namelijk de tegenhanger zijn van de situatie bij invoer van het BCF in 2003/2004. Toen was er namelijk spra ke van een eenmalig voordeel voor gemeenten. Vanaf 2003 maakten gemeenten namelijk een begroting exclu sief BTW waarbij de BTW in 2004 achteraf bij het BCF kon worden gedeclareerd. De uitname uit het gemeen tefonds vond ook een jaar later, in 2004 plaats. Voor de rijksoverheid verliep deze constructie budgettair neu traal omdat het een kasstelsel hanteert, waarbij storting in en betaling uit het BCF plaats vindt in hetzelfde jaar. Deze constructie leverde bij de gemeenten een eenmalig voordeel op. Onze gemeente heeft toen de voorziening BCF gevormd. Deze voorziening is echter in de jaren geleidelijk leeggehaald ter dekking van bere kende tekorten door invoering van het BCF. (In de najaarsnota 2012 is deze voorziening vrijgevallen. Dit le verde een voordeel op van 324.000) Gemeenten moeten in 2014 weer een bruto begroting inclusief BTW opstellen zonder dat declaratie bij BCF mogelijk is. Per saldo zal dat gemiddeld ruim 100 per inwoner extra lasten betekenen. Het gaat dus om veel geld. Voor onze gemeente betekent dit eenmalig 19.300 x 100 is totaal 1.930.000. Ad.2. Besparingen op decentralisaties overheidstaken door Kabinet Rutte 2 Toelichtingen Ad. 1. AWBZ/WMO Er worden 3 niveaus geïntroduceerd. De coalitiepartijen brengen de onverzekerbare vormen van zorg binnen de AWBZ terug tot de intramurale zorg voor gehandicapten en ouderen met zorgzwaarte 5 en hoger. Deze le venslange zorg wordt vanuit zorginstellingen verleend. De romp-AWBZ van ongeveer 12 miljard euro krijgt het karakter van een landelijke voorziening. De intramurale langdurige geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en de extramurale verplegingszorg worden in 2015 overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. Samen gaat het om een bedrag van krap 2 miljard euro. De overige extramurale AWBZ-zorg van ongeveer 10 miljard euro, vooral bestaande uit de functies verzorging, begeleiding en dagbesteding, wordt in 2015 overgeheveld naar de gemeentelijke WMO. De taakinvulling ver andert daarmee van een verzekerd recht in een voorziening. De functie dagbesteding wordt als zodanig ge schrapt en de aanspraken op persoonlijke verzorging worden ingeperkt. Bovendien zullen gemeenten mede dankzij het voorzieningenkarakter beter maatwerk kunnen leveren. Daarom wordt het over te hevelen budget voor de gemeenten met 1,6 miljard euro taakstellend verlaagd. In de WMO wordt de aanspraak op huishoude lijke hulp voor de hoge en midden inkomens met ingang van 2015 geschrapt (voor nieuwe gevallen in 2014). Op basis daarvan wordt de rijksbijdrage structureel met 1,2 miljard euro verlaagd. Door het schrappen van de aanspraken op dagbesteding en de inperking van de aanspraak op persoonlijke verzorging en huishoudelijke hulp het beroep op de andere vormen zal de zorg toenemen. Met enkele andere maatregelen wordt 0,2 mil jard euro bespaard. Het gaat om het verplichte hergebruik van scootmobielen en andere hulpmiddelen en om diverse maatregelen op het gebied van de jeugdzorg. Ad. 2.Jeugdzorg Het jeugdzorgbudget, dat per 2015 met een decentralisatie-uitkering naar gemeenten wordt overgeheveld, wordt additioneel verlaagd met 150 miljoen met een ingroei in 2015 en 2016. Gemeenten kunnen deze taak doelmatiger uitvoeren door ontschotting, preventie/vroegtijdig signaleren, verschuiving van zwaardere naar lichtere zorg en eenvoudigere (indicatie-)procedures. Het 'recht op zorg', de PGB 'kan' bepaling en de ge meentelijke taak worden in de nieuwe wet zodanig beschreven dat dit voldoende beleidsvrijheid en ruimte Pagina 3 2013 2014 2015 2016 2017 Gevolgen decentralisaties c.a. (in min) 0 -9 -2.645 -2.870 -2.920 1 AWBZ, korting bij overheveling -1.600 -1.600 -1.600 Idem, beperken huish. Hulp -89 -975 -1.140 -1.140 Idem. Hergebruik middelen -200 -200 -200 2 Jeugdzorg, geen eigen bijdrage 70 70 70 Idem, korting na ontschotten -40 -100 -150 3 Intensiveren bijzondere bijstand 80 100 100 100 2 01 Bylage memo ontwikkelingen gemeentefonds specifieke uitkeringen.doc/3 3/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 11