In de aanloop daarvan kunnen in 2014 geen vorderingen meer ontstaan bij het BCF. In 2015 wordt geld terug
gestort in het gemeentefonds zoals dat destijds in 2004 is uitgenomen.
In het huidige regeerakkoord staat dat per 2015 het btw-compensatiefonds verdwijnt uit de Rijksbegroting.
Aangezien het btw-compensatiefonds de btw een jaar na betaling van de facturen uitbetaalt, betekent dit dat
het laatste jaar van werking van het btw-compensatiefonds 2013 is.
Dit kan betekenen dat de gemeenten een groot eenmalig nadeel te verwerken krijgen. Deze constructie zou
namelijk de tegenhanger zijn van de situatie bij invoer van het BCF in 2003/2004. Toen was er namelijk spra
ke van een eenmalig voordeel voor gemeenten. Vanaf 2003 maakten gemeenten namelijk een begroting exclu
sief BTW waarbij de BTW in 2004 achteraf bij het BCF kon worden gedeclareerd. De uitname uit het gemeen
tefonds vond ook een jaar later, in 2004 plaats. Voor de rijksoverheid verliep deze constructie budgettair neu
traal omdat het een kasstelsel hanteert, waarbij storting in en betaling uit het BCF plaats vindt in hetzelfde
jaar. Deze constructie leverde bij de gemeenten een eenmalig voordeel op. Onze gemeente heeft toen de
voorziening BCF gevormd. Deze voorziening is echter in de jaren geleidelijk leeggehaald ter dekking van bere
kende tekorten door invoering van het BCF. (In de najaarsnota 2012 is deze voorziening vrijgevallen. Dit le
verde een voordeel op van 324.000)
Gemeenten moeten in 2014 weer een bruto begroting inclusief BTW opstellen zonder dat declaratie bij BCF
mogelijk is. Per saldo zal dat gemiddeld ruim 100 per inwoner extra lasten betekenen. Het gaat dus om veel
geld. Voor onze gemeente betekent dit eenmalig 19.300 x 100 is totaal 1.930.000.
Ad.2. Besparingen op decentralisaties overheidstaken door Kabinet Rutte 2
Toelichtingen
Ad. 1. AWBZ/WMO
Er worden 3 niveaus geïntroduceerd. De coalitiepartijen brengen de onverzekerbare vormen van zorg binnen
de AWBZ terug tot de intramurale zorg voor gehandicapten en ouderen met zorgzwaarte 5 en hoger. Deze le
venslange zorg wordt vanuit zorginstellingen verleend. De romp-AWBZ van ongeveer 12 miljard euro krijgt het
karakter van een landelijke voorziening.
De intramurale langdurige geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en de extramurale verplegingszorg worden in
2015 overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. Samen gaat het om een bedrag van krap 2 miljard euro.
De overige extramurale AWBZ-zorg van ongeveer 10 miljard euro, vooral bestaande uit de functies verzorging,
begeleiding en dagbesteding, wordt in 2015 overgeheveld naar de gemeentelijke WMO. De taakinvulling ver
andert daarmee van een verzekerd recht in een voorziening. De functie dagbesteding wordt als zodanig ge
schrapt en de aanspraken op persoonlijke verzorging worden ingeperkt. Bovendien zullen gemeenten mede
dankzij het voorzieningenkarakter beter maatwerk kunnen leveren. Daarom wordt het over te hevelen budget
voor de gemeenten met 1,6 miljard euro taakstellend verlaagd. In de WMO wordt de aanspraak op huishoude
lijke hulp voor de hoge en midden inkomens met ingang van 2015 geschrapt (voor nieuwe gevallen in 2014).
Op basis daarvan wordt de rijksbijdrage structureel met 1,2 miljard euro verlaagd. Door het schrappen van de
aanspraken op dagbesteding en de inperking van de aanspraak op persoonlijke verzorging en huishoudelijke
hulp het beroep op de andere vormen zal de zorg toenemen. Met enkele andere maatregelen wordt 0,2 mil
jard euro bespaard. Het gaat om het verplichte hergebruik van scootmobielen en andere hulpmiddelen en om
diverse maatregelen op het gebied van de jeugdzorg.
Ad. 2.Jeugdzorg
Het jeugdzorgbudget, dat per 2015 met een decentralisatie-uitkering naar gemeenten wordt overgeheveld,
wordt additioneel verlaagd met 150 miljoen met een ingroei in 2015 en 2016. Gemeenten kunnen deze taak
doelmatiger uitvoeren door ontschotting, preventie/vroegtijdig signaleren, verschuiving van zwaardere naar
lichtere zorg en eenvoudigere (indicatie-)procedures. Het 'recht op zorg', de PGB 'kan' bepaling en de ge
meentelijke taak worden in de nieuwe wet zodanig beschreven dat dit voldoende beleidsvrijheid en ruimte
Pagina 3
2013
2014
2015
2016
2017
Gevolgen decentralisaties c.a. (in min)
0
-9
-2.645
-2.870
-2.920
1
AWBZ, korting bij overheveling
-1.600
-1.600
-1.600
Idem, beperken huish. Hulp
-89
-975
-1.140
-1.140
Idem. Hergebruik middelen
-200
-200
-200
2
Jeugdzorg, geen eigen bijdrage
70
70
70
Idem, korting na ontschotten
-40
-100
-150
3
Intensiveren bijzondere bijstand
80
100
100
100
2 01 Bylage memo ontwikkelingen gemeentefonds specifieke uitkeringen.doc/3
3/5