voor maatwerk biedt. Daarnaast is scherpere tarifering van zorgaanbieders mogelijk en kunnen gemeenten ef
ficiency behalen bij de gestoten jeugdzorg door de overcapaciteit in het aanbod niet langer te bekostigen en
de gemiddelde verblijfsduur te verlagen.
De aanvankelijk voorziene eigen bijdrage in de jeugdzorg wordt teruggedraaid.
Ad. 3. Intensivering armoedebeleid
De mogelijkheden voor individuele bijzondere bijstand (van daadwerkelijke kosten) worden verruimd en de
mogelijkheden voor categoriale bijzondere bijstand (aannemelijke kosten) worden beperkt. Daarbij is er bij
zondere aandacht voor werkenden met een laag inkomen en ouderen met klein pensioen. Daarnaast kan cate
goriale bijzondere bijstand voor gezinnen met kinderen voor culturele/maatschappelijke/sportieve voorzie
ningen worden uitgebreid. Tot slot wordt de langdurigheidstoeslag in de WWB vervangen door een individuele
toeslag voor personen die langdurig van een laag inkomen rond moeten komen zonder zicht op verbetering.
Voor dit pakket wordt structureel 100 miljoen vrijgemaakt.
Ad.3. Bezuinigingen op specifieke uitkeringen
Enkele voor gemeenten belangrijke wijzigingen worden doorgevoerd. Financiering geschiedt via specifieke
(doel) uitkeringen.
Participatiewet
Er komt één Participatiewet die de WWB, WSW en een deel van de Wajong samenvoegt. Voor de hele doel
groep wordt een systeem van loondispensatie geïntroduceerd zoals dat nu in de Wajong bestaat. Hierdoor
kunnen de gemeenten meer mensen laten participeren, budgetten gerichter en effectiever inzetten en kosten
besparen. Met ingang van 1-1-2014 wordt de Wajong alleen toegankelijk voor volledig en duurzaam arbeidson
geschikten; voor de groep 'niet volledige en duurzame arbeidsongeschikten' is de nieuwe Participatiewet be
schikbaar. Huidige WSW'ers en Wajong'ers worden niet herkeurd.
Instroom in de WSW in zijn huidige vorm en voorwaarden wordt gestopt met ingang van 1-1-2014. Gemeenten
krijgen binnen de kaders van de Participatiewet de ruimte om beschut werk zelf te organiseren als voorzie
ning. Re-integratie en begeleidingsbudgetten worden samengevoegd in een g bundeld re-integratiebudget.
Deze middelen zullen gerichter en efficiënter worden ingezet, waarbij speciale aandacht zal worden besteed
aan mensen met een arbeidshandicap. Vanaf 1-1-2014 nemen deze middelen over een periode van zes jaar ge
leidelijk af. Tot slot geldt dat de doelgroep arbeidsgehandicapten voor de mobiliteitsbonus toeneemt. De ex
tra kosten die hieruit voortvloeien worden gedekt binnen de beschikbare middelen voor mobiliteitsbonussen.
Ombuiging re-integratie
Het re-integratieonderdeel in het participatiebudget wordt gekort oplopend tot netto 97 miljoen in 2017,
rekening houdend met uitverdieneffecten van 25% in het eerste jaar en 50% in latere jaren.
Algehele arbeids- en re-integratieplicht en naleving WWB I
De algemene arbeids- en re-integratieplicht in de Bijstand wordt aangescherpt door het gebruik van onthef
fingen te beperken. Tevens wordt in 2014 de naleving en handhaving geïntensiveerd, onder meer door ver
plichtingen in de regelgeving te uniformeren en sancties wettelijk voor te schrijven. Wettelijk voorgeschreven
wordt dat gemeenten de bijstandsuitkering 3 maanden stoppen in geval van het niet nakomen van de arbeids-
en re-integratieplicht.
Huishouduitkeringstoets
Een huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 2015. Het normbedrag van de WWB wordt verlaagd naarmate
in een huishouden meer inwonende volwassenen aanwezig zijn. De inkomsten van gezinsleden binnen het
huishouden worden niet verrekend met de uitkering van de bijstandsontvanger, zodat werken lonend is en
niet direct consequenties heeft voor de overige gezinsleden. Wel wordt de bijstandsuitkering lager naarmate
er meer boven bedoelde gezinsleden zijn. Elk van de gezinsleden blijft een zelfstandig recht op bijstand hou
den.
Het voorgaande leidt tot de volgende tabel voor enkele
belangrijke specifieke uitkeringen
2013
2014
2015
2016
2017
Wajong
-40
- 80
-120
WSW
-20
-50
- 70
- 90
Participatiebudget, efficiëncy
-40
-90
-140
-190
Re-integratie
-38
-58
- 77
- 97
Naleving WWB
-13
-45
- 90
- 95
2 01 Bylage memo ontwikkelingen gemeentefonds specifieke uitkeringen.doc/4
4/5