MÊ
v x
Pagina 2
Kanttekeningen
1.3 Besluitvorming is noodzakelijk op basis van budgettaire achtergronden.
Als geen besluitvorming plaatsvindt rondom de op te stellen beleidsregels, vindt er een (grotere) overschrij
ding op het budget plaats.
2.1 De Cliëntenraad Sociale Zaken heeft op verzoek van de gemeente een advies gegeven over het beleids
plan.
Op grond van de adviserende rol van de Cliëntenraad Sociale Zaken is enige tijd geleden het concept
beleidsplan voor advies aan hen verzonden. Hierop is een reactie van de Cliëntenraad (in afstemming met de
WMO-raad) gekomen waarin een aantal aandachtspunten is vermeld (zie bijlage). Hieronder worden de op
merkingen van de cliëntenraad opgesomd aangevuld met de aanpassingen die vervolgens in de notitie zijn
aangebracht:
De doelen van materiële en immateriële schuldhulpverlening worden in tijdsvolgorde gezet. Dit is
geen goede volgorde. Beide soorten hulpverlening zouden tegelijkertijd ingezet moeten worden. Re
actie college: het is niet de bedoeling om materiële en immateriële schuldhulpverlening in tijdsvolg
orde te zetten. In sommige gevallen is het inderdaad een aanbeveling om beide soorten van hulpver
lening gelijktijdig in te zetten. Om hierin helderheid te geven is een aanvulling in de notitie opgeno
men waarin dit aangegeven staat.
Er is in de notitie weinig samenwerking tussen de samenwerking tussen professionele en vrijwillige
hulpverlening. Hoe pakt te gemeente dit aan en wat is dan de regierol van de gemeente. Reactie col
lege: er zijn inderdaad meerdere vormen van hulpverlening en zelfs schuldhulpverlening aanwezig. De
ene vorm kan dienen als vangnet of aanvulling op de andere manier van hulpverlening. Waar het in
deze notitie met name om gaat is de regie, werkwijze en financiering van de professionele schuld
hulpverlening op grond van de verplichting uit de Wgs. Dit neemt zeker niet weg dat er andere vor
men zijn. Om een en ander te verhelderen is in hoofdstuk 1 van de notitie een afbakening van de ge
meentelijke schuldhulpverlening opgenomen en wordt ook later in de notitie melding gemaakt van de
meerdere vormen van hulpverlening.
Er is geen woord te vinden over het faciliteren van vrijwilligers die een rol spelen in de preventieve -
schuldhulp en nazorg. Op welke voorzieningen kunnen vrijwilligers terugvallen. Reactie college: hoe
wel de rol van vrijwilligers in onze samenleving erg belangrijk is, maakt de beloning van vrijwilligers
geen deel uit van de Wgs. Zie hiervoor ook de reactie bij het vorige aandachtspunt rondom afbake
ning.
Er is een belangrijke verbinding te maken tussen schuldhulp en de Wet Maatschappelijke Ondersteu
ning ook met de filosofie van de WMO; de situatie van de cliënt als uitgangspunt, niet de regelgeving.
Dat vinden wij niet terug in de notitie. Reactie college: in het concept werd reeds aandacht aan de
WMO besteed. Om het belangrijke gedachtengoed van de WMO nog meer te benadrukken in de notitie
is in hoofdstuk 3 de nadruk nog eens extra gelegd op gemeentelijke schuldhulpverlening en de WMO.
Er is overleg gevoerd met
Cliëntenraad Sociale Zaken (en DB WMO-raad), Kredietbank Noord Nederland, Algemeen Maatschappelijk Werk
Wettelijke/contractuele verplichting
Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is er een wettelijke verplichting tot het vaststellen
van het beleidsplan.
Financiële consequenties
Er is in 2012 en verder 100.000,- begroot voor Schuldhulpverlening. Gelet op de open-eind-regeling wordt
dit budget in 2012 waarschijnlijk overschreden met 15.000,00. Als er geen beleidsregels opgesteld worden,
zal de jaarlijkse overschrijding naar verwachting circa 20.000,00 groter zijn.
ARHI
Niet van toepassing.
Uitvoering
Kredietbank en Algemeen Maatschappelijk Werk
Communicatie
Sociale Zaken, Werk Inkomen en Zorg, Cliëntenraad, Kredietbank en Algemeen Maatschappelijk Werk.
3 05 beleidsnotitie wet gem.schuldhulpverlening.doc/2
2/3