MÊ v x Pagina 2 Kanttekeningen 1.3 Besluitvorming is noodzakelijk op basis van budgettaire achtergronden. Als geen besluitvorming plaatsvindt rondom de op te stellen beleidsregels, vindt er een (grotere) overschrij ding op het budget plaats. 2.1 De Cliëntenraad Sociale Zaken heeft op verzoek van de gemeente een advies gegeven over het beleids plan. Op grond van de adviserende rol van de Cliëntenraad Sociale Zaken is enige tijd geleden het concept beleidsplan voor advies aan hen verzonden. Hierop is een reactie van de Cliëntenraad (in afstemming met de WMO-raad) gekomen waarin een aantal aandachtspunten is vermeld (zie bijlage). Hieronder worden de op merkingen van de cliëntenraad opgesomd aangevuld met de aanpassingen die vervolgens in de notitie zijn aangebracht: De doelen van materiële en immateriële schuldhulpverlening worden in tijdsvolgorde gezet. Dit is geen goede volgorde. Beide soorten hulpverlening zouden tegelijkertijd ingezet moeten worden. Re actie college: het is niet de bedoeling om materiële en immateriële schuldhulpverlening in tijdsvolg orde te zetten. In sommige gevallen is het inderdaad een aanbeveling om beide soorten van hulpver lening gelijktijdig in te zetten. Om hierin helderheid te geven is een aanvulling in de notitie opgeno men waarin dit aangegeven staat. Er is in de notitie weinig samenwerking tussen de samenwerking tussen professionele en vrijwillige hulpverlening. Hoe pakt te gemeente dit aan en wat is dan de regierol van de gemeente. Reactie col lege: er zijn inderdaad meerdere vormen van hulpverlening en zelfs schuldhulpverlening aanwezig. De ene vorm kan dienen als vangnet of aanvulling op de andere manier van hulpverlening. Waar het in deze notitie met name om gaat is de regie, werkwijze en financiering van de professionele schuld hulpverlening op grond van de verplichting uit de Wgs. Dit neemt zeker niet weg dat er andere vor men zijn. Om een en ander te verhelderen is in hoofdstuk 1 van de notitie een afbakening van de ge meentelijke schuldhulpverlening opgenomen en wordt ook later in de notitie melding gemaakt van de meerdere vormen van hulpverlening. Er is geen woord te vinden over het faciliteren van vrijwilligers die een rol spelen in de preventieve - schuldhulp en nazorg. Op welke voorzieningen kunnen vrijwilligers terugvallen. Reactie college: hoe wel de rol van vrijwilligers in onze samenleving erg belangrijk is, maakt de beloning van vrijwilligers geen deel uit van de Wgs. Zie hiervoor ook de reactie bij het vorige aandachtspunt rondom afbake ning. Er is een belangrijke verbinding te maken tussen schuldhulp en de Wet Maatschappelijke Ondersteu ning ook met de filosofie van de WMO; de situatie van de cliënt als uitgangspunt, niet de regelgeving. Dat vinden wij niet terug in de notitie. Reactie college: in het concept werd reeds aandacht aan de WMO besteed. Om het belangrijke gedachtengoed van de WMO nog meer te benadrukken in de notitie is in hoofdstuk 3 de nadruk nog eens extra gelegd op gemeentelijke schuldhulpverlening en de WMO. Er is overleg gevoerd met Cliëntenraad Sociale Zaken (en DB WMO-raad), Kredietbank Noord Nederland, Algemeen Maatschappelijk Werk Wettelijke/contractuele verplichting Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is er een wettelijke verplichting tot het vaststellen van het beleidsplan. Financiële consequenties Er is in 2012 en verder 100.000,- begroot voor Schuldhulpverlening. Gelet op de open-eind-regeling wordt dit budget in 2012 waarschijnlijk overschreden met 15.000,00. Als er geen beleidsregels opgesteld worden, zal de jaarlijkse overschrijding naar verwachting circa 20.000,00 groter zijn. ARHI Niet van toepassing. Uitvoering Kredietbank en Algemeen Maatschappelijk Werk Communicatie Sociale Zaken, Werk Inkomen en Zorg, Cliëntenraad, Kredietbank en Algemeen Maatschappelijk Werk. 3 05 beleidsnotitie wet gem.schuldhulpverlening.doc/2 2/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 35