Breed toegankelijk De schuldhulpverlening moet breed toegankelijk zijn. Er worden geen groepen mensen op voorhand uitgesloten. Gemeenten mogen echter wel beleidsregels opstellen. Wacht- en doorlooptijden De wachttijd tussen de aanvraag en eerste gesprek (intake) is maximaal 4 weken. In het geval van bedreigende schulden is de wachttijd maximaal 3 werkdagen. Daarnaast wordt aan de klant een globaal inzicht gegeven in de doorlooptijd (het aantal weken tussen het eerste gesprek en het bereiken van resultaat). 1.3 Afbakening gemeentelijke schuldhulpverlening Naast de Wgs en de veranderingen die de komst van deze wet met zich meebrengen, be staan er nog een aantal andere regelingen, mogelijkheden voor mensen met schulden. Het betreft hier onder andere: Ondersteuning en begeleiding bij het regelen van (relatief eenvoudige) geldzaken vindt plaats via diverse (vrijwilligers) organisaties dan wel personen. Hierbij kan gedacht worden aan organisaties als Zienn, Mienskipssoarch, Talant, de Unie van Vrijwilligers of soms ook mantelzorgers. Vrijwillige bewindvoering: bij vrijwillige bewindvoering wordt een bewindvoerder ingeschakeld door degene die schulden heeft. De kosten van deze bewindvoering kunnen voor minima bekostigd worden vanuit de Bijzondere Bijstand bij gemeen ten. Hiertoe kan door de bewindvoerder bij de gemeente een aanvraag ingediend worden. Over het algemeen betreft het hier bijvoorbeeld mensen met een verstan delijke beperking of recidivisten. Uitgangspunt van de bewindvoering is het be schermen van de persoon met schulden. Dit traject wordt ook wel samen met de gemeentelijke schuldhulpverlening het minnelijke traject genoemd. Bewindvoering op basis van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Uitgangs punt bij deze verplichte vorm van bewindvoering is dat eerst het minnelijke traject doorlopen moet zijn. Als de schuldenaar er in het minnelijke traject niet uitkomt met de schuldeisers, kan een aanvraag ingediend worden voor wettelijke schuld hulpverlening. Bovenstaande vormen van (financiële) hulpverlening fungeren aanvullend dan wel als vangnet voor de gemeentelijke schuldhulpverlening. Maar maken niet direct deel uit van de gemeentelijke schuldhulpverlening op grond van de Wgs waar in deze notitie op inge gaan wordt. 6 Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 42