Breed toegankelijk
De schuldhulpverlening moet breed toegankelijk zijn. Er worden geen groepen mensen op
voorhand uitgesloten. Gemeenten mogen echter wel beleidsregels opstellen.
Wacht- en doorlooptijden
De wachttijd tussen de aanvraag en eerste gesprek (intake) is maximaal 4 weken. In het
geval van bedreigende schulden is de wachttijd maximaal 3 werkdagen. Daarnaast wordt
aan de klant een globaal inzicht gegeven in de doorlooptijd (het aantal weken tussen het
eerste gesprek en het bereiken van resultaat).
1.3 Afbakening gemeentelijke schuldhulpverlening
Naast de Wgs en de veranderingen die de komst van deze wet met zich meebrengen, be
staan er nog een aantal andere regelingen, mogelijkheden voor mensen met schulden. Het
betreft hier onder andere:
Ondersteuning en begeleiding bij het regelen van (relatief eenvoudige) geldzaken
vindt plaats via diverse (vrijwilligers) organisaties dan wel personen. Hierbij kan
gedacht worden aan organisaties als Zienn, Mienskipssoarch, Talant, de Unie van
Vrijwilligers of soms ook mantelzorgers.
Vrijwillige bewindvoering: bij vrijwillige bewindvoering wordt een bewindvoerder
ingeschakeld door degene die schulden heeft. De kosten van deze bewindvoering
kunnen voor minima bekostigd worden vanuit de Bijzondere Bijstand bij gemeen
ten. Hiertoe kan door de bewindvoerder bij de gemeente een aanvraag ingediend
worden. Over het algemeen betreft het hier bijvoorbeeld mensen met een verstan
delijke beperking of recidivisten. Uitgangspunt van de bewindvoering is het be
schermen van de persoon met schulden. Dit traject wordt ook wel samen met de
gemeentelijke schuldhulpverlening het minnelijke traject genoemd.
Bewindvoering op basis van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Uitgangs
punt bij deze verplichte vorm van bewindvoering is dat eerst het minnelijke traject
doorlopen moet zijn. Als de schuldenaar er in het minnelijke traject niet uitkomt
met de schuldeisers, kan een aanvraag ingediend worden voor wettelijke schuld
hulpverlening.
Bovenstaande vormen van (financiële) hulpverlening fungeren aanvullend dan wel als
vangnet voor de gemeentelijke schuldhulpverlening. Maar maken niet direct deel uit van
de gemeentelijke schuldhulpverlening op grond van de Wgs waar in deze notitie op inge
gaan wordt.
6
Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Gemeente Boarnsterhim