2. Definitie en basisvragen Zoals in het vorige hoofdstuk werd vermeld, moeten gemeenten een beleidsplan opstellen dat richting geeft aan de zorgplicht rondom integrale schuldhulpverlening. Daarbij moet er in ieder geval aandacht besteed worden aan de aspecten preventie, nazorg en het integra le karakter van de hulpverlening. Ook moet uit het plan blijken dat de schuldhulpverlening als basis breed toegankelijk is. Door het college kunnen echter wel beleidsregels opgesteld worden die regelen onder welke omstandigheden de toegang tot schuldhulpverlening kan worden geweigerd. 2.1 Definitie integrale schuldhulpverlening Om richting te kunnen geven aan integrale schuldhulpverlening is het van belang om eerst de definitie te bepalen. Aangezien de Wgs niet aangeeft wat verstaan moet worden onder integrale schuldhulpverlening, wordt er voor gekozen om bij de definitie aan te sluiten bij de NVVK (vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren). Deze definitie luidt: "Integrale schuldhulpverlening is het actief ondersteunen van een inwoner bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar financiële problemen, maar ook bij het vinden van een oplossing voor de eventuele oorzaken hiervan of voor omstandigheden die verhinderen dat de financiële problemen kunnen worden opgelost. Integrale schuldhulpverlening houdt daarnaast in dat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat problematische schulden ont staan 2.2 Basisvragen Met de komst van de Wgs staat de gemeente grofweg voor drie basisvragen. Ten eerste moet worden bepaald wat de gemeente met schuldhulpverlening wil bereiken. Vervolgens moet worden nagedacht over wie verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van de ver schillende onderdelen van het beleid. Tot slot zal de gemeente moeten bepalen hoe de gemeente het beleid wil financieren. Deze 3 vragen "opgaven" worden in het vervolg van dit beleidsplan als volgt weergegeven; 1. De sociale opgave Binnen de sociale opgave wordt aangegeven wat de gemeente wil bereiken met het beleid. Hierbij is het mogelijk om onderscheid te maken tussen verschillende doelgroepen. Ofte wel; wat willen we gaan doen, voor wie en wat moet de uitkomst zijn? 2. De regie- en sturingsopgave Door middel van de Wgs krijgt de gemeente een duidelijke regierol op het gebied van inte grale schuldhulpverlening. In deze opgave zal duidelijk worden gemaakt hoe de doelstel lingen vanuit de sociale opgave worden gehaald en wie daarin welke verantwoordelijkheid heeft. 3. De financiële opgave In de financiële opgave zullen we ten slotte stil staan bij de financiële kaders en verant woordelijkheden waarbinnen het beleid kan plaatsvinden. In de volgende hoofdstukken van dit beleidsplan worden bovenstaande vraagstukken nader uitgewerkt. Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 43