Klant Y heeft meervoudige psychische problemen. Voor de meest effectieve aanpak wordt de aanvraag in eerste instantie afgewezen en wordt betrokkene doorverwe zen naar de GGZ. Klant Z heeft al meerdere malen schuldenproblematiek gehad en is hiervoor ook al meerdere malen bij de Kredietbank in traject geweest (recidive). Zonder blijvend resultaat. Bewindvoering is in deze een mogelijkheid. Uitsluiting (permanent dan wel tijdelijk) van schuldenaren betekent uiteraard niet dat deze mensen aan hun lot overgelaten worden. Wel betekent het dat er effectievere be tere methoden zijn voor hulpverlening. Doorverwijzing naar diverse andere mogelijk heden of organisaties is in dit kader dan ook cruciaal. Vanuit efficiency en budgettaire overwegingen wordt op basis van vastgestelde klant profielen beoordeeld in hoeverre schuldenaren gemotiveerd en vaardig zijn. 3.4 Wacht- en doorlooptijd In artikel 4 van de Wgs is opgenomen dat indien een persoon zich tot de gemeente wendt voor schuldhulpverlening, binnen vier weken het eerste gesprek moet plaatsvinden waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. De wet legt geen sanctie op het behalen van deze termijn. Daarnaast is in de Wgs opgenomen dat de inwoner inzicht krijgt in het aantal weken tussen het eerste gesprek waarin de hulpvraag wordt vastgesteld en het bereiken van het resul taat (doorlooptijd). De gemeente wil in principe geen wachtlijst binnen de integrale schuldhulpverlening. Hiervoor is de doelgroep te kwetsbaar. De gemeente streeft ernaar dat ook de beoordeling van de schuldenproblematiek - voor zover mogelijk in een speci fiek dossier - binnen vier weken plaats vindt. Dit sluit aan bij het huidige beleid. Indien een inwoner zich meldt voor schuldhulpverlening wordt binnen maximaal vier weken vastgesteld welke problematiek er speelt en welk traject kan worden ingezet. De gemeente voldoet hiermee ook aan de Wet dwangsom (onderdeel van de AWB). Zoals eerder vermeld is de uitvoering hiervan gemandateerd aan Kredietbank Nederland. Bedreigende situatie Voor personen die zich in een bedreigende situatie bevinden is in de Wgs opgenomen dat die binnen drie werkdagen het eerste gesprek moeten hebben waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. Bij een aanmelding moet dan ook direct worden vastgesteld of hier mogelijk sprake is van een bedreigende situatie. Ondanks het opleggen van een wettelijke termijn van drie werkdagen stelt de wetgever geen sanctie op het niet behalen van deze termijn. In de wet wordt onder bedreigende situatie een gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektra of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgver zekering verstaan. Aan deze definitie voegen wij toe dat er in al deze genoemde situaties sprake moet zijn van een aangezegde datum waarop dit plaats gaat vinden. Als er sprake is van een dreigende situatie wordt deze binnen maximaal 3 dagen opge pakt. 13 Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 49