4. Regie- en sturingsopgave
Gemeenten worden verplicht integrale schuldhulpverlening aan te bieden en wij moeten
ons over de uitvoering van de wet verantwoorden richting het Rijk. Om invulling te geven
aan de rol van regisseur is het van belang dat we duidelijk aangeven wat we willen berei
ken en wie de uitvoeringspartner(s) hiervoor zijn. In dit hoofdstuk wordt stil gestaan bij de
rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente en de verschillende uitvoeringsorganisa
ties die het beleid moeten vormgeven. Daarnaast wordt stilgestaan bij de wijze van sturing
door de gemeente.
4.1 Regie
De gemeente is zoals gezegd de regievoerder. Regie heeft te maken met sturing, facilite-
ren en stimuleren van de uitvoerende organisatie(s).
Sturen in de zin van opdrachtverstrekking en het bepalen van verantwoordingska
ders.
Faciliteren door middel van het beschikbaar stellen van de noodzakelijke middelen.
Stimuleren door verantwoordelijkheid te delen, door ruimte te geven aan de pro
fessionaliteit en creativiteit.
Wat de gemeente wil bereiken is opgenomen in de sociale opgave, namelijk: alle inwoners
dusdanig ondersteunen dat zij uitkomen op hun persoonlijk hoogst mogelijke 'vorm' van
financiële zelfredzaamheid.
4.2 Rollen en verantwoordelijkheden
Om regie te kunnen voeren is het van belang dat er afspraken worden gemaakt over de
beoogde resultaten en wie waarvoor verantwoordelijk is. In de huidige situatie zijn grof
weg drie belangrijke spelers te onderscheiden:
de gemeenteraad;
het college van BEtW en
de uitvoeringsorganisaties
De gemeenteraad
De gemeenteraad voert regie op het strategische beleid. De gemeenteraad vult deze rol in
dit geval in door het vaststellen van deze beleidsnotitie Integrale Schuldhulpverlening.
College van BölW
Het college voert regie op het tactisch beleid. De beleidsdoelen die door de raad zijn vast
gesteld, worden vertaald in concrete uitvoeringsafspraken zodat er gericht sturing kan
worden gegeven op de resultaten van de uitvoeringsorganisaties. In de huidige situatie zijn
er verschillende uitvoeringsorganisaties actief op het gebied van integrale schuldhulpver
lening. Omdat er sprake moet zijn van integraal beleid, maakt de gemeente als regievoer
der afspraken met de uitvoeringsorganisaties over wie voor welk onderdeel verantwoorde
lijk is en hoe er samen gewerkt moet worden.
Ui tvoeringsorganisaties
De uitvoeringsorganisaties voeren de regie op het uitvoeringsbeleid. De uitvoeringsorgani
saties bepalen hoe de door de raad vastgestelde beleidsdoelen (die daar waar nodig door
het college zijn vertaald in overeenkomsten worden gehaald). Met de individuele uitvoer
ders worden daarnaast afspraken gemaakt in een dienstverleningsovereenkomst. Deze
afspraken worden minimaal één maal per 2 jaar geëvalueerd of eerder mocht hiertoe aan
leiding zijn (bij bijvoorbeeld een grote toeloop op de schuldhulpverlening of het niet beha
len van bepaalde afspraken). Eens per kwartaal vindt overleg over de algemene stand van
zaken (evt. wachtlijst, budget, problematiek) plaats tussen de beleidsmedewerker Maat-
14
Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Gemeente Boarnsterhim