4. Regie- en sturingsopgave Gemeenten worden verplicht integrale schuldhulpverlening aan te bieden en wij moeten ons over de uitvoering van de wet verantwoorden richting het Rijk. Om invulling te geven aan de rol van regisseur is het van belang dat we duidelijk aangeven wat we willen berei ken en wie de uitvoeringspartner(s) hiervoor zijn. In dit hoofdstuk wordt stil gestaan bij de rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente en de verschillende uitvoeringsorganisa ties die het beleid moeten vormgeven. Daarnaast wordt stilgestaan bij de wijze van sturing door de gemeente. 4.1 Regie De gemeente is zoals gezegd de regievoerder. Regie heeft te maken met sturing, facilite- ren en stimuleren van de uitvoerende organisatie(s). Sturen in de zin van opdrachtverstrekking en het bepalen van verantwoordingska ders. Faciliteren door middel van het beschikbaar stellen van de noodzakelijke middelen. Stimuleren door verantwoordelijkheid te delen, door ruimte te geven aan de pro fessionaliteit en creativiteit. Wat de gemeente wil bereiken is opgenomen in de sociale opgave, namelijk: alle inwoners dusdanig ondersteunen dat zij uitkomen op hun persoonlijk hoogst mogelijke 'vorm' van financiële zelfredzaamheid. 4.2 Rollen en verantwoordelijkheden Om regie te kunnen voeren is het van belang dat er afspraken worden gemaakt over de beoogde resultaten en wie waarvoor verantwoordelijk is. In de huidige situatie zijn grof weg drie belangrijke spelers te onderscheiden: de gemeenteraad; het college van BEtW en de uitvoeringsorganisaties De gemeenteraad De gemeenteraad voert regie op het strategische beleid. De gemeenteraad vult deze rol in dit geval in door het vaststellen van deze beleidsnotitie Integrale Schuldhulpverlening. College van BölW Het college voert regie op het tactisch beleid. De beleidsdoelen die door de raad zijn vast gesteld, worden vertaald in concrete uitvoeringsafspraken zodat er gericht sturing kan worden gegeven op de resultaten van de uitvoeringsorganisaties. In de huidige situatie zijn er verschillende uitvoeringsorganisaties actief op het gebied van integrale schuldhulpver lening. Omdat er sprake moet zijn van integraal beleid, maakt de gemeente als regievoer der afspraken met de uitvoeringsorganisaties over wie voor welk onderdeel verantwoorde lijk is en hoe er samen gewerkt moet worden. Ui tvoeringsorganisaties De uitvoeringsorganisaties voeren de regie op het uitvoeringsbeleid. De uitvoeringsorgani saties bepalen hoe de door de raad vastgestelde beleidsdoelen (die daar waar nodig door het college zijn vertaald in overeenkomsten worden gehaald). Met de individuele uitvoer ders worden daarnaast afspraken gemaakt in een dienstverleningsovereenkomst. Deze afspraken worden minimaal één maal per 2 jaar geëvalueerd of eerder mocht hiertoe aan leiding zijn (bij bijvoorbeeld een grote toeloop op de schuldhulpverlening of het niet beha len van bepaalde afspraken). Eens per kwartaal vindt overleg over de algemene stand van zaken (evt. wachtlijst, budget, problematiek) plaats tussen de beleidsmedewerker Maat- 14 Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 50