5. Financiële opgave 5.1 Financiën algemeen Naast de sociale- en regieopgave ligt er een financiële opgave voor de gemeente. De finan ciële opgave is gericht op het behalen van de sociale ambities binnen de door de gemeen teraad beschikbaar gestelde financiële middelen. De financiële sturing op de integrale schuldhulpverlening is een middel dat moet bijdragen aan het realiseren van de sociale opgave. De zorgplicht binnen de Wgs zorgt er voor dat integrale schuldhulpverlening ver andert van een dienst die geboden kan worden naar een plicht waarop de inwoner (in prin cipe) recht heeft. Daarnaast zijn gemeenten verplicht om preventie een plaats te geven. De komst van de Wgs en de toename van schuldenproblematiek heeft het Rijk er echter niet toe bewogen om meer geld beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de wet. Inte gendeel! Om financiële risico's zoveel mogelijk uit te sluiten worden afspraken gemaakt met de uitvoeringsorganisaties over de financiering van de integrale schuldhulpverlening wordt maandelijks door de GKB gerapporteerd over de instroom, het aantal trajecten, het soort traject en de kosten op basis van een afgesproken prijs per product. Zoals eerder vermeld vindt eens per kwartaal bespreking met de directie van de GKB plaats over de financiële stand van zaken. In het jaar 2011 bood de gemeente integrale hulpverlening aan alle inwoners en dit heeft in 2011 in totaal 120.000 gekost. Gemiddeld ging het hierbij om de financiering van 90 trajecten uitgesplitst naar: Klanten met alleen beheer vaste lasten of budgetbeheer 30 Klanten met alleen budgethulp of budgetcoaching 30 Klanten met een vorm van inkomstenbeheer in combinatie met een schuldregeling 21 Klanten met alleen een schuldregeling 9 In het jaar 2012 staat echter nog maar een bedrag van 100.000,- opgenomen in de ge meentelijke begroting voor integrale schuldhulpverlening. Reden voor het gegeven dat dit bedrag lager is dan in 2011, is dat het Rijk tot en met het jaar 2011 gemeenten nog een financiële compensatie verstrekte voor schuldhulpverlening. Begin 2012 is na overleg met de Kredietbank een beschikking verstuurd waarin melding werd gemaakt van het maximaal te besteden bedrag van 100.000,-. Zoals eerder in deze nota ook bij de uitsluitingsgronden vermeld is, blijkt het aantal aanvragen in de gemeente Boarnsterhim voor schuldhulpverlening inmiddels dusdanig hoog dat bij ongewijzigd beleid er naar verwachting eind dit jaar een tekort van circa 40.000,- te zien zal zijn. Hetgeen waarschijnlijk ook een vervolg zal krijgen in volgende jaren. Om deze reden en vanuit effi ciencyoverwegingen wordt er dan ook vanaf eind 2012 gebruik te maken van klantprofielen (zie ook paragraaf 3.3) op basis waarvan gekeken wordt of en op welke wijze een hulpaan bod vorm krijgt. In de praktijk zal er op jaarbasis aan circa 5 klanten geen traject aange boden zal worden die normaalgesproken wel in aanmerking zouden komen. Feit blijft ech ter dat er bij schuldhulpsanering voor de overige aanvragen sprake is van een open-eind- regeling waardoor de mogelijkheid tot overschrijding blijft bestaan. Bij deze notitie is onder de noemer "productenboek" een overzicht opgenomen van de inhoud van de ingezette producten en achtergrond van de mensen in traject. Schuldhulpverlening loont! 16 Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 52