Door het uitvoeren van schuldhulpverlening, voorkomt de gemeente hoge kosten op andere terreinen. Elke euro die gemeenten besteden aan schuldhulpverlening, leidt tot gemiddeld twee euro aan kostenbesparing op andere plekken. Dit blijkt uit onderzoek dat het lecto raat Rechten van Hogeschool Utrecht en onderzoeksbureau Regioplan samen hebben uitge voerd naar de kosten en baten van schuldhulpverlening. De grootste besparingen worden gerealiseerd door een kortere uitkeringsduur, met name bij de gemeentelijke sociale dienst. Een andere grote besparing is het voorkomen van huisuitzettingen van de schulde naren. Het gaat o.a. om kosten die woningcorporaties maken bij huisuitzettingen en kosten voor het organiseren van maatschappelijke opvang. Andere kostenbesparingen vinden plaats bij de verslavingszorg en de GGZ. Het rendement van schuldhulpverlening is een gevolg van het gegeven dat veel schuldenaren ook kampen met niet-financiële problemen. De hoge schulden gaan samen met psycho-sociale problematiek, een verslaving, een tekort aan weerbaarheid of werkloosheid. Het aanpakken van de schulden leidt er toe dat schul denaren op andere terreinen sneller de draad kunnen oppakken. Uitvoering De uitvoering van de integrale schuldhulpverlening wordt belegd bij een tweetal organisa ties. Het betreft hier zoals eerder gemeld de Kredietbank Nederland en het Algemeen Maatschappelijk Werk. Met deze uitvoeringsorganisaties worden overeenkomsten gesloten waarin afspraken worden gemaakt over de tarieven die de uitvoeringsorganisaties mogen rekenen. De gemeenteraad stelt jaarlijks in de gemeentelijke begroting vast wat het colle ge mag uitgeven aan integrale schuldhulpverlening. Met het AMW is een harde budgettaire afspraak gemaakt waardoor het budget niet overschreden wordt. Hoewel met de Krediet bank ook een jaarlijks maximaal te besteden bedrag is vastgelegd, blijft het hier een open- eind-regeling waarvoor wettelijke verplichtingen gelden. De toepassing van klantprofielen vindt plaats om een efficiënte inzet van middelen te bereiken en enigszins sturing te kun nen houden op het budget. 5.2 Financiële sturing door regievoering In deze beleidsnota is opgenomen dat preventie het belangrijkste onderdeel is van integra le schuldhulpverlening. Het doel van preventie is dat wordt voorkomen dat onze inwoners in een situatie komen waardoor ze aanspraak moeten maken op materiële schuldhulpver lening (eventueel in combinatie met immateriële hulpverlening). Door te investeren in preventie willen wij de toeloop op de andere (per persoon duurdere) vormen van integrale schuldhulpverlening in de toekomst laten afnemen. Het is niet zo dat een investering in preventie in het ene jaar direct tot gevolg heeft dat de vraag naar materiële schuldhulp verlening in het daarop volgende jaar afneemt. Door middel van preventie investeer je in de toekomst. Door te investeren in preventie zal de financiële zelfredzaamheid toenemen en de vraag naar materiële (al dan niet in combinatie met immateriële) schuldhulpverle ning afnemen. Deze preventieve investeringen kunnen deel uitmaken van o.a. het Jeugd beleid, Gezondheidsbeleid, Onderwijsbeleid, het WMO-beleid en Openbare Orde en Veilig heid. Op basis van maandelijkse trajectrapportages en evaluaties eens per kwartaal vindt sturing op inhoud en financiën plaats. 17 Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 53