Door het uitvoeren van schuldhulpverlening, voorkomt de gemeente hoge kosten op andere
terreinen. Elke euro die gemeenten besteden aan schuldhulpverlening, leidt tot gemiddeld
twee euro aan kostenbesparing op andere plekken. Dit blijkt uit onderzoek dat het lecto
raat Rechten van Hogeschool Utrecht en onderzoeksbureau Regioplan samen hebben uitge
voerd naar de kosten en baten van schuldhulpverlening. De grootste besparingen worden
gerealiseerd door een kortere uitkeringsduur, met name bij de gemeentelijke sociale
dienst. Een andere grote besparing is het voorkomen van huisuitzettingen van de schulde
naren. Het gaat o.a. om kosten die woningcorporaties maken bij huisuitzettingen en kosten
voor het organiseren van maatschappelijke opvang. Andere kostenbesparingen vinden
plaats bij de verslavingszorg en de GGZ. Het rendement van schuldhulpverlening is een
gevolg van het gegeven dat veel schuldenaren ook kampen met niet-financiële problemen.
De hoge schulden gaan samen met psycho-sociale problematiek, een verslaving, een tekort
aan weerbaarheid of werkloosheid. Het aanpakken van de schulden leidt er toe dat schul
denaren op andere terreinen sneller de draad kunnen oppakken.
Uitvoering
De uitvoering van de integrale schuldhulpverlening wordt belegd bij een tweetal organisa
ties. Het betreft hier zoals eerder gemeld de Kredietbank Nederland en het Algemeen
Maatschappelijk Werk. Met deze uitvoeringsorganisaties worden overeenkomsten gesloten
waarin afspraken worden gemaakt over de tarieven die de uitvoeringsorganisaties mogen
rekenen. De gemeenteraad stelt jaarlijks in de gemeentelijke begroting vast wat het colle
ge mag uitgeven aan integrale schuldhulpverlening. Met het AMW is een harde budgettaire
afspraak gemaakt waardoor het budget niet overschreden wordt. Hoewel met de Krediet
bank ook een jaarlijks maximaal te besteden bedrag is vastgelegd, blijft het hier een open-
eind-regeling waarvoor wettelijke verplichtingen gelden. De toepassing van klantprofielen
vindt plaats om een efficiënte inzet van middelen te bereiken en enigszins sturing te kun
nen houden op het budget.
5.2 Financiële sturing door regievoering
In deze beleidsnota is opgenomen dat preventie het belangrijkste onderdeel is van integra
le schuldhulpverlening. Het doel van preventie is dat wordt voorkomen dat onze inwoners
in een situatie komen waardoor ze aanspraak moeten maken op materiële schuldhulpver
lening (eventueel in combinatie met immateriële hulpverlening). Door te investeren in
preventie willen wij de toeloop op de andere (per persoon duurdere) vormen van integrale
schuldhulpverlening in de toekomst laten afnemen. Het is niet zo dat een investering in
preventie in het ene jaar direct tot gevolg heeft dat de vraag naar materiële schuldhulp
verlening in het daarop volgende jaar afneemt. Door middel van preventie investeer je in
de toekomst. Door te investeren in preventie zal de financiële zelfredzaamheid toenemen
en de vraag naar materiële (al dan niet in combinatie met immateriële) schuldhulpverle
ning afnemen. Deze preventieve investeringen kunnen deel uitmaken van o.a. het Jeugd
beleid, Gezondheidsbeleid, Onderwijsbeleid, het WMO-beleid en Openbare Orde en Veilig
heid.
Op basis van maandelijkse trajectrapportages en evaluaties eens per kwartaal vindt
sturing op inhoud en financiën plaats.
17
Beleidsnotitie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Gemeente Boarnsterhim