gens de VNG is er in een dergelijk geval niet sprake van "voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond". Voor deze gevallen dient op basis van een huurovereenkomst een vergoeding in rekening te worden gebracht. In het tarievenbesluit is de hoogte van de vergoeding opgenomen. In tegenstelling tot een precarioverordening, is het bij een huurovereenkomst wel mogelijk om een verschil lend tarief te hanteren voor het geval de gemeente nutsvoorzieningen heeft aangebracht en voor het geval de gemeente deze nutsvoorzieningen niet heeft aangebracht. Zoals bovenstaand al is aangegeven, wordt voor 2013 een tarief in rekening wordt gebracht van €5,60 per m2 waarbij de bewoners zelf de nutsvoorzieningen hebben aangelegd (situatie A) en 6,00 per m2 bij die gevallen waarin de gemeente deze voorzieningen heeft bekostigd (situatie B). Dit verschil in tarief is redelijk gelet op de investeringen die de gemeente in het verle den heeft verricht en de kosten van afschrijving. Het verschil in tarief bij een huurovereenkomst wordt op de ze wijze bestendigd. De index voor 2013 is wel achterwege gelaten. Kanttekeningen: 1. Veel eigenaren van een woonark en/of woonschip zijn reeds eigenaar van de grond gelegen voor deze woon ark en/of woonschip. Daarnaast heeft de gemeente met diverse eigenaren in 2012 een koopovereenkomst ge sloten voor water, oever en/of walgrond. Daarnaast zijn er nog eigenaren die voor het water betalen via een precario. In circa 5-8 gevallen zal de gemeente met de gebruiker van gemeentegrond nog een huurovereen komst aangaan. 2. Voor het gebruik van gemeentelijk snippergroen bij een woning, wordt voor 2013 een verhuurtarief in reke ning gebracht van 8,00 per m2, dit op basis van de door de raad vastgestelde nota snippergroen 2008. Deze tarieven liggen circa 2,00 per m2 hoger dan voor het gebruik van gemeentelijke eigendommen bij een woonark en/of woonschip. 3. Diverse eigenaren hebben grond in gebruik genomen zonder dat hierover afspraken zijn gemaakt. Hiervoor werd ook geen vergoeding betaald. Alle woonarkeigenaren zijn hierover aangeschreven waarbij de gemeente heeft aangegeven dat het gebruik van deze grond dient te worden beëindigd en voor 1 maart 2012 leeg en ontruimd aan de gemeente ter hand dient te worden gesteld. Slechts weinig eigenaren gebruikers van ge meente grond hebben hier gehoor aan gegeven. De eigenaren gebruikers van deze gemeentegrond is er op gewezen dat wanneer het gebruik niet wordt beëindigd de gemeente ook over de grond die zonder toestem ming in gebruik is genomen, huur in rekening zal brengen. 4. Met de woonarkeigenaren die nog wel grond van de gemeente huren, zal in 2013 een nieuwe huurovereen komst worden aangegaan, waarin de oppervlakte zoals deze daadwerkelijk in gebruik is genomen wordt opge nomen, zodat voor de reorganisatie alle dossiers zo goed mogelijk op orde zijn. Er is overleg gevoerd met: De manager van de Afdeling BOP en de afdeling Juridische Zaken. De afdeling Juridische zaken kan instemmen met dit collegevoorstel. Wettelijke/contractuele verplichting: Niet van toepassing. Financiële consequenties: Het verhogen van de verhuurtarieven ten opzichte van 2012, heeft in beginsel een positief effect op de in komsten uit verhuur. Echter aangezien de totale opper/lakte waarover huur in rekening wordt gebracht af neemt, nemen ook de totale inkomsten uit verhuur af. Zoals gezegd zal in 2013 nog met circa 5-8 woonarkeigenaren een huurovereenkomst worden aangegaan. De exact te verhuren oppervlakte staat nu nog niet vast, maar bedraagt waarschijnlijk in totaal circa 700 m2 - tot 900 m2. Dit komt neer op een opbrengst van circa 2.500 - 4.500. 2/3 Pagina 2 BPRR 1210 raadsvoorstel inzake huurprijzen woonarken met permanente woonbestemming 2013 01 11 2013 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 66