Om alle percelen die zijn afgekeurd en de ambtelijke aanpassingen te verwerken, zijn twee partiële herzie
ningsplannen opgesteld. In de 1ste Partiële herziening zijn alle percelen die een nieuwe bestemming krijgen,
opgenomen. Dit plan voldoet dan ook aan de digitaliseringsverplichting en de SVBP 2008 standaarden. Het be
treft hier de volgende type percelen:
het verwerken van het onthouden van de gedeeltelijke goedkeuring door Gedeputeerde Staten;
het verwerken van het onthouden van de goedkeuring voor enkele percelen door de Raad van State;
het verwerken van ambtelijke wijzigingen;
In de 2de Partiële herziening worden een aantal algemene zaken geregeld die betrekking hebben op de Regels.
Het betreft hier zaken waarvoor geen bestemmingen veranderd hoeven te worden, alleen de Regels aange
past. Concreet gaat het om de volgende onderdelen.
Voor een klein deel vindt reparatie voortkomend uit de uitspraak van de Raad van State plaats in de
2de Partiële herziening. Het betreft het opnemen van een begripsbepaling voor het hobbymatig houden van
vee. Daarnaast worden op- en inritten en ontsluitingen binnen de bestemming "Natuurgebied" en "Woonboer
derij" expliciet mogetijk. Dit is ook mede naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State gebeurt.
Daarnaast is naar aanleiding van een door de Raad van State gedane uitspraak (niet in het kader van het be
stemmingsplan Buitengebied 2008), een aanpassing in de ontheffingsmogelijkheid voor het bouwen in de be
stemming "Natuurgebied" gedaan. Dit om beter inzicht te geven wanneer en op welke plaats binnen de na-
tuurbestemming de ontheffing kan worden toegepast. Uit de uitspraak bleek namelijk dat de regeling voor
meerdere uitleggen vatbaar is. Alleen in geval er een kampeerplaats is, zou er eventueel een gebouw ten be
hoeve van kamperen kunnen worden opgericht, maar het is ruimtelijk niet wenselijk dat dit op alle gronden
met de bestemming "Natuurgebied" mogelijk wordt, ook al zou het dan middels een binnenplanse ontheffing
zijn. Dit zou de natuurwaarden te veel aantasten.
Voorts is nog een ambtelijke aanpassing in deze 2de Partiële herziening verwerkt. Het betreft het verruimen
van de gebruiksregel voor aan-huis-verbonden beroepen en bedrijven in relatie met aanbouwen en bijgebou
wen. In het moederplan stond dit incorrect weergegeven.
Daarnaast is er een verbeterde definitie van het begrip "bestaand" opgenomen.
De 2de Partiële herziening is een analoge herziening. Bij besluit van 2 september 2010 is een aanvulling door
gevoerd in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), artikel 8.1.2. Bro. De aanvulling van het Bro is met terug
werkende kracht tot 1 januari 2010 in werking getreden. De aanvulling van het Bro maakt het mogelijk om be
stemmingsplannen analoog partieel te herzien. De digitaliseringsverplichting zoals die geldt vanaf 1 januari
2010, is op de bedoelde partiële herzieningen niet van toepassing.
In artikel 8.2.1. Bro is aangegeven in welke gevallen de digitaliseringsverplichting niet geldt en de Regeling
standaarden ruimtelijke ordening 2008 (RO-standaarden) niet hoeft te worden toegepast. Voor partiële her
zieningen op grond van dit artikel blijft de Regeling ruimtelijke documenten op papier van toepassing. Artikel
8.2.1is specifiek in het Bro opgenomen om het mogelijk te maken bestemmingsplannen die als ontwerp voor
1 januari 2010 ter inzage zijn gelegd analoog partieel te herzien. Het betreft hier bestemmingsplannen die
nog niet digitaal zijn conform de RO-standaarden zoals die sinds januari 2010 gelden.
Er gelden dan de volgende voorwaarden:
1. Het gedeeltelijk herzien van een papieren bestemmingsplan is alleen mogelijk tot de in artikel 3.1, lid 2
Wet ruimtelijke ordening (Wro) bedoelde actualisatiedatum van het onderliggende bestemmingsplan, 10 jaar
na vaststelling.
2. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren (analoog) bestemmingsplan mogen geen nieuwe bestemmin
gen worden vastgesteld.
3. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren bestemmingsplan mag een bestemming niet worden gewij
zigd.
Voor de hiervoor genoemde onderdelen geldt dat ze aan deze voorwaarden voldoen.
Voordeel van een analoge herziening is dat er geen digitale kaart gemaakt hoeft te worden waarop dan alle
percelen met de bestemming "Wonen" en "Natuur" moeten worden weergegeven. Dit scheelt aanzienlijk in
de kosten en de kans op fouten is zo kleiner, omdat als alle woon- en natuurpercelen opnieuw inbestemd
worden, er ook weer risico is dat er toch een paar percelen vergeten worden of net niet juist worden weerge
geven. Een analoge herziening is daarom efficiënter, terwijl alles inhoudelijk wel goed geregeld wordt. Het
resultaat is hetzelfde.
In dit voorstel worden beide herzieningen besproken.
2/11
Pagina 2
2 02 Raadsvoorstel ontwerp 1ste 2de part herz .doc/2