Om alle percelen die zijn afgekeurd en de ambtelijke aanpassingen te verwerken, zijn twee partiële herzie ningsplannen opgesteld. In de 1ste Partiële herziening zijn alle percelen die een nieuwe bestemming krijgen, opgenomen. Dit plan voldoet dan ook aan de digitaliseringsverplichting en de SVBP 2008 standaarden. Het be treft hier de volgende type percelen: het verwerken van het onthouden van de gedeeltelijke goedkeuring door Gedeputeerde Staten; het verwerken van het onthouden van de goedkeuring voor enkele percelen door de Raad van State; het verwerken van ambtelijke wijzigingen; In de 2de Partiële herziening worden een aantal algemene zaken geregeld die betrekking hebben op de Regels. Het betreft hier zaken waarvoor geen bestemmingen veranderd hoeven te worden, alleen de Regels aange past. Concreet gaat het om de volgende onderdelen. Voor een klein deel vindt reparatie voortkomend uit de uitspraak van de Raad van State plaats in de 2de Partiële herziening. Het betreft het opnemen van een begripsbepaling voor het hobbymatig houden van vee. Daarnaast worden op- en inritten en ontsluitingen binnen de bestemming "Natuurgebied" en "Woonboer derij" expliciet mogetijk. Dit is ook mede naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State gebeurt. Daarnaast is naar aanleiding van een door de Raad van State gedane uitspraak (niet in het kader van het be stemmingsplan Buitengebied 2008), een aanpassing in de ontheffingsmogelijkheid voor het bouwen in de be stemming "Natuurgebied" gedaan. Dit om beter inzicht te geven wanneer en op welke plaats binnen de na- tuurbestemming de ontheffing kan worden toegepast. Uit de uitspraak bleek namelijk dat de regeling voor meerdere uitleggen vatbaar is. Alleen in geval er een kampeerplaats is, zou er eventueel een gebouw ten be hoeve van kamperen kunnen worden opgericht, maar het is ruimtelijk niet wenselijk dat dit op alle gronden met de bestemming "Natuurgebied" mogelijk wordt, ook al zou het dan middels een binnenplanse ontheffing zijn. Dit zou de natuurwaarden te veel aantasten. Voorts is nog een ambtelijke aanpassing in deze 2de Partiële herziening verwerkt. Het betreft het verruimen van de gebruiksregel voor aan-huis-verbonden beroepen en bedrijven in relatie met aanbouwen en bijgebou wen. In het moederplan stond dit incorrect weergegeven. Daarnaast is er een verbeterde definitie van het begrip "bestaand" opgenomen. De 2de Partiële herziening is een analoge herziening. Bij besluit van 2 september 2010 is een aanvulling door gevoerd in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), artikel 8.1.2. Bro. De aanvulling van het Bro is met terug werkende kracht tot 1 januari 2010 in werking getreden. De aanvulling van het Bro maakt het mogelijk om be stemmingsplannen analoog partieel te herzien. De digitaliseringsverplichting zoals die geldt vanaf 1 januari 2010, is op de bedoelde partiële herzieningen niet van toepassing. In artikel 8.2.1. Bro is aangegeven in welke gevallen de digitaliseringsverplichting niet geldt en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 (RO-standaarden) niet hoeft te worden toegepast. Voor partiële her zieningen op grond van dit artikel blijft de Regeling ruimtelijke documenten op papier van toepassing. Artikel 8.2.1is specifiek in het Bro opgenomen om het mogelijk te maken bestemmingsplannen die als ontwerp voor 1 januari 2010 ter inzage zijn gelegd analoog partieel te herzien. Het betreft hier bestemmingsplannen die nog niet digitaal zijn conform de RO-standaarden zoals die sinds januari 2010 gelden. Er gelden dan de volgende voorwaarden: 1. Het gedeeltelijk herzien van een papieren bestemmingsplan is alleen mogelijk tot de in artikel 3.1, lid 2 Wet ruimtelijke ordening (Wro) bedoelde actualisatiedatum van het onderliggende bestemmingsplan, 10 jaar na vaststelling. 2. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren (analoog) bestemmingsplan mogen geen nieuwe bestemmin gen worden vastgesteld. 3. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren bestemmingsplan mag een bestemming niet worden gewij zigd. Voor de hiervoor genoemde onderdelen geldt dat ze aan deze voorwaarden voldoen. Voordeel van een analoge herziening is dat er geen digitale kaart gemaakt hoeft te worden waarop dan alle percelen met de bestemming "Wonen" en "Natuur" moeten worden weergegeven. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten en de kans op fouten is zo kleiner, omdat als alle woon- en natuurpercelen opnieuw inbestemd worden, er ook weer risico is dat er toch een paar percelen vergeten worden of net niet juist worden weerge geven. Een analoge herziening is daarom efficiënter, terwijl alles inhoudelijk wel goed geregeld wordt. Het resultaat is hetzelfde. In dit voorstel worden beide herzieningen besproken. 2/11 Pagina 2 2 02 Raadsvoorstel ontwerp 1ste 2de part herz .doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 11