namelijk ten onrechte onder het overgangsrecht zijn gebracht. Hierbij is van belang dat de gronden en bouw
werken in het eerdere bestemmingsplan ook onder het overgangsrecht waren opgenomen (ook het schuurtje
dat op het perceel aanwezig was viel aanvankelijk onder het overgangsrecht van het vorige bestemmingsplan
viel. Aangezien deze in het geheel is afgebroken en vernieuwd, viel het niet meer onder het overgangsrecht.
Tegen deze schuur is handhavend opgetreden en de schuur is inmiddels verwijderd.
Het wederom onder het overgangsrecht brengen van het recreatieve gebruik en het bouwwerk op het perceel
is alleen aanvaardbaar als aannemelijk is dat dit gebruik binnen de planperiode daadwerkelijk zal worden be
ëindigd. De gemeente heeft aangegeven niet handhavend op te treden tegen de aanwezigheid van de caravan
en de vlonder. De Raad van State heeft geconcludeerd dat te weinig is gemotiveerd dat het gebruik en de
bouwwerken binnen de planperiode zullen worden beëindigd.
In de 1ste Partiële herziening is daarom het gehele perceel naast De Burd 20b te Grou meegenomen.
Ten behoeve van het recreatieve gebruik van het perceel naast De Burd 20b te Grou is in de bestemmingsom
schrijving van de bestemming "Natuur-Natuurgebied" de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - verblijfsre-
creatief medegebruik' opgenomen. Hiermee is het recreatieve gebruik van de gronden positief bestemd.
Voor de aanwezige caravan op het perceel is een bouwvlak worden opgenomen. Ten aanzien van de aanwezi
ge vlonder is in de bouwregels van de bestemming "Natuur-Natuurgebied" opgenomen dat uitsluitend be
staande vlonders zijn toegestaan tot een oppervlakte van maximaal de bestaande oppervlakte: 20 m2.
In de 2de Partiële herziening is de regel met betrekking tot kamperen op gronden met de bestemming "Na
tuurgebied" tevens aangepast.
Tenslotte heeft de Raad van State goedkeuring onthouden aan de gronden ten oosten van het perceel Burd 13
te Grou behorende bij het perceel De Burd 13 te Grou. De gronden zijn bestemd voor "Niet-agrarische bedrij
ven" en voorzien van de aanduiding 'opslag'. In de bestemming "Niet-agrarische bedrijven" is wat betreft de
aanduiding 'opslag' verwezen naar het perceel De Burd 15 te Grou. De Burd 15 betreft een woonboerderij.
Hier werd Burd 13 bedoeld. Deze verwijzing zal in de 1ste Partiële herziening aangepast worden.
In de voorschriften van het bestemmingsplan is voorts volgens de Raad van State onvoldoende duidelijk ge
maakt wat moet worden verstaan onder het begrip 'opslag'.
Volgens de eigenaar betroffen de bedrijfsactiviteiten op de gronden naast De Burd 13 een scheepsbouw- en
reparatiebedrijf van houten schepen. Deze bedrijfsactiviteiten vallen in milieucategorie 3.1 en zijn op grond
van de bestemmingsomschrijving in het bestemmingsplan Buitengebied 2008 niet toegestaan. De bedrijfsacti
viteiten zijn onder het overgangsrecht geplaatst. Ter zitting zijn onvoldoende aanknopingspunten geboden om
te kunnen vaststellen of het feitelijke gebruik van de gronden naast De Burd 13 eerder al onder het over
gangsrecht vielen, dan wel dat het overgangsrecht voor gebruik doorbroken is en of dit gebruik in het be
stemmingsplan Buitengebied 2008 weer onder het overgangsrecht is gebracht. De Raad van State had twijfel
of er op goede gronden is beslist voor het toekennen van de bestemming "Niet-agrarische bedrijven" en de
aanduiding 'opslag'. De activiteit van scheepswerf is echter nooit vergund. Het gemeentelijk beleid is er ook
op gericht dat bedrijfsactiviteiten die vallen in milieucategorie 3.1 of hoger planologisch niet wenselijk zijri
op De Burd. De Burd is grotendeels een natuurgebied en valt onder de EHS. Een jachtwerf/scheepswerf tast
deze waarden teveel aan. Ook de provincie heeft in het goedkeuringsbesluit aangegeven dat de functie
scheepswerf niet passend is op deze locatie.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State heeft de gemeente besloten nogmaals aan het perceel
een bezoek te brengen om een goed beeld van de bedrijfsactiviteiten te krijgen. Tijdens het bezoek is gecon
stateerd dat op het perceel naast Burd 13 geen sprake is van een scheepswerf (in de zin van het bedrijfsmatig
bouwen en repareren van boten met allerlei machines) vallend in milieucategorie 3.1.
Wel is sprake van ambachtelijke houtwerking. Deze bedrijfsactiviteiten zijn niet zonder meer onder te bren
gen in de categorieën van bedrijven als genoemd in de Staat van Bedrijven in de regels van het bestemmings
plan Buitengebied 2008. Daarvoor hebben de bedrijfsactiviteiten op het perceel naast De Burd 13 een te spe
cifiek karakter. Om recht te doen aan het specifieke karakter van de bedrijfsactiviteiten is voor het perceel
de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - ambachtelijke houtbewerking' opgenomen. Onder ambachtelijke
houtbewerking wordt verstaan: 'het op traditionele wijze, grotendeels met de hand, tot stand brengen van
houten voorwerpen waaronder houten schepen en beelden en soortgelijke voorwerpen'. Hiermee is geen
sprake van een scheepswerf in de zin van bedrijfsactiviteiten in milieucategorie 3.1. Deze activiteit kan bij
een natuurgebied worden uitgeoefend.
Uit eerdere bezoeken aan het perceel is gebleken dat ter plaatse tevens opslag plaatsvindt in de vorm van de
opslag van materialen zoals hout en ambachtelijk vervaardigde houtproducten. De Raad van State oordeelde
dat de aanduiding 'Opslag' niet duidelijk omschreven is in het bestemmingsplan Buitengebied 2008.
De omschrijving van deze vorm van opslag is daarom toegevoegd aan de aanduiding 'Opslag' in de bestem
mingsomschrijving van de bestemming "Bedrijf". Op deze wijze geeft de gemeente aan wat onder opslag
moet worden verstaan. Voor de functie van opslag op het perceel naast De Burd 13 is een vergunning ver
leend. Het betreffen legale activiteiten.
9/11
Pagina 9
2 02 Raadsvoorstel ontwerp 1ste 2de part herz .doc/9