Overeenkomstig de Nota bodembeheer wordt voor de onderdelen wegbermen, kabels en leidingen en bagger
specie de wettelijke beleidsruimte door de gemeenten ingevuld. Voor de deelnemende gemeenten, waaronder
onze gemeente, worden deze onderdelen als volgt ingevuld.
Wegbermen: Voor grondverzet in bermen is voor bermen aan grotere wegen gekozen voor de mogelijkheid om
daar grond met de kwaliteit "industrie" toe te passen. Reden hiervan is dat deze bermen veelal minder schoon
zijn. Wel dient degene die de grond toepast een minimale onderzoeksinspanning te doen om de kwaliteit van de
toe te passen grond te bepalen. Bij alle bermen is het doel de grond beter en gemakkelijker te kunnen toepas
sen zonder hoge onderzoekskosten waarbij tevens aan het stand still principe wordt voldaan.
Kabels en leidingen: Voor kabels en leidingen wordt het mogelijk gemaakt om tijdens de werkzaamheden de
grond (boven- en ondergrond) niet te hoeven scheiden vanwege de verschillende kwaliteiten. Gevolg is dat de
grond "geroerd" kan worden toegepast. In deze situaties wordt geaccepteerd dat de plaatselijke kwaliteit wijzigt.
Baggerspecie: Bij het toepassen van baggerspecie is het verspreidingsbeleid verruimd voor toepassing in nieu
we regionale waterkeringen en bij herstel van bestaande kades. Verder wordt voorgesteld om de eis -zoals om
schreven in het Besluit bodemkwaliteit- met betrekking tot het feit dat de te verspreiden baggerspecie uit de
aangrenzende wateren afkomstig moet zijn, te laten vervallen.
Beide onderdelen zijn afgestemd met het Wetterskip Fryslan.
Vaststellen van een bodembeheersgebied:
Volgens artikel 44 geldt de bodembeheernota voor een "door hem" de Gemeenteraad) aangewezen bodem-
beheergebied. Volgens artikel 47 "bevat" een bodembeheernota een of meer kaarten, opgesteld volgens de in
de Regeling bodemkwaliteit opgestelde protocollen. Voor zover het bodembeheergebied voor het eigen grond
gebied geldt, waarvoor (dus) maximale waarden worden vastgesteld, kan het niet anders dan dat dit in hetzelfde
besluit gebeurt.
Bij het vaststellen van de Nota bodembeheer zijn er mogelijkheden om bevoegdheden met betrekking tot het
vaststellen/accepteren van de bodemkwaliteitskaart voor het gebied waar deze voor geldt van de Gemeente
raad aan het College van Burgemeester en Wethouders te delegeren. Niet delegeren heeft tot gevolg dat bij
grensoverschrijdend grondverzet de bodemkwaliteitskaart van aanliggende gemeenten niet als wettig bewijs
middel wordt geaccepteerd, waardoor onnodige kosten moeten worden gemaakt door het uitvoeren van extra
bodemonderzoeken waarmee eveneens veel tijd verloren gaat. Gelet hierop is het voor de praktijk dan ook ge
wenst, dat het vaststellen van de begrenzing van het bodembeheergebied door Uw Raad aan ons College wordt
gedelegeerd.
Kanttekeningen
Geen.
Er is overleg gevoerd met
de gemeenten binnen de regio Noord Friesland en de buurgemeenten;
Wetterskip Fryslan;
Provincie Fryslan.
Wettelijke/contractuele verplichting
niet van toepassing
Financiële consequenties
De financiële gevolgen zijn positief omdat door het
voorkomen. Maar ook doordat mogelijkheden voor
kosten is echter op voorhand niet te geven.
vaststellen van dit beleid dubbele onderzoekskosten worden
hergebruik worden vergroot. Een inschatting van bespaarde
2/3
3 02 raadsvoorstel Nota bodembeheer en bodemkwaliteitskaart.doc/2