De brandweerorganisatie gaat onderdeel uitmaken van Veiligheidsregio Fryslan, zo ook de ondersteuning van
het primaire brandweerproces op het gebied van de PIOFACH taken wordt vanuit de afdeling bedrijfsvoering
van de veiligheidsregio uitgevoerd. Mede om die reden zal ook de Gemeenschappelijke Regeling worden aan
gepast.
Financiën
Onderdeel van de regionalisering van de brandweer Fryslan op 1 januari 2014 is de financiële ontvlechting van
de gemeentelijke brandweer uit de gemeentelijke begroting. De begrotingen van 25 gemeentelijke brandwe
ren, IBOW, NOF, NWF en de regionale brandweer zullen dan de financiële basis moeten vormen voor de nieu
we geregionaliseerde brandweer. Binnen de projectorganisatie heeft de deelprojectgroep Financiën zich be
ziggehouden met het uitwerken van de bestuurlijke uitgangspunten in concrete stappen die hebben geleid tot
een goede en zorgvuldige bepaling van de budgetuitname.
Conform de bestuurlijke uitgangspunten dient de begroting 2011 als financieel kader voor de brandweer op
2014. In haar vergadering van 28 november 2012 hebben de leden van het Algemeen Bestuur ingestemd met
de methodiek voor de financiële ontvlechting van de brandweer uit de gemeentelijke organisatie. Tevens
heeft het bestuur ingestemd met het voorstel om voor de begroting van de brandweerzorg in 2014 uit te gaan
van de huidige, genormeerde budgetten. De systematiek voor de financiële ontvlechting is daarmee vastge
steld. De resultaten daarvan zijn zowel bestuurlijk als ambtelijk afgestemd.
Met de regionalisering van de brandweer in Fryslan is er ook een behoefte ontstaan aan een kostentoereke-
ningsmodel dat anders is dan een model dat gebaseerd is op een historische verdeling van kosten. Brandweer-
kosten kunnen op verschillende manieren worden toegerekend aan gemeenten, zoals de verdeelmaatstaf per
aantal inwoners of de grootte van het grondgebied kan gebruikt worden. Er zijn veel meer elementen die van
invloed zijn op de brandweerkosten. Een veel betere verdeelmaatstaf is gevonden in de gecombineerde varia
belen die gebruikt worden voor de berekening van het OOV-aandeel (Openbare Orde en Veiligheid) in het ge
meentefonds. Naast het aantal inwoners en het areaal wordt in dit model ook rekening gehouden met o.a. de
bebouwingsdichtheid, de aanwezigheid van oppervlaktewater, het aantal woonkernen en het aantal bedrijfs
vestigingen. Het blijkt dat dit model niet alleen een beter beeld geeft van het risicoprofiel van een gemeente
en de daarmee samenhangende kosten, maar dat dit ten opzichte van de eerder genoemde modellen (inwo
ners of grondgebied) in zijn totaliteit een veel lager herverdeeleffect oplevert.
Elke verdeelsleutel, anders dan de verdeling op basis van historische kosten, leidt tot herverdeeleffecten. Om
de overgang van de huidige verdeling naar dit model ten behoeve van de nadeel gemeenten geleidelijk te la
ten verlopen, is door het AB besloten om voor het herverdeeleffect een overgangsperiode in te bouwen van
vijf jaar. Het herverdeeleffect wordt hierbij gefixeerd op het verschil tussen de bijdrage op basis van het OOV
model en de historische kostenverdeling voor 2014. Gedurende een periode van vier jaar (ingaande 2015) zul
len de herverdeeleffecten tussen de gemeenten worden vereffend. Dit telkens met stappen van 25%.
De financiële consequenties van het bovenstaande is opgenomen in de eerste wijziging van de ontwerpbegro
ting 2014, die ook behandeld wordt in deze raadsvergadering.
Personeel
Bij de overgang naar één gezamenlijke organisatie is de aandacht voor personeel van groot belang. Het perso
neel, beroeps én vrijwilligers vormen immers de kern van de organisatie. Om hier invulling aan te geven is er
niet alleen veel tijd en aandacht besteed aan het op stellen van een arbeidsvoorwaardenpakket, maar ook aan
een gedegen sociaal plan. Door de onderhandelaars is een akkoord bereikt over het concept sociaal plan voor
zowel de beroeps als de vrijwilligers. Dit akkoord is 19 maart toegezonden aan de colleges van 25 gemeenten,
het bestuur van IBOW en het Algemeen Bestuur. De leden van het AB hebben op 27 maart 2013 ingestemd met
dit akkoord. Op 10 april 2013 hebben de vakbonden (door de werknemersdelegatie in het BGO) en de werkge
ver een definitief akkoord bereikt over het sociaal plan voor de beroeps brandweer. Over de het sociaal plan
voor de vrijwilligers is nog geen definitief akkoord bereikt, maar hier wordt aan gewerkt.
Inmiddels worden de voorbereidingen getroffen voor het doorlopen van een zorgvuldig plaatsingsproces dat in
de loop van dit jaar zijn beslag zal krijgen. Verder is binnen het project de 'visie op vrijwilligheid' beschre
ven, waarin het belang dat de organisatie hecht aan vrijwilligheid verder wordt onderbouwd. Zie hiervoor de
bijlage.
Huisvesting
Ten aanzien van de huisvesting is vooraf door het bestuur bepaald dat de gebouwen in eigendom blijven van
gemeenten. Omdat (met de verplichte regionalisering) de BTW compensatie mogelijkheid voor gemeenten
vervalt, heeft het bestuur besloten tot een nader onderzoek naar de impact die dit heeft op de huisvesting.