Pagina 3 trum op het gebied van veiligheid waar maakt. In het bestuurlijk vastgestelde visiedocument wordt de ambitie onderschreven om meer en meer uit te gaan van een risicogerichte benadering. Relatie met het dekkingsplan 1.0 In het dekkingsplan 1.0 worden de huidige planmatige repressieve prestaties van de brandweer in Fryslan be schreven op basis van de huidige wettelijke kaders. Hiermee wordt inzicht geboden in de mate waarin en de manier waarop de risico's planmatig repressief gezien zijn afgedekt. Landelijk loopt er op dit moment een onderzoek naar de ratio van de geldende repressieve normen. Uitgangs punt hierbij is dat de brandweerzorg meer is dan alleen de repressie. Het afdekken van risico's door het ne men van preventieve maatregelen wordt in dat onderzoek in relatie gebracht met repressieve maatregelen. Mede op basis van de uitkomsten van dat onderzoek én van uw inbreng zal op termijn een dekkingsplan 2.0 worden opgesteld. Los van bovenstaand landelijk onderzoek hebben de afzonderlijke gemeenten de afgelopen jaren zelf ook ini tiatieven ontwikkeld om de brandweerzorg verder door te ontwikkelen. Zo wordt er in toenemende mate ge ïnvesteerd in voorlichting en rookmeldercampagnes. Ook zijn er gemeenten die werken met flexibele voer tuigbezetting en met verruimde opkomsttijden. Argumenten De raad wordt gevraagd om haar zienswijze te geven voor het brandrisicoprofiel en het beleidsplan brand weerzorg. Het brandrisicoprofiel en dekkingsplan zijn beperkt tot brand. Conform hoofdstukken 3 en 4 van Besluit Vei ligheidsregio vragen wij u ook verantwoording af te leggen over de prestaties bij technische hulpverlening, ongevalsbestrijding gevaarlijke stoffen en waterongevallen in het dekkingsplan 2.0. Hierdoor ontstaat een in tegraal beeld over het takenpakket van de brandweerzorg. De Veiligheidsregio heeft duidelijk aangegeven waarom er is gekozen voor scheiding voor een brandrisicopro fiel en een dekkingsplan. Deze plannen zeggen iets over de risico's die er in de provincie Friesland voorko men. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze plannen niets zeggen over de risico's waaraan het brandweer personeel wordt blootgesteld. De veiligheid voor brandweerpersoneel is van uitermate belang om een goede maar vooral een veilige brandweerzorg te kunnen leveren. Op basis van ARBO wetgeving is een actueel risico inventarisatie en evaluatie, voor zowel in de koude fase als in de warme fase, van essentieel belang. Inzicht in de risico's gaat gepaard met het kennisniveau van het brandweerpersoneel, waarbij opleiden, trainen en oefenen de basis vormt. Daarnaast zijn de objecten benoemd in het brandrisicoprofiel, die voort vloeien uit de normstelling van het Besluit veiligheidsregio's (bvr). Hierin is bepaald dat deze objecten binnen een bepaalde tijd bereikt moeten worden. In het overleg met de expertgroep is bepaald welke type objecten binnen Fryslan nog apart onder scheiden moeten worden, gelet op hun bijzondere karakter. Zo zijn kinderdagverblijven niet in de normstel ling van het Bvr opgenomen terwijl deze objecten wel een bijzonder karakter i.v.m. relatief grote aantallen jonge kinderen. Gelet op het bijzondere karakter van Friesland, is watersport een marketingproduct. Naast onder andere de gemeenten Südwest Fryslan en de Friese meren, kent de gemeente Boarnsterhim ook een aantal grotere evenementen (Skütsjesilen en schuimparty) met als gevolg een volle haven. De doelgroep (jong)volwassen, overnacht tijdens deze evenementen dan ook vaak op de boot. Het uitbreken van een brand op een boot in een volle haven is verre van wenselijk, mede gelet op de bereikbaarheid van de haven (vanaf land en vanaf water) en de brandbaarheid van sommige boten. Een brand in de haven zal gelet op de doel groep een zeer grote impact hebben. De gemeente Boarnsterhim heeft daarom regels gesteld aan het maxi maal aantal boten dat in de haven naast elkaar mag liggen. Ondanks het stellen van regels aan het maximaal aantal boten is de gemeente afhankelijk van externen, zoals verhuurbedrijven die de brandveiligheidseisen moeten naleven. De burgemeesters die deelnemen aan het breedwateroverleg hebben brandveiligheid van bo ten als aandachtspunt benoemd in de evaluatie zomerwatertoezicht 2012 en dit is vervolgens opgenomen in het werkplan 2013. Voor een optimale brandweerzorg zijn dit belangrijke aanvullingen voor het beleidsplan waar de regionale brandweer uitvoering aan zou moeten geven. Kanttekeningen N.v.t. 3/4 3 03 rv Brandrisicoprofiel en dekkingsplan.doc/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 21