currentieoverwegingen hier nauwelijks een rol, gezien het individuele karakter van de betrokken
voorwerpen.
Onder bijzondere omstandigheden van tijdelijke aard kunnen feestelijkheden worden verstaan. In
een uitspraak van 28 oktober 2008, LJN: BG2147 (Amsterdam Noord), heeft het CBB het begrip
"feestelijkheden" ingevuld. Het ging in deze zaak onder meer om de vraag of allerlei buitenlandse
en nogal buitenissige feestdagen zoals de Chinese dag van het kind, de Amerikaanse "doe vrien
delijk dag" en dergelijke konden worden aangemerkt als "feestelijkheden" zoals bedoeld in de
Winkeltijdenverordening van het desbetreffende stadsdeel. Uit de uitspraak blijkt "....dat het
moet gaan om feestelijkheden die bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard zijn. Bij het hante
ren van het begrip "bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard" moet er een verband kunnen wor
den aangewezen met een gebeurtenis dan wel met het beleven of uiten van opvattingen of ge
voelens, waaraan blijkens een breed gedragen mening van de bevolking of een bevolkingsgroep
op landelijk dan wel op lokaal niveau, een feestelijke, gedenkwaardige betekenis moet worden
gehecht."
In een uitspraak van 18 december 2009 bepaalde de voorzieningenrechter dat het verlenen van
ontheffing om op zondag 20 december open te zijn in verband met het plaatsvinden van een
feestelijkheid (de laatste zondag voor Kerstmis), niet mogelijk was. In deze mondelinge uitspraak
overwoog de rechter: "Er is echter niet gebleken welke feestelijkheid op die dag plaats zal vinden
en tevens niet of de genoemde feestelijke activiteiten ten tijde van het verlenen van de ontheffing
reeds gepland waren. Doordat de ontheffing is verleend aan alle winkeliers in de gemeente Lisse,
komt de ontheffing eigenlijk overeen met het aanwijzen van een extra algemene koopzondag. De
voorzieningenrechter merkt daarbij op dat de gemeenteraad de mogelijkheid heeft om burgemees
ter en wethouders de bevoegdheid te geven twaalf koopzondagen aan te wijzen. De gemeente
raad heeft deze bevoegdheid echter beperkt tot zes zon- en feestdagen, van welke bevoegdheid
ook gebruik is gemaakt. Door het aanwijzen van deze extra koopzondag, hebben burgemeester
en wethouders in strijd met de verordening gehandeld." (LJN BK 7097, Lisse).
Artikel 8. Verbod straatverkoop van bepaalde goederen op zon- en feestdagen
De vrijstelling die hier wordt bedoeld betreft het te koop aanbieden en verkopen van voor directe
consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken. In de vorige versie van de modelveror
dening was deze bevoegdheid gedelegeerd aan het college. De bevoegdheidgrondslag ontbreekt
hiervoor echter in het Vrijstellingenbesluit en ook in de Winkeltijdenwet. Op grond van art 10.15
van de Algemene wet bestuursrecht is delegatie alleen mogelijk als daartoe bij wettelijk voor
schrift is voorzien. De raad zal dus, indien gewenst, zelf gebieden moeten aanwijzen waar straat
verkoop op zon- en feestdagen niet is toegestaan.
Artikel 9. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Dit artikel steunt op artikel 7, tweede lid, van de Winkeltijdenwet. Artikel 7 luidt:
1De gemeenteraad kan bij verordening vrijstelling verlenen van de in artikel 2 vervatte
verboden, voor zover deze betrekking hebben op werkdagen.
2. De gemeenteraad kan bij verordening aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid
verlenen om, met inachtneming van de in die verordening te stellen regels, vrijstelling en
op een daartoe strekkende aanvraag ontheffing van de in het eerste lid bedoelde verboden
te verlenen.
3. De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend. Aan de
vrijstellingen en ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.
Pagina 18
3 04 Bijlage Winkeltijdenverordening 2013.doc/18