-3-
De heer van der Mark suggereert voor ieder aangeslagene één bedrag vast te
stellen en daarvoor 2 x per week as en huisvuil te laten ophalen.
De heer de Visser meent, in aanmerking nemende het betrekkelijk geringe
bedrag, waar het voor de gemeente om gaat, dat de Raad zich hierover niet al
te druk moet maken.
De Voorzitter zegt, dat 2 x per week ophalen van as in alle dorpen voor^
de gemeente een grote uitbreiding zou betekenen van de dienst, die nu al jaar
lijks een tekort oplevert van f.30.000.-. Ook dit zou ongetwijfeld een ver
hoging van de tarieven tengevolge hebben.
De heer van .'Ier Mark vraagt, of het noodzakelijk is, dat te Grouw tweemaal
per week as en huisvuil wordt opgehaald.
Wethouder de Jong zegt, dat van de 800 aangeslagenen te Grouw moer
dan &o helft tweemaal per week as en huisvuil neegeven, waaruit blijkt,
dat tweemaal per week ophalen voor Grouw noodzakelijk is.
Da nog enige discussie blijkt, dat de raadsleden ook geen bevredigende
oplossing kunnen geven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel besloten.
Hierna schrost de Voorzitter de openbare vergadering in verband met het bezoek
van de heer Commissaris der Koningin in de provincie Friesland.
ITa heropening der openbare vergadering stolt de Voorzitter aan de ordes
13. Voorstel tot wijziging van de Algemene Politieverordening.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel besloten.
14Voorstel tot vaststelling van rogelon voor het in bouwexploitatie brengen van
gronden door particulieren.
De heer de Visser vindt het voorstel nog al ingewikkeld. De tijd om hot
te bestuderen is te kort geweest, zodat doze materie hem nog niet auidelijk
is. Er zijn verschillende bepalingen, die hij graag nader zou willen bezien,
alvorens een oordeel te kunnen vormen. Ten aanzien van artikel 6 merkt hij op,
dat hij het niet juist vindt, dat de "burgemeester" de derde deskundige aan
wijst.
De Voorzitter zegt, dat hij zich met de laaste opmerking van de heer de
Visser wel kan verenigen. Voorts zet spreker uiteen, wat de bedoeling van deze
verordening is. Tot dusver, aldus do Voorzitter, worden do kosten van het in
exploitaticbrengen van gemeentelijke bouwgrond door de adspirant bouwers
betaald, doordat de gemeente deze kosten in de verkoopsprijs van de bouwgrond
berekent. Het voorstel beoogt regelen te stollen ten aanzien van deze kosten
voor particuliere bouwterreinen.
kevrouw Halbertsna vindt de "taal" van de verordening onleesbaar. De ver
ordening is daardoor voor do Raad niet te begrijpen. Spreekster dringt er bij
Burgemeester en wethouders op aan met een in "beter leesbare taal" gestold
voorstel te komen en geeft in overweging dit punt tot een volgende vergadering
aan te houden.
De Voorzitter geoft toe, dat de verordening wat vaag is, waardoor wel
licht de gehele zaak wat te vaag is. Zij bevredigt hem ook niet voor honderd
procent. Spreker heeft bezwaar tegen do vorm der verordening. Deze verordening
is echter samengesteld door deskundigen op hc-t hoogste niveau, Vole gemeenten
zijn rec-ds tot invoering van de verordening overgegaan cn van hoger hand
wordt er op aangedrongen dit to doen.
Burgemeester en Vethouders zien evenwel geen kans een beter leesbare ver
ordening te ontwerpen zonder de inhoud er van te schaden. Als men bedenkt, dat
zij dit ontwerp al bijna anderhalf jaar in portefeuille hebben gehad om ten
slotte met dit voorstel te komen, dan moge daaruit blijken, dat Burgemeester
en Wethouders er niet in zullen slagen net een beter voorstel te komen.
MevrHalbertsma merkt op, dat volgens artikel 8, de kosten van overdracht
van gronden aan de gemeente vallende voor rekening van de overdragende par
tij komen. Spreekster acht dit in strijd net het algemeen gebruik, volgens
hetwelk de kosten van overdracht voor rekening v an de koper konen.
De Voorzitter antwoordtdat doze bepaling inderdaad vreemd aanaoetiOch
is zij logisch. Do hier' "bedoelde kosten worden zuiver en alleen gemaakt in het
belang van de eigenaar, die zijn grond als bouwterrein in exploitatie wil
brengen, wiens grond daardoor in waarde stijgt. Vandaar, dat deze kosten door
belanghebbenden moeten worden gedragen. Als de gemeente bijvoorbeeld grond
koopt voor f.0.50 per M2 en do kosten van het bouwrijp maken notariskosten
f.4.50 bedragen, dan moet de gemeente de verkoopsprijs van het bouwterrein
op f5.stellen, waarin derhalve de kosten van overdracht verdisconteerd zijn.
Het