aanleg van een nieuwe weg Roordahuizum-Warga,verbetering van de Hille- buren 'in Warga en het scheppen van bouwterrein in dat dorp,woning bouw, krotopruiming en sanering van de dorpskommen,scheppen van gele genheid tot het bouwen van schiphuizen ten..behoeve van de watersport, van aanleggelegenheid voor scheepjesverruiming van recreatiemogelijk heden en bevordering van het tour isme.het maken van een verbindings weg naar het Zwettegebiod,het treffen van voorzieningen aan wegen, vaarten,kaden,begraafplaatsen, enz., bevordering van het culturele leven van de bevolking, enz. Het is slechts een greep uit de veelheid van vraagstukken,gedeelte- liik ook reeds olannen,die in Uw zittingsperiode hopelijk de Raad - moge het zijn ter afdoening - kunnen worden voorgelegd.Haast deze pro blemen,waarvan de financiële zijde wel veelal overheerst,zult U ook met andere vraagstukken te maken krijgen op hot gebiedvan onderwijs, openbare ordevolksgezondheid,sociale zorg, enz.waarbij de financien een minder overheerschende rol zullen spelen -al zullen ze meestal wel om de hoek komen kijken - maar waarbij het meer zal gaan om vra gen van beleid. In dit verband wil ik graag Uw aandacht vestigen op de ingrijpende veranderingdie de aanlog van do nieuwe weg Grouw-Uartena mot zijwe gen naar de overige dorpen niet alleen in oografisch opzicht, maar ook in de structuur van de gemeente heeft gebracht.Tot voor kort be stond de gemeente feitelijk uit twee dolen,die onderling gedeeltelijk geen rechtstreekse verbinding hadden. Uit had ondermeer tengevolge, dat het ene deel te weinig contact had met het andere,dat de bewoners van het ene deel die van het andere weinig of niet kenden,dat er zelfs tegenstellingen konden ontstaan met alle daaraan verbonden geva ren en gevoelens. Men was verschillend georiënteerd.Ue belangstelling was niet op het geheel der gemeente gericht.Er was geen eenheid,geen gemeenschap en dus ook geen gemeenschapsgevoel,het besef van saamho righeid en gezamenlijke verantwoordelijkheid,dat uiteindelijk de grondslag van een samenleving moet zijn. Het spreekt vanzelf,dat hot enkele feit van de aanleg van de nieuwe verbindingswegen hier niet maar per kerende post de zo belang.- rijke verandering heeft gebrachtToch geloof fk,dat deze verandering zai komen,dat er een naar-elkaar-too-grpeien zal ontstaan, zodat uit eindelijk deze gemeente inderdaad tot een geheel zal worden,een ge heel van samenhorende dorpen en buurtschappen,welker bewoners zich deel zullen weten van hun eigen gemeente. Zover is hot echter nog niet en het zal dan ook de taak van het -vcmoentebestuur zijn de ontwikkeling van deze eenheid en deze gemeen schapszin te bevorderen.Dat het gemeentebestuur dat niet alleen en ook niet rechtstreeks zal kunnen,behoeft geen betoog. Er zijn echter vel organisaties en instellingen in de gemeentevoor wie allereerst deze taak is weggelegd en die deze opvoedingsarbeid kunnen en willen ver richten.De gemeente zelf zal zich hebben te beperken tot het scheppen van de voorwaarden,die deze arbeid zal kunnen bevorderen. We kunnen_ het belang daarvan moeilijk overschatten,omdat tenslotte een overheids bestuur moot steunen op het medeleven van de bevolking.Zonder dat mede leven mist de overheid zijn natuurlijke grondslag en komt er oen af stand tussen bestuur en bevolking,die gemakkelijk tot spanningen Ic-idt, niet alleen,maar ook de tendens inhoudt van het autoritaire regiem. Immers het bestuur,dat te ver van do bevolking staat en dus zijn taak vervult zonder dat do bevolking daarin meeleeftzonder dat ook de be volking de resultaten van het besturen ziet als een vrucht van eigen erf,dat bestuur kan eenvoudig niet anders dan zijn' wil aan de bevolking

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1953 | | pagina 19