-6- en demping van een gedeelte der Poudering te laten varen en in plaats daarvan, zulks teneinde aan de geuite bezwaren tegemoet te komen, een vaste brug over genoemd vaarwater te bouwen.In verband met de situatie ter plaatse zal deze brug maximaal een doorvaarthoogte kun nen verkrijgen van 1.20 meterwaarmede verzekerd is,dat de mestpra- men als voorheen de Pou'dering kunnen blijven bevaren,dat zeilboten met gestreken mast,roei- en motorboten zonder opbouw kunnèn passeren en dat de verbinding met de Wargastervaart in tact blijft. De geladen hooipramen zullen echter genoodzaakt zijn,om te varen, doch dit is niet van overwegende betekenis omdat ook thans de hooi pramen voor een goed deel de langere route via G-rouw kiezen,met het oog op de grotere vrachten,welke men dan kan meenemen. Bij een oplossing in bovengeschetste zin is een wijziging van de legger van waterstaatswerken naar onze mening overbodig,worden de bedieningskosten van een beweegbare brug uitgespaard en zal volstaan kunnen worden met slechts in een enkel geval schadeloosstelling te verlenen. In verband met een en ander stellen wij U voor,in principe te besluiten tot het bouwen van een vaste brug over de Poudering met een doorvaarthoogte van 1.20 m. Burgemeester en Wethouders van Idaarderadeel, Burgemeester. y Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1954 | | pagina 17