-2- doen maken. Hij veronderstelt, dat het kostenverschilleen overwegend bezwaar zal zijn. De heer Sjoerdsma zegt, dat het voorstel hem niet geheel bevredigt. Hij bekijkt deze zaak'uit een andere gezichtshoek dan de vorige sprekers. Hij zou het voorstel gaarne zien gewijzigd in die zin,dat het gehele eerste gedeelte van de Foudering werd gedempt en wel om de volgende redenen: ten eerste zou daar door in de dringende behoefte aan bouwterrein kunnen worden voorzien en ten tweede zal door demping van de Foudering een "stinksloot" verdwijnen, wat de volksgezondheid zeer ten goede komt. Spreker herinnert er aan, dat er in de gemeente nog veel te veel van dergelijke vaarten zijn, welke als vaarwater hun betekenis hebben verloren en niets meer zijn dan een verzamelplaats van vuil en afval. Men moet de gelegenheid om zulke vaarten te dempen, met beide handen aan grijpen. Hij stelt daarom voor tot demping van de Foudering te besluiten. De heer Dantuma merkt op, dat Burgemeester en Wethouders het plan van dem ping van de Foudering hebben laten varen en thans voorstellen tot het bouwen van een vaste brug te besluiten, een oplossing, welke naar zij zelf toegeven, ook nog niet ideaal is te noemen. Spreker had gehoopt, dat, nu een andere oplossing dan demping wordt gezocht, het college met een meer bevredigend plan, het maken van ee beweegbare brug, was gekomen. De heer Hondema zegt, dat deze kwestie in een vorige vergadering reeds van verschillende zijden is belicht en geen nieuwe gezichtspunten naar voren zijn gekomen. Hoewel er veel voor te zeggen valt dergelijke vaarten te dempen, moet men toch ook rekening houden met de belangen van diverse veehouders en anderen. In hoeverre het juist is, dat voor het hooivervoer dikwijls "buiten-om" wordt gevaren langs de betere vaarweg, kan spreker niet beoordelen. In principe zou hij het meest voor demping van de Foudering gevoelen, omdat bij voortdurende vervuiling deze vaart in de toekomst schadelijk voor de volksgezondheid zal wor den, en de gemeente deswege tot demping genoodzaakt zou kunnen worden.Ondanks dit feit meent spreker om practische redenen voor het voorstel te moeten stemmen,om dat hij met Burgemeester en Wethouders van mening is, dat de aangegeven oplossing nog de beste is. De heer Wartena meent, dat, indien Burgemeester en "Wethouders zich met de hand op het hart zouden uitspreken, zij vóór demping van de Foudering zouden zijn Spreker is in beginsel ook vóór demping van deze vaart, "Waar men in Warga echter voor diverse bedrijven op het vervoer langs het water is aangewezen, vraagt hij, of het niet mogelijk is een nieuwe vaarweg te scheppen door de tochtsloot naar de boerderijen van 3.van der Ploeg en K.de Groot te verbreden en uit te diepen. De heer van der Hem is geen voorstander van demping, omdat dit grote schade voor verschillende veehoudersbedrijven ten gevolge zal hebben en voorts, omdat de zeilsport van Warga gedupeerd zal worden. Indien het plan van de vaste brug met een doorvaarthoogte van slechts 1.20 M wordt aangenomen, dan kan men de Fou dering beter dempen, omdat dit vaarwater wegens de geringe doorvaarthoogte prac— tisch onbruikbaar zal zijn voor vrachten van enige betekenis. Het varen langs de andere route kost te veel tijd en tijd is geld. De heer Vrieser.a, die in beginsel op het standpunt staat van demping van de Foudering kan zich met het plan voor een vaste brug wel verenigen. Alleen rijst bij hem de vraag, of de doorvaarthoogte niet iets kan worden opgevoerd. Aan het bezwaar van de veehouder Deinum kan zijns inziens nog wel tegemoet gekomen worden. Voor Joh.van der Mark blijft het hooivervoer echter een moeilijk probleem. Burgemeester en Wethouders zullen voor deze appellant een schaderegeling- moeten treffen en tot overeenstemming trachten te komen. De heer Miedema merkt op, dat van alle van agrarische en van andere zijde ingebrachte bezwaren meerdere zijn weerlegd en aan verschillende andere kan -worden-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1954 | | pagina 47