7 Zoals U uit het vorenstaande moge blijken is het uitgavenpeil der gemeente sterk beinvloed geworden door de aanleg en verbetering van wegen, noodzakelijk geworden door de bijzondere structuur van de gemeente. Namen verschillende groepen der bevolking in deze waterrijke gemeente, voorname lijk de boeren,vroeger genoegen met een verbinding te waterlangzamerhand is de behoefteontstaan aan een landverbinding,waardoor een meer doelma tige exploitatie der bedrijven wordt verzekerd. De ontsluitingsweg Grouw- Wartena met zijtakken naar Idaard en Warga heeft hieraan voor een belang rijk deel zijn ontstaan te danken. Ook de sterke industriële inslag van deze gemeente is van invloed geweest op de aanleg van wegen. Zo was de zuivelwerktuigenfabriek van de N.V.Volma te Grouw, waar ongeveer 100 werkkrachten emplooi vinden, voor de afvoer van haar producten aangewezen op transport te water. Door de aanleg van de hierboven reeds genoemde ontsluitingsweg,waarin de gemeente tot een bedrag van f.20000,- participeert, is deze fabriek thans per as bereikbaar geworden. Het hand over hand toenemende verkeer maakte de verbetering van de weg Goutum-Garijpmet de wegomlegging bij Wartena noodzakelijk,waarmede voor de gemeente een uitgaaf van in totaal f.419000,- gemoeid is geweest. Bij het treffen van voorzieningen speelt ook het toeristisch karakter der gemeente een niet te verwaarlozen rol.Grouw en Wartena vormen,zoals be kend, centra van de zeilsport in FrieslandHet toerisme werpt voor de bevolki: niet onbelangrijke revenuen op,zodat het noodzakelijk is,de vereiste voor waarden te scheppen voor de instandhouding en de verdere ontwikkeling van het vreemdelingenverkeer. In dit verband mogen wij noemen de aanleg van een toegangsv/eg naar de jachthaven in de Wijde Galle te ^rouw, het sche.ppen van een doorbraak ten Noorden van de Nauwe Steeg te Grouw,de aanleg van steigers en aanlegplaatsen, de verbetering van de kademuur te Grouw, de inrichting van een museum in het gemeentehuisde aanleg van parkeerruimte, de aanleg van een sintelweg langs de Oostzijde van de Nauwe Galle en het baggeren of uitdiepen van vaarwaters. Het trinses-Margrietkanaal dat de Nesserweg en het sportterrein te Grouw heeft doorsneden,heeft de gemeente geplaatst voor de noodzaak een kostbare pont te exploiteren en een nieuw sportterrein aan te leggen. De aanleg van een sportterrein te Wartena werd noodzakelijk,omdat door de weg Grouw-Warten^Thet voormalig terrein kwam te vervallen. Belangrijke uitgaven moesten worden gedaan voor de nieuwbouw en de YLe£_ /u v van scholen, enerzijds als gevolg van de zeer slechte onderhouds- Toesfandanderzijds tengevolge van de toeneming van het leerlingental. *N"' SHHs_tige ligging van de gemeente ten opzichte van Leeuwarden en Heerenveen heeft er toe geleid, dat zeer vele alhier woonachtige leer- /in-" imgen/van middelbaarhoger en nijverheidsonderwijs in die gemeenten be- rich- zoeken, hetgeen^tot gevolg heeft, dat de gewone dienst der begroting jaar- ingen lijks wegens bijdragen aan deze soorten van onderwijs met een bedrag van rond f.25000,moet worden belast. Je aanwezigheid van vele wateren in de gemeente heeft tot gevolg, dat extra-uitgaven moeten worden gedaan voor de bediening en het onderhoud van bruggen en overzetveren,voor havens,vaarten,kademuren en andere water werken. Het totaal dezer uitgaven is per jaar te stellen op f.20000,-. eraer roag naar het ons voorkomt niet uit heii)og worden verloren, fw ^0in^?^ril^SC^erts"keen r^aarli-iHs tekort oplevert van ongeveer i50000 Dit belangrijke tekort is grotendeels toe te schrijven aan net ieit, dat zeer vele woningen niet zijn voorzien van een closet, doch zien moeten behelpen met privaattonnen,welke regelmatig door het perso neel van de reinigingsdienst moeten worden geledigd. In verband met de voortdurende sti.iging van het zielental en de /en het tracé van de wegomlegging bij '"artena -behoefte

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1955 | | pagina 25