-5- De heer Van der Hem zegt, dat de voorstanders van het voorstel hem nog niet overtuigd hebben. Indien er inderdaad 75$ subsidie kan worden verkregen, dan zou spreker vóór uitvoering van het plan zijn. Mevr.Halbertsma betwijfelt of de aanleg van de verbindingsweg urgenter is dan de demping van de oude havens te Grouw. Kan dit voor stel niet een jaar opgeschort worden. Beide objecten zijn voor Grouw van belang, maar als het één meer dringend is dan het andere, kan men de demping toch eerst uitvoeren. Wethouder De Visser protesteert tegen de uitdrukking alsof de onderhavige verbindingsweg slechts een Grouwster belang zou zijn.Deze weg is van meer dan enkel plaatselijke betekenis, zodat de door Mevr. Halbertsma gemaakte vergelijking niet opgaat. De Voorzitter merkt op, dat de demping van oude havens voorkomt op de lijst van binnen de eerste jaren uit te voeren werken. Deze dem pingen komen dus wel aan beurt, maar de gemeente kan nu eenmaal niet alles in één jaar doen uitvoeren. Het college hoopt binnenkort een plan tot demping aan de raad aan te bieden. Wethouder de Jong wijst er op,dat de onderhavige verbindingsweg niet uitsluitend een ontsluitingsweg is, maar een weg van meer dan locale betekenis,en niet alleen voor Grouw belang heeft. Anders zou zeker niet door de provincie in de kosten gesubsidieerd worden. Meer dan eens is door burgemeester en wethouders bij de Gedeputeerde Staten ge wezen op de grote schade, die aan Grouw door de aanleg van het Prinses Margrietkanaal is toegebracht. Wanneer het kanaal thans nog zou moeten worden aangelegd, dan zou niet de route langs Grouw worden gekozen,maar een meer zuidelijke route. Gedeputeerde Staten geven toe,aldus spreker, dat het zuidelijke traject voor Grouw beter ware geweest. Goëngahuizen is altijd op Grouw georiënteerd geweest, nu misschien nog voor 90$ en voor 10$ op Oldeboorn. Wanneer deze verbindingsweg niet wordt aangelegd, dan zal Goëngahuizen in de toekomst geheel voor Grouw verloren gaan. Spreker hoopt altijd nog,dat deze weg van grote betekenis zal worden, hetgeen er toe zal bijdragen, dat in de toekomst nog eens een betere verbinding -misschien een brug- over het kanaal kan komen. Hij hoopt, dat dit denkbeeld niet slechts een utopie zal zijn,maar eens werkelijk heid zal worden. Het dempen van de oude havens is wellicht urgenter dan deze wegaanleg, maar het college hoopt zo spoedig mogelijk een plan daartoe aan de raad voor te leggen. Spreker geeft de heer Van den Berg toe, dat het momenteel gaat om dit voorstel en het nog niet zeker is of een hoger subsidie verwacht kan worden. Afgezien daarvan meent hij, dat de voorbereidingen reeds nu moeten worden getroffen en dat het aanvaarden van dit voorstel alleszins verantwoord is. De heer Sjoerdsma wijst er op, dat door de aanleg van deze weg gemakkelijker arbeidskrachten kunnen worden aangetrokken. De heer Van den Berg zegt,dat hij de verbinding van Grouw over het Nieuwe Kanaal met het Zwettegebied in de toekomst niet zo utopis tisch kan zien als de heer de Jong. Spreker wil enkel rekening houden met de nuchtere féiten, welke voor hem betekenen, dat de gemeente voor een weg van ondergeschikt belang gedurende dertig jaar met een last zit van f.10.000,per jaar. Hij kan zijn stem niet aan dit voorstel geven Hierna wordt het voorstel aangenomen met 11 tegen 2 stemmen. De heren Van den Berg en Van der Hem stemmen tegen. 10.Benoeming van twee gemeentelijke vertegenwoordigers in de commissie van advies voor economische zaken. De heer' Hondema zou voor het zuidelijk deel der gemeente(Grouw en Roordahuizum c.a.) willen aanbevelen; 1.- 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1956 | | pagina 13