-2-
Omschrijving
Verhoging
vergeleken
bij 1956.
Verlaging
vergeleken
bij 1956,
Transport
Bijdragen in de kosten van rijks hogere burger
scholen
Bijdragen aan andere gemeenten in de kosten van
gymnasia
Kapitaalslasten hoofdstuk VIII par.16
Beloning van artsen enz.voor de armenpraktijk
Verpleging van krankzinnigen
Ondersteuning van behoeftigen in geld
Ondersteuning van behoeftigen in natura
Bijdragen in de verpleging enz.van armlastigen
Kapitaalslasten van hoofdstuk IX
Kapitaalslasten van hoofdstuk XIII par.l.
f.37750,—
1300,—
350,—
400,—
13000,—
500,—
200,—
f.11450,—
1200,—
5000,—
1000,—
600
f.19250,—
f.53500,—
f.19250.—
Verschil f.34250,hetgeen nagenoeg
.^•ereenstemt met het geraamde tekort ad f.33376,30.
Rekening houdende met een raming ad f,1,50 per inwoner voor onvoor
ziene tegenvallers wordt dit tekort verhoogd tot f.33376,30 7025 x f.1.50=
f.43913,80.
Zoals u bekend is, heeft de minister van binnenlandse zaken zich in
zijn veelomstreden circulaire van 3 oktober 1955, Afd.Eimanci'én(B.B. )No ,U
19176, op het standpunt gesteld, dat te rekenen met ingang van het dienstjaar
1956 de gemeentebegrotingen sluitend moeten worden gehouden met de werkelijk
beschikbare middelen.
Aangezien de ramingen van de inkomsten tot de uiterste grens zijn
opgevoerd en verlaging der uitgaafposten -wij komen hierop dadelijk nader
terug- niet mogelijk is, kan de begroting voor 1957 slechts sluitend worden
gemaakt door tot het bedrag van het tekort extra te beschikken over een deel
der algemene reserve, welke op 1 januari 1957 f.145974,07 zal bedragen.
Ofschoon in het algemeen als stelregel gold, dat slechts voor het
sluitend maken van de gewone dienst de algemene en saldireserve mochten wor
den aangewend tot 1/30 deel, nadat een vermindering had plaats gehad van
f.7,50 per inwoner, kan uit het koninklijk besluit van 19 december 1955,
r%l ten aanzien van de gemeente Noordwijkerhout de conclusie worden getrok-
wndat het getolereerd is, bovenbedoelde reserve verder aan te tasten,mits
vaststaat, dat bij uitputting der reserve het evenwicht tussen de inkomsten
en uitgaven van de gewone dienst gehandhaafd kan blijven door schrapping van
subsidieposten. Dit laatste nu zou voor deze gemeente in noodgevallen moge
lijk zijn,omdat jaarlijks voor rond f.50000,-- aan subsidies wordt uitgetrok
ken
Kan derhalve blijkens het vorenstaande een sluitende begroting worden
verkregen, dit wil nog niet zeggen, dat met de gedane ramingen een redelijk
voorzieningenpeil kan worden gewaarborgd. Bij het samenstellen der begroting
zijn namelijkals basis genomen de besnoeide en onzes inziens onverantwoorde
ramingen van de dienst 1956, welke van hogerhand waren opgedrongen, om voor
dat dienstjaar tot een sluitend budget te komen(zie ons voorstel dd»20 aug.
1956, no.1692). 5
Een verantwoord beleid brengt naar onze stellige overtuiging mede,
dat middelen beschikbaar moeten komen voor het ongedaan maken van vermelde
besnoeiingen. Alleen dan zal voorkomen kunnen worden, dat de huishouding der
gemeente wegens gebrek aan fondsen op essentiële punten wordt verwaarloosd.
Wij laten hieronder een opsomming volgen van de posten, welke in de
loop van 1956 moesten worden geschrapt of verlaagd en die in 1957 eveneens
te krap zijn geraamd onder vermelding van de noodzakelijke verhoging.
-3-