-2- Omschrijving Verhoging vergeleken bij 1956. Verlaging vergeleken bij 1956, Transport Bijdragen in de kosten van rijks hogere burger scholen Bijdragen aan andere gemeenten in de kosten van gymnasia Kapitaalslasten hoofdstuk VIII par.16 Beloning van artsen enz.voor de armenpraktijk Verpleging van krankzinnigen Ondersteuning van behoeftigen in geld Ondersteuning van behoeftigen in natura Bijdragen in de verpleging enz.van armlastigen Kapitaalslasten van hoofdstuk IX Kapitaalslasten van hoofdstuk XIII par.l. f.37750,— 1300,— 350,— 400,— 13000,— 500,— 200,— f.11450,— 1200,— 5000,— 1000,— 600 f.19250,— f.53500,— f.19250.— Verschil f.34250,hetgeen nagenoeg .^•ereenstemt met het geraamde tekort ad f.33376,30. Rekening houdende met een raming ad f,1,50 per inwoner voor onvoor ziene tegenvallers wordt dit tekort verhoogd tot f.33376,30 7025 x f.1.50= f.43913,80. Zoals u bekend is, heeft de minister van binnenlandse zaken zich in zijn veelomstreden circulaire van 3 oktober 1955, Afd.Eimanci'én(B.B. )No ,U 19176, op het standpunt gesteld, dat te rekenen met ingang van het dienstjaar 1956 de gemeentebegrotingen sluitend moeten worden gehouden met de werkelijk beschikbare middelen. Aangezien de ramingen van de inkomsten tot de uiterste grens zijn opgevoerd en verlaging der uitgaafposten -wij komen hierop dadelijk nader terug- niet mogelijk is, kan de begroting voor 1957 slechts sluitend worden gemaakt door tot het bedrag van het tekort extra te beschikken over een deel der algemene reserve, welke op 1 januari 1957 f.145974,07 zal bedragen. Ofschoon in het algemeen als stelregel gold, dat slechts voor het sluitend maken van de gewone dienst de algemene en saldireserve mochten wor den aangewend tot 1/30 deel, nadat een vermindering had plaats gehad van f.7,50 per inwoner, kan uit het koninklijk besluit van 19 december 1955, r%l ten aanzien van de gemeente Noordwijkerhout de conclusie worden getrok- wndat het getolereerd is, bovenbedoelde reserve verder aan te tasten,mits vaststaat, dat bij uitputting der reserve het evenwicht tussen de inkomsten en uitgaven van de gewone dienst gehandhaafd kan blijven door schrapping van subsidieposten. Dit laatste nu zou voor deze gemeente in noodgevallen moge lijk zijn,omdat jaarlijks voor rond f.50000,-- aan subsidies wordt uitgetrok ken Kan derhalve blijkens het vorenstaande een sluitende begroting worden verkregen, dit wil nog niet zeggen, dat met de gedane ramingen een redelijk voorzieningenpeil kan worden gewaarborgd. Bij het samenstellen der begroting zijn namelijkals basis genomen de besnoeide en onzes inziens onverantwoorde ramingen van de dienst 1956, welke van hogerhand waren opgedrongen, om voor dat dienstjaar tot een sluitend budget te komen(zie ons voorstel dd»20 aug. 1956, no.1692). 5 Een verantwoord beleid brengt naar onze stellige overtuiging mede, dat middelen beschikbaar moeten komen voor het ongedaan maken van vermelde besnoeiingen. Alleen dan zal voorkomen kunnen worden, dat de huishouding der gemeente wegens gebrek aan fondsen op essentiële punten wordt verwaarloosd. Wij laten hieronder een opsomming volgen van de posten, welke in de loop van 1956 moesten worden geschrapt of verlaagd en die in 1957 eveneens te krap zijn geraamd onder vermelding van de noodzakelijke verhoging. -3-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1956 | | pagina 29