Nr. 3* Voorstel tot aanleg van een v erbindingsweg tussen de Oostergoostraat en de Stationsweg te Grouw tot het bouwrijp maken van de aan of nabij die verbindingsweg gelegen terreinen. No.s 2060. Aan de gemeenteraad. Grouw, 16 oktober 1956. In ons voorstel dd. 17 september j.l.» no. 1840, betreffende het aanvragen van een verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor het jaar 1957 hebben wij reeds gewezen op de noodzaak van het scheppen van nieuw bouwterrein te Grouw (zie de punten 16 en 17) van de opsomming van nieuwe kapitaalsobjecten). Sindsdien hebben zich enkele omstandigheden voorgedaan, waardoor de urgentie in dier voege wordt versterkt,dat het te enenmale onverantwoord is. met het ont sluiten van bedoeld terrein te wachten totdat op bovengenoemde aanvrage is beschikt. Uit met gedeputeerde staten gevoerde besprekingen en briefwisseling is namelijk ge bleken, dat in beginsel bereidheid bestaat, om het volgende jaar, mede ter voorzie ning in de behoefte van de industrie, die dagelijks wegens het ontbreken van woon ruimte enkele honderden werkkrachten van elders moet aanvoeren, volume beschikbaar te stellen voor de bouw van een behoorlijk aantal woningen. Het in uitzicht gestelde bouwvolume zal echter alleen gerealiseerd kunnen worden, indien voldoende bouwrijpe grond ter beschikking staat. Aangezien te Grouw vrijwel alle bouwrijpe terreinen zijn uitgegeven, behoeft het geen nader betoog, dat slechts dan de woningbouw voortgang kan hebben, wanneer op zeer korte ter mijn met de ontsluitingswerkzaamheden wordt aangevangen. In verband hiermede hebben wij het voor u ter inzage liggende plan doen opmaken dat voorziet in de aanleg van een verbirigsweg tussen de Oostergoostraat en de Stati onsweg, alsmede in de aanleg van enige woonstraten met bijkomende werken. Voor dit object zijn twee begrotingen samengesteld, te weten voor het gedeelte gelegen ten oosten van het Nieuwediep(A) en voor het gedeelte, gelegen ten westen van dat water (b). Blijkens de overgelegde begrotingzal de uitvoering van plan A exclusief de kos ten van grondaankoop een uitgaaf vergen van rond 118.900.- en van plan B van 328.400.-, in totaal derhalve 447.300.-. Aangezien de aan te leggen verbindingsweg tevens dienstbaar zal worden gemaakt aan de belangen van het verkeer en over bepaalde lengten slechts aan één zijde zal worden bebouwd, zou het onredelijk zijn, de belendende bouwterreinen te belasten met de algehele kosten van de wegaanleg. Met het oog op het bijzondere karakter van de verbindingsweg zijn wij van mening, dat de kosten daarvan voor een deel op de gemeente behoren te drukken. Op grond van de becijferingen van de begrotingen bedraagt dan het gemeentelijk aandeel in plan A 34*650.- en in plan B 71*996.- of in totaal IO6.646.-. De kosten van^rondaankoop van beide plannen belopen een bedrag van 126.232.-, waarvan wegens het bijzondere karakter van de verbindingsweg 7*960.- voor rekening der gemeente behoort te worden genomen.Rekening houdende met de kosten van grond aankoop moet voor de uitvoering van de plannen door de gemeente worden geinvesteerd 106.646.- 7*960.- 114.606.- en door het grondbedrijf 447*500.- 126.232.- - 114.606.- 458.926.-. Dit laatste bedrag kan bij uitgifte der bouwterreinen tegen de prijs van 10,20 per m2 worden terugontvangen, zoals onder staande calculatie aangeeft. Te investeren bedrag 458.926.- Boekwaarde terrein zuidelijk van Friesma Hiem 64.907»- 523*833*- 1 jaar renteverlies 4i° 20.955»- 544,786.- Totale oppervlakte uit te geven terrein 55*610 m2. Prijs per m2 544.786 53610 - 10.16 of afgerond 10.20. -Voor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1956 | | pagina 13